Normale werkwijze is eerst met folie bekleden en dan op maat maken. Weet niet welke folie je hebt, maar je hebt kans dat je het niet strak gezaagd krijgt en dat de randen gaan splinteren.
Ik lees dat je al het materiaal al hebt gekocht, maar voor een volgende keer zou ik anders te werk gaan.
Zeker omdat je, zo te lezen, nog niet veel ervaring hebt.
Er zijn namelijk bedrijven die, ook voor particulieren, hoogwaardig gefineerd materiaal op maat leveren en voorzien van kantenband.
Succes met je project.
Grt. Martie
Dag Martie,
Bedankt voor je reactie. Ik heb alles professioneel laten zagen en ben zeer te spreken over de strakheid van het zaagwerk en de kwaliteit mdf. Dat is voorgenoemde V313. Daar heb ik wel vertrouwen in. Hoogwaardig gefineerd materiaal past helaas niet in mijn budget.
Ik heb vaker met mdf gewerkt. Weliswaar bouwmarkt kwaliteit, maar toch. Deze heb ik altijd gegrond en afgelakt.
Met folie heb ik nog nooit gewerkt. Mdf verbindingen met houtlijm, pluggen en schroeven vond ik prima werken.
Waar ik aan twijfel is of het handig is om alle onderdelen eerst te bekleden met folie en daarna in elkaar te zetten. Het bekleden is dan wel een stuk makkelijker. Alleen zijn de vlakken die ik normaal zou vastlijmen dan ook bekleed met folie.
Folie op folie vastplakken en deuvels erin lijkt me niet te werken. Ik ga nu eerst het meubel in elkaar zetten en daarna bekleden met folie. Daar komt geen kantband bij aan te pas. Alleen een hete lucht föhn.