Advies gevraagd plaatsen Blum scharnieren

Fynn87

Nieuw lid
26 okt 2020
4
0
Hallo,

Mijn eerste bericht hier maar heb de informatie en adviezen op deze site al vaak kunnen gebruiken voor mijn projecten, waarvoor dank!

Ik zit met een probleempje waar ik zelf niet meer uit kom. Ik ben bezig met een inbouwkast en wil deuren plaatsen met Blum scharnieren (Clip top, inliggend, montage met schroeven). Nou ben ik al de hele middag aan het oefenen met stukjes rest hout, maar ik krijg het deurtje niet in 90°. Hij draait wat te ver door naar binnen. Het zal vast een probleem zijn met hoe ik het heb gemonteerd, maar ik kom er zelf niet achter wat ik fout doe. Zie onder wat afbeeldingen. Op de eerste foto is goed te zien dat het deurtje (linker plankje) wat te veel naar binnen draait i.p.v. haaks op de zijkant.

Ik heb geen mal gebruikt voor de scharnieren.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)


IMG_4696.jpg
IMG_4700.jpg

IMG_4699.jpg
IMG_4695.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Volgens mij is dat normaal. Je moet een stop hebben zodat je deur niet te ver door schiet. Deze komt op het boven paneel van je corpus.

Kijk eens naar dit filmpje, daar wordt het besproken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Je moet de boven- en onderkant nog monteren. Daar valt de deur normaliter tegenaan.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Je moet de boven- en onderkant nog monteren. Daar valt de deur normaliter tegenaan.
Nee de topicstarter gebruikt inliggende scharnieren. Dus de deuren vallen binnen de corpus en niet er tegenaan.
Maar dan moet je dus een stopje gebruiken. Magneetje of push-to-open oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Fynn87

Nieuw lid
26 okt 2020
4
0
LeonvB de deur is inderdaad inliggend dus geen boven- of onderkant waar het tegen aan valt. In de kast komen planken waar de deur tegen aan kan vallen, dus dan komt het helemaal goed. Ik dacht alleen dat ze standaard al in 90 graden zouden staan maar ik zie inderdaad in het filmpje in het antwoord van Musicus dat de inliggende deuren verder naar binnen vallen.

Bedankt voor de hulp! Ik kan weer verder.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De boven- en onderkant van de korpus kan zeer zeker ook inliggend (en dus ligt de deur daar dan weer tegenaan). Maar uiteraard kun je ook een stopje gebruiken. De planken wil je meestal niet tegen de deur aan laten komen.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
inderdaad, de veer trekt de deuren naar binnen zodat ze gesloten blijven
bij inliggende deuren kan je de legplank als stop gebruiken. Indien geen legplanken boor ik onderaan een gaatje van 5mm waarin een legplankdragertje dient als stop
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

Fynn87

Nieuw lid
26 okt 2020
4
0
Bedankt iedereen. Ik zal eens nadenken hoe ik het best de stop kan maken. Of tegen de legplanken of tegen een legplankdragertje. Ik kan in ieder geval beginnen nou met het plaatsen van de deuren.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Werk veel met Blumm scharnieren. Zeer goede kwaliteit en goed in twee richtingen af te stellen. Wel gebruik ik altijd de montageplaatjes waardoor je ook de hoogte van het deurtje kan afstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.