Advies gevraagd schaaldraaiguts grote maat

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
322
175
‘s-Hertogenbosch
Hoi forumleden,
Ik ben bezig met m’n verlanglijstje 🤔, ben afgelopen weken nogal bezig geweest, en heb een paar projecten gedaan om m’n zelfgemaakte schalenguts uit te proberen. Ik moet zeggen de stabiliteit bevalt me wel, alleen ik krijg er geen mooie vouw aan geslepen omdat de fluit niet egaal is… Dat zou ik aan kunnen passen maar daar gaat me teveel tijd inzitten.
De overweging om iets nieuws aan te schaffen is aanwezig.
Er ligt een optie van een 19-22 mm guts van Sorby en ééntje van Woodcut.
De laatste is een stang met een losse vervangbare beitelpunt van hardmetaal. Hier zit een korte fluit in, dus beperkt te slijpen.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met deze opties en hoe vaak wordt deze guts gebruikt… als je em hebt, ga je dan ook vaker gebruiken of weer eentje om stof te vangen
Mochten er nog andere alternatieven zijn ben ik best benieuwd in de voor-en nadelen

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
153
80
Ik heb afgelopen week de Carp 16 mm schalenguts gekocht, nog niet echt gebruikt maar weel even getest op een schaal van linde waar ik mee bezig was. Ik moet zeggen dat het verschil met mijn 13 mm Sorby en 13 mm Crown erg groot (in positieve zin natuurlijk). Al zal dit deels ook komen dat de 'oude' beitels niet meer de 'juiste' slijphoek meer hebben. Reden waarom ik niet voor de 19 mm ben gegaan is dat ik die wel erg breed vond (ik heb de 13 mm even naast een 19 mm guts gehouden). Ik had eerst wel twijfels over het handvat, maar dat blijkt heel fijn in de hand te liggen.

• Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.315
458
Etten-Leur
Hoi forumleden,
Ik ben bezig met m’n verlanglijstje 🤔, ben afgelopen weken nogal bezig geweest, en heb een paar projecten gedaan om m’n zelfgemaakte schalenguts uit te proberen. Ik moet zeggen de stabiliteit bevalt me wel, alleen ik krijg er geen mooie vouw aan geslepen omdat de fluit niet egaal is… Dat zou ik aan kunnen passen maar daar gaat me teveel tijd inzitten.
De overweging om iets nieuws aan te schaffen is aanwezig.
Er ligt een optie van een 19-22 mm guts van Sorby en ééntje van Woodcut.
De laatste is een stang met een losse vervangbare beitelpunt van hardmetaal. Hier zit een korte fluit in, dus beperkt te slijpen.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met deze opties en hoe vaak wordt deze guts gebruikt… als je em hebt, ga je dan ook vaker gebruiken of weer eentje om stof te vangen
Mochten er nog andere alternatieven zijn ben ik best benieuwd in de voor-en nadelen
Ik heb de Woodcut 19 mm in gebruik als bodemguts voor grote schalen. De slijphoek is plm 60 graad. Ook bruikbaar voor gewoon uithollen maar dan eerder 16 of 13 mm a 45 graad afhankelijk van de diameter van het werkstuk. Ik heb zelf het lange handvat aan die Woodcut gedraaid. Het heeft een lange standtijd Nb je kunt voor 100 euro beter een slijpmolen kopen /leren slijpen dan een nieuwe guts kopen als dat nog een afweging mocht zijn.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
322
175
‘s-Hertogenbosch
Nb je kunt voor 100 euro beter een slijpmolen kopen /leren slijpen dan een nieuwe guts kopen als dat nog een afweging mocht zijn.
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest over de vouw…. De geslepen buitenkant ziet er goed uit, al m’n gutsen zijn gewoon scherp. Ze hebben allemaal een egale vorm, echter die ik zelf uitgeslepen heb niet. Ik denk dat het in de geometrie van de fluit ( binnenkant) zit. Die is niet helemaal egaal. Dit was handwerk met de slijptol.🫣. Ja deze was zelfgemaakt uit een sds-max breekhamer beitel. Knetterhard en een lange standtijd. Alleen was de vouw niet zo mooi, dus nu geslepen met de vari grind, en nu komt er bij de bodem van de fluit een puntje en daarmee een hap uit de curve.
Dit is de reden voor de vervanging. Alleen gebruik ik deze niet zoveel ( misschien hierdoor)
Verder heb ik een 3/8 met 40/40
1/2” en 5/8” van crown met 55 graden en vingernagel profiel. Alleen voor een vlakke bodem lijkt het of het aanliggende vlak van de vouw te kort is….

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.617
3.045
Gaanderen
Ik heb de 19 mm woodcut. Gebruik deze alleen voor de bodem van schalen en vazen. Bij ondiepe schalen heb je deze guts niet nodig.

Er zijn twee maatsystemen. De een meet de guts uitwendig en de ander inwendig. Woodcut is uitwendig, Robert Sorby dacht ik ook maar er zijn merken die het inwendig meten.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.640
1.081
Riemst
Een brede schalenguts vind ik niet fijn werken. Ik gebruik die enkel voor het afruwen van zware; onregelmatige blokken. Dan is een zware guts wel prettig voor de stabiliteit. Een brede guts verspaant niet sneller en is moeilijker te sturen.
16 mm buitendiameter is voor algemeen gebruik voor mij het maximum.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.