Advies opslaan gereedschap

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Uitgeest
Hallo,

Ik heb van de week een elektrische verstekzaag aangeschaft met onderstel maar die is nogal groot.
Ik heb maar een klein schuurtje in de tuin en m'n zolder staat al redelijk vol.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit toch op kan slaan?
Hoe gaan jullie met dit ruimtegebrek om?

Ik zou mijn zaag graag droog opslaan dus schuurtje in de tuin lijkt me niet heel geschikt.

Gr. Joris
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De beste tip voor mensen met ruimtegebrek is meten voor je koopt.

Dit tip is nu waardeloos :LOL: dus de tweede beste tip is kijken of je iets kan lossen wat je niet/nauwelijks gebruikt. Wellicht kun je zo ruimte creëeren.

Als de schuur geen opslagplaats mag zijn en de zolder niet de 'werk'plaats van het product is, is efficient inbouwen (zorgen dat machines elkaars loze ruimte kunnen benutten) ook geen optie. Ik worstel dus een beetje te bedenken wat je precies hoopt dat wij voor je kunnen betekenen...

Je mag hem ook inbouwen in mijn werkplaats en dan gewoon langskomen wanneer je iets moet zagen.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

Ik heb van de week een elektrische verstekzaag aangeschaft met onderstel maar die is nogal groot.
Ik heb maar een klein schuurtje in de tuin en m'n zolder staat al redelijk vol.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit toch op kan slaan?
Hoe gaan jullie met dit ruimtegebrek om?

Ik zou mijn zaag graag droog opslaan dus schuurtje in de tuin lijkt me niet heel geschikt.

Gr. Joris
ken ik ook, ophangen aan de muur, bij Vancranenbroek koop je een lier voor een paar tientjes en kan je de zaag opkrikken tot een bepaalde hoogte.

Ik heb het onderstel er vanaf gehaald en ze hangt nu gewoon plat tegen de muur.

Plan is een onderstel op maat maken, ofwel eentje waarbij de zaag 90 graden naar voor kantelt dus met scharnierpunt.

Of ik laat ze aan de muur hangen en maak een lage kar waar ik ze telkens op laat neerkomen voor gebruik.

Heb al 10 schetsen gemaakt en ben er nog niet echt uit omdat beiden wel een voordeel hebben.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Tja dit is een lastige. Wat Trigger al zegt, het is handiger het gereedschap af te stemmen op de ruimte en mogelijkheden die je hebt. In aanloop naar mijn pensioen heb ik besloten om te investeren in gereedschap. De laatste jaren kon ik voor het grotere werk gebruik maken van de machinale op de school waar ik werkte. Er was dus nog niet zoveel noodzaak. Maar met het naderende pensioen, heb ik eerst geïnvesteerd in een DeWalt combizaagmachine. Zo’n afkortzaag met een zaagtafeltje er bovenop. Mooi compact en goed te verplaatsen. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik had hetzelfde probleem, met een niet geïsoleerde schuur. Ik kon hem echter stallen in de bijkeuken op een stuk werkblad daar, maar hij past bijvoorbeeld ook bovenop een wasmachine of koelkast. Er mee werken deed ik steeds buiten op de tuintafel.

In februari ben ik gestart met het ombouwen van mijn ongeisoleerde fietsenschuur, naar een kleine werkplaats. Nu heeft deze schuur houten wanden. Ik heb een nieuw dak gemaakt met sandwichpanelen. De muren geïsoleerd met piepschuim en 18mm OSB. Ik heb voor die dikte gekozen om ook nog voldoende vlees te hebben om in te schroeven. De dikte van het piepschuim varieert van 3,5 cm tot wel 10cm. Afhankelijk van de bouwkundige situatie.
Ook ik had veel last van vocht. Er zat een stoeptegelvloer in. Die heb ik laten liggen. Eroverheen folie, Douglas balkjes met daartussen 4cm piepschuim en vervolgens een vloer van 24mm dikke vuren vlonderdelen. Aan de ene korte zijde van de schuur heb ik een schuifdeur. Deze sluit niet helemaal af. Daar kan dus verse lucht naar binnen. Aan de andere korte zijde heb ik onder de nok ook een doorgang naar buiten gehouden. Zo krijg je een min of meer diagonale trek/ventilatie.

Vooralsnog lijkt het dat ik geen vochtprobleem meer heb. Maar dat kan ik pas echt zeggen, na de herfst en de winter. Ik verwarm met een kleine bouwheater. Die heeft deze ruimte zo warm genoeg. Als je aan het werk bent is 17a 18 graden voldoende. Ook met vorst moet het geen probleem zijn. Aan het eind van de vorige winter de eerste ervaringen met deze heater opgedaan en toen was de schuur nog niet geïsoleerd.

Mijn gereedschap staat nu in deze schuur. De zaagmachine is inmiddels aangevuld met een DIY verticale platenzaag en een lunchbox vandiktebank. Aangevuld met een DIY afzuiginstallatie die gedeeltelijk buiten de schuur staat. Voor een kleine werkplaats moet je goed nadenken over de indeling en kiezen voor compact waar mogelijk.

Voor meer zie mijn draadjes op dit forum of mijn blog. Link hieronder. Veel succes.
 
Laatst bewerkt:

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Je kan anders ook eens kijken of het ruimte bespaard als je het onderstel vervangt door een "flip-top" tafel te maken, waarbij je dan zowel aan boven als onderkant iets hebt bevestigd. Werkt natuurlijk enkel als je nog iets anders hebt dat daar op past en ruimte inneemt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hallo,

Ik heb van de week een elektrische verstekzaag aangeschaft met onderstel maar die is nogal groot.
Ik heb maar een klein schuurtje in de tuin en m'n zolder staat al redelijk vol.

Heeft iemand nog tips hoe ik dit toch op kan slaan?
Hoe gaan jullie met dit ruimtegebrek om?

Ik zou mijn zaag graag droog opslaan dus schuurtje in de tuin lijkt me niet heel geschikt.

Gr. Joris
Ik heb een soortgelijk dilemma. Met gezinsuitbreiding in aantocht heb ik steeds minder tijd voor projecten en wil de garage ook wat opgeruimd hebben. De afkortzaag staat dan dus redelijk in de weg.
Ik overweeg om de zaag in de garage gewoon in de stellingkast te zetten en dan te zekeren met een stuk paracord. Het onderstel vouw ik op.
Het bouwen van een "mitre station" zodat ik meer ruimte onder de zaag heb, zie ik niet zitten. Ik wil nog wel de mogelijkheid hebben om de auto van mijn vrouw te kunnen parkeren, al denkt zij dat de garage nog meer opslagruimte biedt:)

Mijn garage is niet geisoleerd, maar kurkdroog en dus geen roest / vochtproblemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.