Advies gevraagd Werkbank/tafel

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
22
7
Beste houtbewerkers,

Eerst even wat uitleg van de situatie:
6 jaar geleden huis gekocht en begonnen met de bouw van een praktijk aan huis voor mijn vrouw.
Voor de bouw een Festool CS 70 gekocht met tafelverbreding. Deze is mobiel, trekfunctie (ik had nog geen afkortzaag) en behoorlijk wat zaaghoogte.

Na de praktijk door gegaan met de bouw van een garage van 7 x 5. Er was voorheen helemaal geen garage en mijn gereedschap stond in een hoekje van het kantoortje in huis.
Helaas is deze niet helemaal voor mij alleen ;)
Hierin staan nu ook 2 motoren, fietsen en tuingereedschap
Ongeveer de helft heb ik me toegeëigend. Hier staan nu de CS70, degelijke beuken werkbank, Kity vvd (nog aan het opknappen) en natuurlijk het nodige aan hout.

Inmiddels zitten we midden in de verbouwing/aanbouw van het huis en begin ik me wat te ergeren aan de tekortkomingen van een mobiele zaag.
Wat ik mis is ruimte om materiaal op te leggen aan de linkerkant en achter de zaag. en iedere keer met rolbokken werken begint ook tegen te staan.
Hiervoor heb ik al rond gekeken voor compacte formaatzaag zoals een hammer k3 en SCM Minimax SC 2C.
Is toch weer een behoorlijke investering.

Ik ben toen ook eens gaan kijken wat ik nog wil in garage en wat ik tekort kom.
Ik wil nog een freestafel en een tafel waar ik op kan werken (lees dingen in elkaar zetten en lijmen)
Om dit allemaal los te hebben heb ik geen ruimte voor dus kwam het idee om het de combineren.

Na veel zoeken kwam ik uit op dit filmpje:

Nu wil ik dit idee wel wat gaan aanpassen zodat ik de CS 70 kan blijven gebruiken/verwerken in de tafel.
Dus het onderstel als de foto hieronder en het bovenblad met functies uit het filmpje
1717669572948.png
1717669640761.png
Credits voor de foto's: https://www.paoson.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=2722

De afmetingen voor mijn tafel worden 180cm lang x 95cm breed x 91cm hoog.
Ik wil frame gaan opbouwen uit stroken van multiplex 18mm net zoals in de link van de foto's
Op iedere hoek een zwenkwiel met rem. (totaal 4)

Nu is mijn eerste vraag:
als ik 4 stroken van 8cm hoog tegen elkaar lijm is dit stevig genoeg voor de overspanning van 180cm?
Ik wil niet dat het gaat doorzakken onder het gewicht van de CS70, werkstuk op het blad en eventuele lades die ik wil gaan toevoegen.

Vraag 2:
Hebben jullie nog op of aanmerkingen of goede ideeën?
Al het advies is welkom.

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
555
158
Zutphen
Voor de overspanning zou ik hout gebruiken; dan staan de houtvezels in de goede trek/buigrichting. Bij multiplex staat de helft in de verkeerde richting.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
112
52
Zaanstreek
als je voor doorzakking materiaal gaat toevoegen, altijd staand gebruiken. Dus niet 4 latten op elkaar lijmen, en "plat" inzetten, maar stroken van bijvoorbeeld 100mm breed op de kant zetten, en die eronder zetten. Stijfheid komt van hoogte.
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
22
7
Voor de overspanning zou ik hout gebruiken; dan staan de houtvezels in de goede trek/buigrichting. Bij multiplex staat de helft in de verkeerde richting.
Ik heb voor multiplex gekozen omdat deze goed verkrijgbaar is. Ook de constructie maken en stevigheid hier in krijgen is relatief makkelijk en snel zonder schroeven te gebruiken.

Welk soort hout zou jij hier in adviseren?
als je voor doorzakking materiaal gaat toevoegen, altijd staand gebruiken. Dus niet 4 latten op elkaar lijmen, en "plat" inzetten, maar stroken van bijvoorbeeld 100mm breed op de kant zetten, en die eronder zetten. Stijfheid komt van hoogte.
Het is inderdaad de bedoeling om de stroken rechtop te gebruiken en dan 4 stuks tegen elkaar te gebruiken en niet plat. Zal het even aanpassen.
Hoogte van de stroken had ik 8cm ingedachte
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
555
158
Zutphen
Je kan gewoon vurenhout gebruiken, wil je t mooi maken dan gebruik je een andere inlandse houtsoort. Pen en gat verbinding is de aangewezen verbinding en mogelijk een goede oefening. Let erop dat het gat wat asymmetrisch zit in de staanders ( wat meer richting buitenkant) dat is nog wat professioneler. Een 2 x 3 duims is de aangewezen maat en meer dan sterk genoeg. De voor/achterregels staand gebruiken. Pen en gat rond 1/3 van de dikte. Mochtje in de buurt van zutphen wonen dan ben je welkom voor gebruiken van pantorouter
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
71
30
Tilburg
Je kan gewoon vurenhout gebruiken, wil je t mooi maken dan gebruik je een andere inlandse houtsoort. Pen en gat verbinding is de aangewezen verbinding en mogelijk een goede oefening. Let erop dat het gat wat asymmetrisch zit in de staanders ( wat meer richting buitenkant) dat is nog wat professioneler. Een 2 x 3 duims is de aangewezen maat en meer dan sterk genoeg. De voor/achterregels staand gebruiken. Pen en gat rond 1/3 van de dikte. Mochtje in de buurt van zutphen wonen dan ben je welkom voor gebruiken van pantorouter

Uit nieuwsgierigheid: waarom het gat iets assymetrisch?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.174
556
Moordrecht
Ik heb de werkbank van Paoson gemaakt, maar heb geen wielen in het midden staan, bank is inmiddels meer dan een jaar in gebruik en nog geen enkele vorm van doorzakking gemerkt. net even een lange waterpas tegenaan gehouden en alles is nog kaarsrecht
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
555
158
Zutphen
Wanneer je de pennen aan de buitenkant maakt, zitten ze elkaar niet in de weg.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
361
157
Wetteren, Belgie
Ik heb een 10-tal jaar geleden een werkbank gemaakt op basis van een artikel uit een houttijdschrift dat ik online gevonden heb. Kan me niet meer exact herinneren welk. Maar het gebruikte dezelfde techniek als Paoson: balken maken met uitsparingen voor pen-en-gat verbindingen met gebruik van multiplex. De balken bestonden uit 3 lagen multiplex van 18 mm. Lengte van de werkbank ongeveer 180 cm, zonder middensteun. Dus een overspanning van zeker 150 à 160 cm. Nu, na al die tijd en na stevig 'mishandeld' te zijn, is er nog geen doorzakking. Ik zou me dus geen zorgen maken als je balken van vier lagen gaat maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.