Advies gevraagd over tweedehands Lamello

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
62
21
Overijssel
In mijn zoektocht naar een Lamello die niet voor de hoofdprijs weg gaat heb ik er mogelijk een gevonden.
Zoals op de foto te zien is is de behuizing beschadigd. Door een bouwlamp die er te dicht bij in de buurt stond. Dat kan best, oude bouwwlampen lopen behoorlijk op in temperatuur.

Nu is dit een Top 20 uit 1999. De behuizing wordt niet meer gemaakt is ook niet meer als onderdeel leverbaar, het gehele moterhuis ook niet meer.
Verder mist er nog een hendel, maar die is voor 25 euro nieuw nog te verkrijgen. De haakse aanslag zit er wel bij (staat niet op de foto).

De verkoper geeft aan dat de machine het nog prima doet.
Wat is jullie advies? Doen of het risico niet nemen?
Schermafbeelding 2026-05-29 om 11.07.58.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.420
4.365
Hangt nog al van de prijs die je moet betalen af. Voor 50 euro kan je het gokken. Voor 200, zou ik een andere machine zoeken.

• Leuk
Waarderingen: Jeroen81

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
380
159
Zaanstreek
Volgens mij heb ik meer oudere lamello apparaten voor 150-250euro zien gaan, afhankelijk van de staat/model. 25euro voor de hendel is prima te doen, maar reken die mee in je prijs. Dus precies wat @chevy66 zegt, onder de 100 piek zou je (mits je 'm even kan testen/checken) er geen buil aan kunnen vallen denk ik. Wil de verkoper er 100+euro voor, en je telt daar de 25,- hendel bovenop zit je al in de prijsklasse van meer compleet/betere staat marktplaats spul.

• Leuk

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
62
21
Overijssel
Ik heb het maar gewaagd. Het bedrag was aantrekkelijk genoeg om de gok te wagen en als ik de verkoper moet geloven is het slechts cosmetisch. Er zit een vrijwel nieuw Leitz freesblad in. Zal eens bij de Automat kijken of ze wat hebben om het plastic (na wat licht schuren) weer wat roder te maken.

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
62
21
Overijssel
Volgens mij heb ik meer oudere lamello apparaten voor 150-250euro zien gaan, afhankelijk van de staat/model. 25euro voor de hendel is prima te doen, maar reken die mee in je prijs. Dus precies wat @chevy66 zegt, onder de 100 piek zou je (mits je 'm even kan testen/checken) er geen buil aan kunnen vallen denk ik. Wil de verkoper er 100+euro voor, en je telt daar de 25,- hendel bovenop zit je al in de prijsklasse van meer compleet/betere staat marktplaats spul.
Ik hou het al wel een jaartje in de gaten en het is soms absurd wat er gevraagd (en gegeven) wordt. Dit is dan ook nog eens een Top 20 wat het topmodel was voor de Zeta P2 (die vrij anders is).

Voor 150 euro ga je echt helemaal niets van Lamello tegenkomen doorgaans. Zelfs niet de hele oude met de goudkleurige voet.

En er zit helaas een groot verschil in het origineel van Lamello en de versie van andere merken. Waarbij de duurdere vaak wel in de buurt komen.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
380
159
Zaanstreek
Ik hou het al wel een jaartje in de gaten en het is soms absurd wat er gevraagd (en gegeven) wordt. Dit is dan ook nog eens een Top 20 wat het topmodel was voor de Zeta P2 (die vrij anders is).

Voor 150 euro ga je echt helemaal niets van Lamello tegenkomen doorgaans. Zelfs niet de hele oude met de goudkleurige voet.

En er zit helaas een groot verschil in het origineel van Lamello en de versie van andere merken. Waarbij de duurdere vaak wel in de buurt komen.
≥ Lamello Top 10 Lamellenfrees in koffer — Gereedschap | Zaagmachines — Marktplaats deze bijvoorbeeld. Verder zie ik nog een C3 staan met huidig bod op 175€.

maar zoals eerder genoemde Makita PJ7000 die 300˜320euro kost nieuw, vraag ik me af of je het er ooit 'uithaalt' om nu een nieuwe lamello (zeta p2 daar gelaten) te kopen. Misschien voor zware productie-omgeving omdat ze echt onverwoestbaar zijn.

• Leuk

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
62
21
Overijssel
Als de Lamello Top 20 me bevalt en regelmatig gebruik wordt zie ik mijzelf wel een keer een Classic X nieuw halen (of een paar jaar oude tweedehands). Die eerder genoemde Makita is 400 euro, dan vind ik de stap naar het origineel voor 615 niet zo groot meer.

Die C3 heb ik contact over gehad. Die gaat niet voor onder de 350 weg. Zit wel een nieuw frees blad bij waar je de mesjes van kan wisselen. Duur blad. Een C3 zou meer dan goed genoeg zijn, maar een Top 20 is toch echt wel weer een beter model.

En wat is uithalen? Meen hier een topic gelezen te hebben van iemand die voor een mooi thuis project toch maar een Zeta P2 gehaald had en daar zeker geen spijt van had.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.