Advies gevraagd voor bovenfrees 75mm diep, freesdiameter 12mm

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
342
290
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Voor diep snijdend frezen gebruik ik zeker altijd een spiraalfreesje en sinds kort heb ik een zogenaamde schrobfrees: een 8mm dikke spiraalfrees met extra inkepingen in de snijvlakken die ervoor zorgen dat de frees beter gekoeld en de spanen beter afgevoerd worden. CMT heeft ze, ik heb hem bij RSTools gekocht.
Ik kan hiermee in één keer door 18 mm berkenmultiplex frezen met een keurig freesbeeld...mijn freesje is ook behoorlijk lang.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
257
19
uden
Ik heb een 2e werkstuk gemaakt.
De passer heb ik veranderd in een stabiel frame van 2 stuks 22mm verwarmingsbuizen
die op afstand gehouden worden door 3 aluminium beugels.
Een van die beugels aan de voet van de Festool freesmachine bevestigd.
En opnieuw gaan frezen met een HSS-Co 3-snijder, 12mm, 110mm lang uit de metaal.
Al snel bleek dat de lip aan de zijkant van de voet niet haaks staat op de voet.
Teleurstellend voor een Festool freesmachine van ruim € 500.
Dus die ruimte opgevuld totdat ie wel haaks stond en verder gefreesd.
Eerste 40mm gaat goed en dan merk ik dat de frees zijn spanen niet meer goed kwijt kan,
ondanks dat de frees schuin geslepen is en zijn spanen naar boven brengt.
En beneden de 60mm gaat het dan fout, frees wordt te warm, verliest scherpte, etc.
Het werkstuk is toch gelukt, onderin wat ruw maar dat schuur ik weg.
Als ik het een 3e keer zou doen zou ik zeker een VHM 2-snijder nemen.
VHM omdat die beter tegen de hoge temperaturen kan
en een 2 snijder omdat die meer ruimte heeft voor de spanen.
Passer van verwarmingsbuis en zware aluminium tussenstukken is echt een succes.
 

Bijlagen

  • passer Festool 20251210_094629.jpg
    passer Festool 20251210_094629.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 5
  • passer Festool 20251210_094638.jpg
    passer Festool 20251210_094638.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 5

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.703
3.930
Je hebt een heel kunstwerk gemaakt. Ik gebruik een m8 draadeind door een van de gaten van de geleider. Voor kleine cirkels heb ik een passerpunt die op het draadeind past. Voor grote cirkelbogen gebruik ik een stukje as van ik denk ikea. Past in een gat van 12mm en halverwege zit er haaks een m8 draadgat in. Moertje er achter om te borgen. Je draaipunt lijkt gecentreerd te zitten ten opzichte van je werkstuk. Kan je dat niet simpel omkeren en de rest vanaf de andere kant frezen?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
257
19
uden
Ik ben ook begonnen met een passer van 2 M8 draadeinden maar met 2 x 3 stukken van 1 meter achter elkaar
zwabbert dat alle kanten op. Ook de bevestiging in de voet van de Festool is lastig.
Nu zit er een zwaar aluminium blok tegen de zijkant en kan ik het afstellen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.703
3.930
Ja, je moet een draadeind strak trekken, maar ik had er verder geen problemen mee. Het vastzetten in de voet is een kwestie van het borgboutje aan draaien. Net zo als bij de gladde stangen. Je hebt je passer vast gezet op het m6 gaatje van de fijn verstelling?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.