Afgeronde rand tafelblad van eiken

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
13
0
Nederland
Hallo! Als ambitieuze amateur meubelmaker heb ik mij bij dit forum gevoegd, want ik heb nu een idee waarvan ik niet goed weet hoe ik het aanpak. Het zit als volgt:

Enige tijd geleden heb ik een ronde eiken eettafel via Marktplaats op de kop getikt. Daarvan wil ik het blad een afgeronde rand geven, zoals de typische Deense tafels uit de jaren 60 dat hebben. (Ik voeg een foto toe ter illustratie.)

Hoe krijg ik dit voor elkaar? In eerste instantie denk ik aan een bovenfrees, die al langer op mijn lijstje staat. Werken met een geleider vanuit het middelpunt. Maar bestaat er een frees waarmee ik dit in één keer in 3 à 4 cm eiken voor elkaar krijg? Of zou ik deze afronding kunnen bereiken door boven en onder de helft van de dikte van het blad afgerond te frezen? 🤔

Wie kan mij adviseren?


C27A20230289341E34F392727C94F969.jpeg
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
531
478
Nootdorp
Ik maak de cirkel met een bovenfrees (stift) met een geleiderail vanuit het midden. Daarna met een holle kantenfrees de onder kant en bovenkant frezen. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
69
38
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik heb amper ervaring met frezen in hout, en helemaal niks met meubelmaken, maar ik zou het zoals jij al zei in 2 stappen doen.

Eerst de onder-/bovenkant en daarna de andere zijde.
Als je een beetje je best doet en nauwkeurig werkt kun je met de juiste frees de rondingen netjes op elkaar aan laten sluiten. En anders afwerken met een stukje schuurpapier.

Maar zoals ik al zei, ik ben verre van een specialist. Kom, afgezien van wat klusprojecten in huis, net kijken in de houtbewerking. Dus als iemand met ervaring andere ideeën heeft zou ik daar naar luisteren.
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.241
785
Fryslân
Als het tafelblad 4cm dik is, en je wilt een grote afronding zoals op de foto, dan kom je al snel in een grotere maat bovenfrees met 12mm opname. Dan kan je een grotere afronding maken. Ik denk dat je dit niet met een gemiddelde bovenfrees met 8mm opname opred.
Als je dan een afrondfrees met lager gebruikt, hoef je geen middelpunt te gebruiken.
 

Astelier

Nieuw lid
20 okt 2021
13
0
Nederland
Bedankt voor jullie advies! Dat geeft me een stuk meer vertrouwen om eraan te beginnen. (y)

Het lijkt me een goed idee om de boven- en onderzijde apart te doen en eventueel bij te werken met schuurpapier. De enige bedenking die ik dan heb is dat ik de geleider niet in de bovenkant wil schroeven om het blad niet te beschadigen.

Als ik een frees met lager voor één kant gebruik, heeft die dan nog voldoende geleiding voor de andere kant? Omdat de rand dan al voor de helft is afgerond, vraag ik me af of de lager daarop kan steunen.

Eigenlijk zou ik dan eerst de bovenkant met lager kunnen doen en daarna de onderkant met geleider. :)

Hoe doe jij dat afronden @Henk H?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
5.692
1.476
Klein-Brabant, Vlaanderen
De enige bedenking die ik dan heb is dat ik de geleider niet in de bovenkant wil schroeven om het blad niet te beschadigen.
het volgende is mij enkel in theorie bekend, want nog nooit zelf toegepast
een alternatief voor schroeven in de bovenkant is 2-zijdig klevende plakband
daarmee kan je in het middelpunt een stuk hout klemmen, waarin je kan schroeven
 
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
237
30
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Afronden doe ik met een kwartrond afrondfrees en inderdaad loop je dan het risico dat de 2e kwartronding minder mooi wordt omdat het lager van je frees op de gefreesde ronde kant loopt. dus zo kom je nooit mooi tot een halve ronde, je kunt eventueel een klein stukje recht voor lief nemen.
Ik rond de tafelbladen van mijn vlinderdiepoot tafels weliswaar niet af, maar verjong ze aan twee kanten en dat doe ik met een draaipunt in het midden van mijn blad.
Voor de bovenkant (zichtkant) lijm ik een stuk hou op een stuk papier en dat papier met hout weer op mijn blad, beide met D2 houtlijm.
In het opgelijmde stuk hout schroef ik mijn cirkelfreesplank.
Na het frezen volstaat een flinke tik vanaf de zijknat teken het opgelijmde stuk hout om het te verwijderen.
Papier scheurt namelijk vrij makkelijk in de hoogte. de laagjes laten dan los.
De restanten schuur je vrij eenvoudig weg.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
531
478
Nootdorp
dag Astelier, ik zou hetzelfde doen zoals Ernst Kuhne het beschrijft in de eerste drie regels. Het feit dat er een rondje overblijft vind ik juist geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Astelier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.