Advies over slijpstenen nodig

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Hey! ik ben recent begonnen met handgereedschap en een groot deel van het vak is het scherp houden van gereedschap. Ik kocht het "Everyday woodworking" boek van Rex Krueger en hij raadt het volgende aan voor het slijpen:

- Norton combinatiesteen (100/280 grid)
- Echte Arkansas Hard (Fijn)
- Een strop

Op een andere site heb ik het volgende gelezen:

Ik raad ten zeerste aan om zowel een grove korrel (400-600 grit) als een fijne korrel (800-1000 grit) te hebben, zodat je het mes gemakkelijk kunt vormen met de grove steen en het glad kunt strijken met de fijne steen. Sommige zijn ook dubbelzijdig, dus je kunt beide stenen in één krijgen!

Voor mij lijkt het alsof de Norton-steen van een te laag grid is, maar ik heb natuurlijk geen idee omdat dit alles nieuw is voor, daarom deze post. Is er iets dat je me kunt aanbevelen? Houd er rekening mee dat ik in België woon, dus ik kan kopen bij Amazon Duitsland of Frankrijk of bij webwinkels als baptis en knivesandtools
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een bloedhekel aan Arkansas-stenen (novaculiet) - ik kan er niet mee overweg. Ik heb een paar strops, maar die gebruikte ik alleen voor scheermessen - tot ik overstapte op het polijstsysteem met 'stickers' voor schaatsen.
Mijn gereedschap slijp ik louter met waterstenen, 200-2000 (5000) grit - voor de meeste toepassingen vind ik 2000 mooi genoeg. Voor keukenmessen heb ik coticules. Vwb waterstenen ben ik tevreden met de eigen merk stenen van Knives&Tools.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik zou eerst een paar stenen bij Alie Express bestellen om te starten.
Uitstekend om mee te beginnen. Later kan je nog uitbreiden en verbeteren.
Je hebt wel nog een strop en/of pasta (of fijne wetsteen) nodig om vlijmscherp te krijgen.
Arkansasstenen gebruik je met olie. Moet je de afweging maken of je dat in de werkplaats wil.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik ben een liefhebber van Shapton. Deze keramische stenen hebben weinig onderhoud nodig, hoeven niet vooraf geweekt te worden, en gaan lang mee. Wel moet je ze, zoals alle stenen (uitgezonderd diamantplaten) regelmatig vlakken, want ander krijg je komvorming.

Voor het grove werk heb ik een 200. Voor het reguliere slijpwerk begin ik met een 1000, daarna stap ik over naar een 5000 en ik sluit af met een 8000. Als dat gebeurd is haal ik de boel nog een keer langs een plankje met leer en polijstpasta. Alles bij elkaar vraagt dat een paar minuutjes per keer.

De eerste keer vraagt wel wat meer tijd, omdat ik altijd eerst zelf de achterkant vlak maak, voordat ik het snijvlak slijp.

Voor speciale toepassingen heb ik een 12000, maar dat is niet iets waar je je normaal gesproken mee bezig hoeft te houden. Dat is meer iets voor nerds die niet weten wanneer het beter is om te stoppen. :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en jdruwe

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik vind een ankaras steen veel te hard. Verder wet ik een enkele keer met de hand. Ik slijp het liefst met een machine. Heb wel water,olie en diamantstenen maar gebruik ze zelden. Als ik een beitel laat vallen en er is een hap uit dan ben je echt lang bezig? Waarvoor? De prijs? Het enige wat ik kan bedenken is dat je de snede niet kan verbranden. Maar je kan de snede wel ruieneren door hem bol te maken het is zeker niet onfeilbaar.
Een tweede hands werkbankslijper is zeker niet duurder dan goede stenen.
Nu is de methode niet belangrijk dat is alleen het eindresultaat. En dat kan bij elke methode prima zijn mits je dit beheerst.
Succes met je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Ik zou eerst een paar stenen bij Alie Express bestellen om te starten.
Uitstekend om mee te beginnen. Later kan je nog uitbreiden en verbeteren.
Je hebt wel nog een strop en/of pasta (of fijne wetsteen) nodig om vlijmscherp te krijgen.
Arkansasstenen gebruik je met olie. Moet je de afweging maken of je dat in de werkplaats wil.
Olie leek me net gemakkelijk omdat ik las dat je met water soms de steen 10 minuten moet laden liggen in het water voor je hem kan gebruiken.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Ik ben een liefhebber van Shapton. Deze keramische stenen hebben weinig onderhoud nodig, hoeven niet vooraf geweekt te worden, en gaan lang mee. Wel moet je ze, zoals alle stenen (uitgezonderd diamantplaten) regelmatig vlakken, want ander krijg je komvorming.

Voor het grove werk heb ik een 200. Voor het reguliere slijpwerk begin ik met een 1000, daarna stap ik over naar een 5000 en ik sluit af met een 8000. Als dat gebeurd is haal ik de boel nog een keer langs een plankje met leer en polijstpasta. Alles bij elkaar vraagt dat een paar minuutjes per keer.

De eerste keer vraagt wel wat meer tijd, omdat ik altijd eerst zelf de achterkant vlak maak, voordat ik het snijvlak slijp.

Voor speciale toepassingen heb ik een 12000, maar dat is niet iets waar je je normaal gesproken mee bezig hoeft te houden. Dat is meer iets voor nerds die niet weten wanneer het beter is om te stoppen. :giggle:
Die zijn al wel direct prijzig voor iemand die er nog niks van af weet hmm
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Olie leek me net gemakkelijk omdat ik las dat je met water soms de steen 10 minuten moet laden liggen in het water voor je hem kan gebruiken.
Voordeel van diamant (en Shapton) is dat ze geen water opnemen.
Waterstenen zijn er in verschillende soorten. De natuurstenen zoals de cotticule, harde verglaasde stenen zoals Shapton en zachtere zoals de Nawina.
Dat vooraf weken valt best mee. Is eigenlijk geen noodzaak. Zachte waterstenen nemen het water snel op waardoor je ze regelmatig moet bevochtigen als ze niet geweekt zijn. Maar je moet toch sowieso de steen regelmatig afspoelen tijdens het wetten. Eventueel onder een kraan wetten.
Oliestenen horen naar mijn mening niet thuis in een houtatelier. Teveel risico op vervuiling van werkstukken.
Hier staat ook behoorlijk wat info:
(Indien je Engels verkiest moet je de taal rechts boven aanpassen).
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Waarom begin je niet met 2 stenen van HBM? Als je de slag te pakken hebt een je wilt een stap hoger kan je altijd nog naar goede diamant stenen kijken.
Ik heb die van 240/1000 en 2000/5000 en krijg m'n beitels goed scherp.

 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Een olie combinatiesteen zou ik niet zo snel nemen, dat geeft een hoop rommel als je die elke keer moet omdraaien. Oliestenen worden vaak bewaard in een zelfgemaakt kistje en zelden schoon gemaakt.

Zelf heb ik een Medium India steen van Norton en een oude Washita steen, dat is voor veruit het meeste werk voldoende. Ik heb ook een hard Arkansas maar die gebruik ik zelden. Ik slijp mijn beitels meestal eens in de zoveel tijd hol op de werkbankslijper (maar nooit helemaal tot aan de rand van het snijvlak), daarna wet ik ze af op mijn India en Washita stenen. Pas als de holling na een aantal keer wetten bijna verdwenen is slijp ik ze weer op de werkbankslijper.
In plaats van een werkbankslijper kan je ook een Crystolon steen overwegen als je het liever met de hand doet. De stap van een India naar harde Arkansas is te groot, een harde Arkansas is heel fijn en slijpt dus langzaam. Een washita steen slijpt relatief snel en geeft toch een verfijnde snede die scherp genoeg is voor het meeste werk.
Let wel: Washita stenen zijn niet meer nieuw verkrijgbaar, deze zal je tweedehands moeten zoeken op bijvoorbeeld Ebay of je zou even kunnen informeren bij Ducotools, daar heb ik er ook een vandaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Een olie combinatiesteen zou ik niet zo snel nemen, dat geeft een hoop rommel als je die elke keer moet omdraaien. Oliestenen worden vaak bewaard in een zelfgemaakt kistje en zelden schoon gemaakt.

Zelf heb ik een Medium India steen van Norton en een oude Washita steen, dat is voor veruit het meeste werk voldoende. Ik heb ook een hard Arkansas maar die gebruik ik zelden. Ik slijp mijn beitels meestal eens in de zoveel tijd hol op de werkbankslijper (maar nooit helemaal tot aan de rand van het snijvlak), daarna wet ik ze af op mijn India en Washita stenen. Pas als de holling na een aantal keer wetten bijna verdwenen is slijp ik ze weer op de werkbankslijper.
In plaats van een werkbankslijper kan je ook een Crystolon steen overwegen als je het liever met de hand doet. De stap van een India naar harde Arkansas is te groot, een harde Arkansas is heel fijn en slijpt dus langzaam. Een washita steen slijpt relatief snel en geeft toch een verfijnde snede die scherp genoeg is voor het meeste werk.
Let wel: Washita stenen zijn niet meer nieuw verkrijgbaar, deze zal je tweedehands moeten zoeken op bijvoorbeeld Ebay of je zou even kunnen informeren bij Ducotools, daar heb ik er ook een vandaan.
Onder andere Knives en Tools heeft de Washita steen.
 

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Voordeel van diamant (en Shapton) is dat ze geen water opnemen.
Waterstenen zijn er in verschillende soorten. De natuurstenen zoals de cotticule, harde verglaasde stenen zoals Shapton en zachtere zoals de Nawina.
Dat vooraf weken valt best mee. Is eigenlijk geen noodzaak. Zachte waterstenen nemen het water snel op waardoor je ze regelmatig moet bevochtigen als ze niet geweekt zijn. Maar je moet toch sowieso de steen regelmatig afspoelen tijdens het wetten. Eventueel onder een kraan wetten.
Oliestenen horen naar mijn mening niet thuis in een houtatelier. Teveel risico op vervuiling van werkstukken.
Hier staat ook behoorlijk wat info:
(Indien je Engels verkiest moet je de taal rechts boven aanpassen).
Oh dat artikel was inderdaad erg interessant. Nu ben ik enkel nog aan het twijfelen of ik beter start met iets zoals in de reactie hieronder: HBM Professionele Dubbelzijdige Wetsteen met Rubberen Anti Slip Houder of direct met zoals als bijvoorbeeld die van Shapton. Mocht ik er nu 2 kopen en eindigen met zo een strop, welke zou je dan aanraden?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Oh dat artikel was inderdaad erg interessant. Nu ben ik enkel nog aan het twijfelen of ik beter start met iets zoals in de reactie hieronder: HBM Professionele Dubbelzijdige Wetsteen met Rubberen Anti Slip Houder of direct met zoals als bijvoorbeeld die van Shapton. Mocht ik er nu 2 kopen en eindigen met zo een strop, welke zou je dan aanraden?
Starten met HBM. Een zachte steen heeft een wat eenvoudigere leercurve.
En laatste stap met polijstpasta. Polijsten met pasta kan ook op blad papier of mdf.
Keuze steen hangt ook af van de staalsoort van je beitels. Niet alle combinaties staal/steen zijn optimaal.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
of, om het hele topic overhoop te gooien, koop voor een paar€ vellen schuurpapier van 600, 1000, 2000, 5000 (in bv auto-onderdelen winkel) en koop een dikke glasplaat/tegel en begin eraan. Is de goedkoopste manier om te beginnen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.224
531
Eanske
ingoogni.nl
en om het lekker onduidelijk te maken, niet ieder 1000 is gelijk aan de andere 1000. Om te vergelijken zul je de korrelafmeting in micrometers moeten kennen. schuurpapier 1000 in europa is anders dan in de VS is anders dan Shapton en ook anders dan diamant en anders dan een watersteen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
@knotwilg stipt daar een heel valide punt aan. Ooit heb ik een goed overzicht op internet gevonden dat hierbij helpt. Geen idee meer wat de bron was, dus ik kan helaas niet netjes verwijzen naar de persoon die alle moeite erin heeft gestoken. Maar misschien heb je er toch iets aan.

Maar voor een beginner is het goed genoeg om het volgende te weten: met een grove steen kun je metaal vormen. Bijvoorbeeld een nieuw slijpvlak maken (vanwege afgebroken puntje na en val, of omdat je een snijvlak met een andere hoek wilt hebben). Met een medium grit haal je de grote krassen eruit en maak je de boel mooi vlak. Met een fijne steen zorg je er ten slotte voor dat je snijvlak niet alleen vlak, maar ook glad wordt. De laatste bewerking is met een strop om de braam te verwijderen en net dat laatste beetje scherpte te krijgen. De exacte getallen voor de korrel zijn in principe niet eens zo heel erg belangrijk.

Een valkuil voor veel mensen is te denken dat je per se een heel fijne korrel nodig hebt om iets echt scherp te kunnen slijpen. Als je onder de microscoop naar het snijlvlak kijkt is dat inderdaad wel zo (het kan dan echt op een berglandschap lijken en hoe minder "bergen" hoe scherper je snijvlak) , maar in praktijk duurt het even voordat je zo goed bent dat je je daar druk om hoeft te maken. Kortom: laat je niet verleiden heel veel geld uit te geven aan een steen met een extreem fijne korrel. Die stenen hebben echt wel hun nut (ik moet toch iets zeggen om te verantwoorden waarom ik er een van 12000 heb), maar je kunt heel goed zonder.
 

Bijlagen

  • Grit_Comparison_Chart.pdf
    26 KB · Weergaven: 18

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Olie leek me net gemakkelijk omdat ik las dat je met water soms de steen 10 minuten moet laden liggen in het water voor je hem kan gebruiken.
Sommige (poreuze) waterstenen moet je zich eerst vol laten zuigen. andere waterstenen niet - die zijn dan meestal niet poreus. Ook coticules hoef je niet te verzadigen - water er op, slurry maken, en gaan met die banaan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.