Advies voor afzuiging lintzaag gewenst

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.203
367
Etten-Leur
Bedankt voor de info, Hans! Het lijkt een bouwstofzuiger te gaan worden. Vertakt zodat hij onder het zaagblad afzuigt met dat geprinte stukje alsook aan de voorzien opening onderaan. Over die cycloons moet ik nog een beetje meer lezen, maar minder zakken verbruiken klinkt alleszins niet slecht.
Let nog wel op de aansluitmaat, de camvac is 100 mm dacht ik te weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Goeiemiddag iedereen,

Zou iemand me kunnen adviseren in de richting van een elegant afzuigsysteem voor mijn lintzaag?
Dat is de enige statische machine in mijn handwerkateliertje en hoeft dus niet zo veelzijdig te zijn, maar vooral goedkoop en onopvallend.
Met dat laatste bedoel ik enerzijds (relatief) stil -voor de buren- en geen al te volumineus ding. Als ik het ook zou kunnen wegwerken achter een wandje met geluidsisolatie in dan zou dat al helemaal mooi zijn. Uiteraard met voldoende opening voor inlaat.


Ik dacht aan pakweg zo een drum, maar las hier dan ook over cyclonen, bouwstofzuigers en allerlei andere oplossingen waardoor ik
ben gaan twijfelen. Hoe zou ik dit zo goedkoop en eenvoudig kunnen gaan aanpakken?
Met een Camvac doe je zeker niks mis, als ik jou was zou ik wel een model nemen met 2 motoren om genoeg kracht te hebben om al dat fijn stof ook weg te zuigen. Met buisjes voor de uitlaatpoorten zijn deze afzuigers ook heel stil te krijgen. In deze machines is er ook een soort van cycloon ingeboud. Ik denk dat je bij Baptist deze kan bekijken en uitproberen. Ze kosten wel wat geld maar ik denk niet dat je er spijt van zou hebben. Kwaliteit kost eenmaal geld he. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
52
5
Oost-Vlaanderen
Met buisjes voor de uitlaatpoorten zijn deze afzuigers ook heel stil te krijgen. In deze machines is er ook een soort van cycloon ingeboud.
Dat klinkt interessant! Compact en alles-in-één. Wat bedoel je precies met die buisjes voor de uitlaatpoorten?

Op de site van RP lees is dat het geluid deels 'afgevoerd' kan worden door een slang op de uitlaat te steken.
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
53
34
Mortsel
Dat klinkt interessant! Compact en alles-in-één. Wat bedoel je precies met die buisjes voor de uitlaatpoorten?

Op de site van RP lees is dat het geluid deels 'afgevoerd' kan worden door een slang op de uitlaat te steken.
Die zwarte cirkels dat uitsteken zijn de uitlaatpoorten van de motoren, als je het zo aanzet maakt het veel lawaai maar met zo´n zwarte slangen wordt het geluid "gebroken" en krijg je het zeer stil. Dit is ook positief want zo kan je kiezen waar de machine lucht uitblaast ipv recht naar boven.

Bij goedkopere varianten heb je deze optie niet, ze zijn ook zwakker en blazen het stof rechtstreeks op de filter waardoor de zuigkracht heel snel afneemt.
Bij de camvac ga je dit minder hebben door de ingebouwde cycloon.

Andreas Kalt heeft hier zeer goede videos over 👍
 

Bijlagen

  • rpr-cgv386-5-us-pi__15__01514.jpg
    rpr-cgv386-5-us-pi__15__01514.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.