Afgebroken schroefkoppen in vers Liquidambar

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.959
1.291
Emst
Ik heb diverse stukken Liquidambar (amberboom) is vers, dus het water droop van het plafond.
Ik had er een schroefplaat opgezet en schroeven uit een nieuw doosje voor gebruikt.
Even aan het draaien en het hout kwam los, wat blijkt, van de 6 schroeven waren 4 koppen afgebroken.
De schroefplaat met andere schroeven vastgezet en de buitenkant verder gedraaid.
De buiten kant is klaar en de schaal omgedraaid en in de klauw gezet.
Toen moesten de schroeven eruit.
Met een afsteekbeitel aan weerskanten van de schroeven een sleuf gemaakt.
Met een steekbeitel de rug hout weggehaald, nu zijn de schroeven met een tang goed beet te pakken en konden ze er uit gedraaid worden.
Daarna de schaal uitgehold en ongeveer 2 cm wanddikte laten staan, kijken wat er gebeurd.
Ik schat de schaal op ongeveer 30cm doorsnee.
Ik ben begonnen met 450 toeren en zodra hij een beetje rond was naar 750 toeren gegaan en alles met een 13mm schalenguts gedaan.

IMGP9097.jpg

IMGP9098.jpg

IMGP9100.jpg

IMGP9101.jpg

IMGP9102.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.382
882
‘s-Hertogenbosch
Wat voor schroeven waren het en met wat voor machine draai je ze erin??? Was het vlak waar je de schroefplaat opschroeft vlak of licht gebogen zodat de plaat eigenlijk een extra trekspanning geeft op de schroefkop…
Verder heeft het wel een mooie tekening, heb je de schaal gevuld met krullen of in de krullen verstopt 👍🏼
Groetjes John

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.382
882
‘s-Hertogenbosch
Sommige verstoppen de schaal in de krullen zodat het rondom even vochtig blijft… zelf heb ik al gevuld met uitkomend krullen en dan in een papieren zak afgevuld met krullen.. soms ook met vershoudfolie aan de buitenkant om het te snel drogen af te remmen. Meestal draai ik door tot een mm of zes en laat het dan werken.
Stop je alles in een plastic zak maak je weer kans op schimmel,wat bij sommige houtsoorten in slaap uitpakt. Let hier wel mee op omdat het allemaal om kan slaan naar rotten en verpulveren.
Wat gebeurt er als je een natte schaal laat draaien??? Dan droogt de buitenkant sneller dan de binnenkant en zal hierdoor gaan werken of zelfs scheuren. Dit gebeurt overigens ook bij dundraaien met daarbij ook nog het vervormen door gewicht verschil tussen kops en langs hout. Zelf heb ik goede ervaringen met het aanbrengen van schilderstape aan de buitenkant als je met de binnenkant bezig bent. Of ik hier mazzel mee heb weet ik niet maar voor mij werkt het.
Succes John

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.551
425
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Tot nog to meestal ook op 5-8mm gedraaide schalen en bakjes gedaan, maar ik had nu echt vers esdoorn en dat spetterde nog flink, ik het nu 5 schalen gedraaid varierend van 15 tot 25cm doorsnee en 7tot 15 hoogte op ongeveer 20mm dikte en hou ze volledig in de natte krullen, mogelijk dat ik een geweven puinzak ervoor gebruik dan kan het luchten. Ze gaan naar de zolder van een grote schuur waar wekelijks minstens 1 dag gestookt wordt. Daan lekker laten drogen en volgend jaar kijken wat het geworden is.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.