Ik heb deze Japanse trekzaag Dozuki fijnzaag 160mm « Japanse zagen « Zagen « Houtbewerkers « Baptist.nl van Sinterklaas gekregen. Nog niet echt veel meer dan wat kleine priegel dingetjes mee gezaagd, maar dat ging in ieder geval erg fijn.
japanse zagen lijken niet alom bekend en gebruikt te zijnIedereen is zo enthousiast over japanse zagen dat het bijna geen teleurstelling kan worden
De zaag zal niet teleurstellen, het gebruik wel! Wat ik wil zeggen is dat je gewoon moet worden aan de Japanse zaag. In het begin zal ze nogal eens willen dubbelklappen. Een westerse zaag is wat vergevingsgezinder op dat vlak. Maar oefening baart kunst en resulteert in haakse en rechte zaagsnedes. Ik ben ondertussen zo ver dat ik voor een enkele afkortsnede eerder de zaag dan de machine neem.Ooh, ik sta elke keer als ik bij Baptist ben met die dingen in m'n handen te twijfelen. Zodra ze weer open zijn ga ik er weer eens langs en trakteer mezelf dan maar op een verlaat kerstcadeau. Iedereen is zo enthousiast over japanse zagen dat het bijna geen teleurstelling kan worden
daarom bestel ik nog altijd ook direct een reservebladDe zaag zal niet teleurstellen, het gebruik wel! Wat ik wil zeggen is dat je gewoon moet worden aan de Japanse zaag. In het begin zal ze nogal eens willen dubbelklappen. Een westerse zaag is wat vergevingsgezinder op dat vlak. Maar oefening baart kunst ....
Wanneer je trouwens een goede ryoba hebt.. wat is dan nog het nut van een kataba?
Yep, dat is hem. Bij mij wel aan beide kanten een afgebroken tand… : )
De geometrie van het blad is anders (even breed over de hele lengte), de versteviging is nuttig & vaak is de vertanding aangepast, dwz dat een stukje aan het eind ontbreekt en er dan een paar tanden zijn die bedoeld zijn om een beginnetje te maken, alvorens de 'normale' vertanding begint. Dat houdt dus in dat je het eind altijd 'buiten' het hout houdt, waarbij dat 'rechte' stukje helpt om de lijn te volgen.Wanneer je trouwens een goede ryoba hebt.. wat is dan nog het nut van een kataba?
versteviging? maar dan heb je het over een dozuki? of is er bij een kataba een heel klein stuk versteviging bij het handvat?de versteviging is nuttig
Yep, een klein stukje, maar maakt veel verschil...versteviging? maar dan heb je het over een dozuki? of is er bij een kataba een heel klein stuk versteviging bij het handvat?
thanks, weer wat kennis rijker! ga eens een mooi exemplaar op de kop tikkenYep, een klein stukje, maar maakt veel verschil...
@jaap De fijnste om mee te werken is een zwarte ryoba (een 280 schat ik) met als logo/sticker een roodgloeiend zaagblad dat in een spetterende emmer gehouden wordt — geen idee waar ik die ooit vandaan had.
Dat is hem! Mist inmiddels aan beide kanten één tandje, maar doet het verder nog prima.Bedoel je deze Jaap?
Saws made by Master Yoshiwaka: Depth Adjustable Saws and Black Dozuki | FINE TOOLS
Repeat the depth of cuts precisely!www.fine-tools.com
Bekijk bijlage 104058
Dat is hem! Mist inmiddels aan beide kanten één tandje, maar doet het verder nog prima.