Advies over slijpstenen nodig

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Schuurpapier vind ik persoonlijk geen aanrader. Teveel gedoe en geknoei. Eerst moet het al mooi vlak zonder hobbels en kreuken verlijmd worden.
Als je de beitel niet goed beheerst is de kans groot dat je in het schuurpapier schiet met de snede en je een scheur hebt.
De grove steen kan je ook nog vervangen door een carborundum slijpsteen van enkele euro's uit de bouwmarkt.
Dan verder op een een combinatiesteen van 1000/3000 van HBM en afwetten met polijstpasta. Een polijstpasta voor bijvoorbeeld roestvrijstaal werkt ook prima.
En deze zou zelfs helemaal gratis zijn!!!
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Schuurpapier vind ik persoonlijk geen aanrader. Teveel gedoe en geknoei. Eerst moet het al mooi vlak zonder hobbels en kreuken verlijmd worden.
Als je de beitel niet goed beheerst is de kans groot dat je in het schuurpapier schiet met de snede en je een scheur hebt.
De grove steen kan je ook nog vervangen door een carborundum slijpsteen van enkele euro's uit de bouwmarkt.
Dan verder op een een combinatiesteen van 1000/3000 van HBM en afwetten met polijstpasta. Een polijstpasta voor bijvoorbeeld roestvrijstaal werkt ook prima.
Als je voor de 3M schuurbladen gaat die bedoeld zijn voor de microprocessor-industrie is het opplakken geen probleem. Die zijn zelfklevend en kun je met de zeepwater-truuk helemaal plat en bellenvrij op glas plakken. Ik heb lang geleden een setje gekocht bij Workshop Heaven, maar ben inmiddels over op diamant en waterstenen. (Omdat ik niet fijnzinnig genoeg ben om dat schuurmateriaal heel te houden…)
Link voor die set op deze pagina:
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Starten met HBM. Een zachte steen heeft een wat eenvoudigere leercurve.
En laatste stap met polijstpasta. Polijsten met pasta kan ook op blad papier of mdf.
Keuze steen hangt ook af van de staalsoort van je beitels. Niet alle combinaties staal/steen zijn optimaal.
Ik start met het slijpen van een Mes, dat is de eerste tool die ik moest kopen volgens mijn boek (na een bijl): Mora frosts 106. Kan je misschien een indicatie geven van welke grids ik best voorzie tot het gebruik van die polijstpasta, zo weet ik ongeveer welke stenen ik van HBM kan bestellen.
 

Dgo

Nieuw lid
13 dec 2021
21
8
Utrecht
In het volgende filmpje van Rex Kreuger, gebruikt ie een aantal goedkope diamand slijpstenen met een strop voor redelijk goed resultaat:


Hey! ik ben recent begonnen met handgereedschap en een groot deel van het vak is het scherp houden van gereedschap. Ik kocht het "Everyday woodworking" boek van Rex Krueger en hij raadt het volgende aan voor het slijpen:

- Norton combinatiesteen (100/280 grid)
- Echte Arkansas Hard (Fijn)
- Een strop

Op een andere site heb ik het volgende gelezen:



Voor mij lijkt het alsof de Norton-steen van een te laag grid is, maar ik heb natuurlijk geen idee omdat dit alles nieuw is voor, daarom deze post. Is er iets dat je me kunt aanbevelen? Houd er rekening mee dat ik in België woon, dus ik kan kopen bij Amazon Duitsland of Frankrijk of bij webwinkels als baptis en knivesandtools
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
In het volgende filmpje van Rex Kreuger, gebruikt ie een aantal goedkope diamand slijpstenen met een strop voor redelijk goed resultaat:
Die video heb ik ook gezien afgelopen week maar wat me wel opviel is dat die nogal redelijk veel slechte (recente) reviews had op amazon. Zegt natuurlijk niet alles :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik start met het slijpen van een Mes, dat is de eerste tool die ik moest kopen volgens mijn boek (na een bijl): Mora frosts 106. Kan je misschien een indicatie geven van welke grids ik best voorzie tot het gebruik van die polijstpasta, zo weet ik ongeveer welke stenen ik van HBM kan bestellen.
Wat wil je precies slijpen? Je spreekt over een mes en een bijl? Een bijl slijpen is niet onmiddellijk de eenvoudigste opgave.
Ik zou beginnen met de 180/600 en 1000/3000.
Maar het is moeilijk zo te beoordelen wat de juiste korrel is van die stenen.
De stenen van Alie express wat ik heb lijken wat qua kleur hard op die van HBM (en zouden ook dezelfde kunnen zijn). De korrel van de Chinese stenen is niet onmiddellijk vergelijkbaar met de Japanse. De Japanse lijken voor de zelfde korrel fijner te zijn.
Eerlijk gezegd zou ik deze stenen rechtstreeks bij Alie bestellen en eventueel de grovere korrel als diamantplaatje nemen. De levertijd is behoorlijk, enkele weken.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
. Zachte waterstenen nemen het water snel op waardoor je ze regelmatig moet bevochtigen als ze niet geweekt zijn. Maar je moet toch sowieso de steen regelmatig afspoelen tijdens het wetten.
dit is niet helemaal waar.

Slurry is slijppasta dat ontstaat door met een slurrysteen over het vlakke oppervlak van een vochtig gemaakt stuk wetsteen te draaien. Hierbij ontstaat een soort pasta dat voor het wetten van messen, scheermessen en beitels essentieel is. Slurry ontstaat ook vanzelf bij het wetten. Afspoelen van de wetsteen tijdens het slijpen is daarom uit den boze.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
dit is niet helemaal waar.

Slurry is slijppasta dat ontstaat door met een slurrysteen over het vlakke oppervlak van een vochtig gemaakt stuk wetsteen te draaien. Hierbij ontstaat een soort pasta dat voor het wetten van messen, scheermessen en beitels essentieel is. Slurry ontstaat ook vanzelf bij het wetten. Afspoelen van de wetsteen tijdens het slijpen is daarom uit den boze.
Hangt af van de steen en de situatie (type staal van beitel) is mijn ervaring. Als de slijppasta die gevormd is zwart wordt, moet je afspoelen en opnieuw aanmaken. Zwarte slijppasta is verzadigd met metaaldeeltjes en doet niets meer. Bij het afwetten op een fijne steen gaat dit probleem zich normaal gezien niet stellen, maar bij grove steen is regelmatig spoelen toch aangewezen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik heb dezelfde ervaring als Mathieu. Bij de keramische stenen die ik tegenwoordig gebruik is het minder relevant (omdat de stenen zelf minder snel slijten, en dus minder slurry vormen), maar toen ik nog "natuurlijke" stenen gebruikte zag ik heel duidelijk hetzelfde effect.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Wat wil je precies slijpen? Je spreekt over een mes en een bijl? Een bijl slijpen is niet onmiddellijk de eenvoudigste opgave.
Ik zou beginnen met de 180/600 en 1000/3000.
Maar het is moeilijk zo te beoordelen wat de juiste korrel is van die stenen.
De stenen van Alie express wat ik heb lijken wat qua kleur hard op die van HBM (en zouden ook dezelfde kunnen zijn). De korrel van de Chinese stenen is niet onmiddellijk vergelijkbaar met de Japanse. De Japanse lijken voor de zelfde korrel fijner te zijn.
Eerlijk gezegd zou ik deze stenen rechtstreeks bij Alie bestellen en eventueel de grovere korrel als diamantplaatje nemen. De levertijd is behoorlijk, enkele weken.
Het is op deze moment enkel het mes dat wil slijpen.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Heb je nog verdere plannen om steek en schaafbeitels te slijpen?
Een mes kan eventueel ook op een smallere steen en die zijn goedkoper.
Ja, iets verder in het boek komen die ook aan bod dus indien mogelijk zou ik liefst iets kopen dat voor beiden werkt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zwarte slijppasta is verzadigd met metaaldeeltjes en doet niets meer.
Volgens mij is deze stelling niet helemaal correct. Slurry met metaaldeeltjes erin (die noodzakerlijkerwijs kleiner zijn dan de 'slijpkorrels' in de slurry) slijpt nog steeds - wellicht wel minder dan zonder metaalslijpsel er in (verdunning). Volgens mij is de belangrijkste reden om het gecontamineerde slurry weg te spoelen (en dus een nieuwe slurry te (moeten) maken), het voorkomen dat het oppervlak van de steen dicht gaat zitten met die metaaldeeltjes. Maar spoelen tijdens het slijpen, met name als je slurry zwart wordt, is beslist een goede werkwijze.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv en mathieu
Hoi Jd,

Een hoop gedoe altijd over slijpen van snij gereedschap.
Laat ik voorop stellen dat een ieder zijn eigen manier en moment heeft om zijn materiaal te "slijpen".

Ik slijp mijn messen of beitels zelden, vaak alleen maar als deze beschadigd zijn door onvoorzichtigheid of vallen.
Wat ik wel frequent gebruik is : Flexcut PW 11 Gold wetpastakrijt - Baptist

Ik heb dan dik papier ( schetsboek ) op een glasplaat geplakt. Hier op krijt ik een dunne laag pasta.
Door daar dan mijn mes of beitel overheen te halen krijg ik altijd weer een scherp resultaat.

Deze methode vindt ik gemakkelijk en zorgt er voor dat ik de bestaande vouw niet wijzig.

Groet Edwin .
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik slijp mijn messen of beitels zelden, vaak alleen maar als deze beschadigd zijn door onvoorzichtigheid of vallen.
Wat ik wel frequent gebruik is : Flexcut PW 11 Gold wetpastakrijt - Baptist
Beetje flauw… maar je slijpt dus wel “frequent”, alleen niet met stenen……
Als je je spullen gebruikt zul je simpelweg moeten slijpen/stroppen/hoe je het ook noemt.

En met een beetje oefening is het in conditie houden van een beitel/mes amper werk. Ook niet met stenen. En het grovere werk heb je zelden nodig, dan is diamand of machinaal de oplossing.

De hele focus op met welk middel te slijpen is ook een beetje onzinnig. Iedereen heeft zijn voorkeur maar met alles is een goed resultaat te bereiken. De beperkende factor is de gebruiker, niet het slijpmiddel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe
Beetje flauw… maar je slijpt dus wel “frequent”, alleen niet met stenen……
Als je je spullen gebruikt zul je simpelweg moeten slijpen/stroppen/hoe je het ook noemt.

En met een beetje oefening is het in conditie houden van een beitel/mes amper werk. Ook niet met stenen. En het grovere werk heb je zelden nodig, dan is diamand of machinaal de oplossing.

De hele focus op met welk middel te slijpen is ook een beetje onzinnig. Iedereen heeft zijn voorkeur maar met alles is een goed resultaat te bereiken. De beperkende factor is de gebruiker, niet het slijpmiddel.
Dat zeg ik,

onder slijpen valt bij mij het gebruik van slijp middelen als bv slijpsteen al of niet mechanisch.

Het gebruik van een pasta veranderd niet de geslepen vouw en dat wilde ik alleen even aangeven.

Groet Edwin .
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
"Het gebruik van een pasta veranderd niet de geslepen vouw"?

Niet mee eens: indien het stroppen niets aan de vouw zou veranderen, hoe maakt dat dan iets scherp?

Je haalt er minimaal materiaal ( staal) mee weg, duidelijk zichtbaar in de verandering van de oppervlakteruwheid. Het oppervlakte wordt gepolijst.

Stroppen met een verkeerde beweging of onder verkeerde hoek gaat wel degelijk terug te vinden zijn in de geometrie van het gereedschap. Het afronden van de vouw door stroppen is moeilijk te vermijden. En het afronden ga je voelen bij het snijden, in de vorm van verminderde stuurbaarheid. Je voelt dat heel goed.

Bovendien wordt de vouw, net aan de snede stomper door dat afronden en dat voel je ook.

Stroppen is helemaal niet "onschuldig".
Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en GH1

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.