Beste houtbewerkers!
Ik zoek wat advies over het gebruik van een freesmachine die onder een tafel hangt (Triton TRA001).
Voor mijn stuurhut wil ik een stuk kokzijn vervangen. Het oude kozijn heb ik opgemeten, en dat leidt tot deze doorsnede van de onderdorpel.

De dorpel wordt uit teak gemaakt, het vierkante blokje aan de onderkant maak ik uit vuren.
Links is de binnenzijde van de dorpel. Rechts is de buitenzijde, waarbij de stalen stuurhut wand rechts tegen het vuren balkje komt, en de teak dorpel er dus met het afdruiprandje overheen valt.
De deur staat er dus bovenop, en gaat naar rechts open. Links valt die tegen het opstaande blokje (sponning?).
Nu heb ik sinds kort een freestafel, en de rechte hoekjes gaan allemaal wel lukken. Het probleem is de schuine zijde (dat is ongeveer 70 mm breed).
Uit een probeer stukje vuren heb ik in eerste instantie aan de bovenzijde boven het schuine deel horizontaal de hogte van de sponning weggefreesd. Daarna heb ik balkje met een paar passtukjes schuin gelegd om de schuine zijde erin te frezen.
Dit bleek de verkeerde volgorde.
Het lijkt me handiger om eerst de schuine zijde te frezen, parallel aan waar die uiteindelijk moet komen (rode lijn). Dan heb ik een groter schuin vlak om het balkje op te leggen, en kan ik dat in zijn geheel op diepte brengen.
Is dat een goede methode? (kan het nu nog niet uitproberen)
Wat voor frees zouden jullie hiervoor gebruiken?
Mijn grootste rechte frees is 20 mm diameter, moet ik een gotere hebben?
Met het huidige freesje krijg ik zichtbare lijnen doordat ik het balkje een paar keer heen en weer moet halen bij verschillende aanslagen. de lijnen op het balkje zijn ongeveer 1/2 mm door diverse spelingen, en met vuren makkelijk weg te poetsen, maar met teak weet ik niet of het zo makkelijk is...
bedankt voor jullie advies!
Ik zoek wat advies over het gebruik van een freesmachine die onder een tafel hangt (Triton TRA001).
Voor mijn stuurhut wil ik een stuk kokzijn vervangen. Het oude kozijn heb ik opgemeten, en dat leidt tot deze doorsnede van de onderdorpel.

De dorpel wordt uit teak gemaakt, het vierkante blokje aan de onderkant maak ik uit vuren.
Links is de binnenzijde van de dorpel. Rechts is de buitenzijde, waarbij de stalen stuurhut wand rechts tegen het vuren balkje komt, en de teak dorpel er dus met het afdruiprandje overheen valt.
De deur staat er dus bovenop, en gaat naar rechts open. Links valt die tegen het opstaande blokje (sponning?).
Nu heb ik sinds kort een freestafel, en de rechte hoekjes gaan allemaal wel lukken. Het probleem is de schuine zijde (dat is ongeveer 70 mm breed).
Uit een probeer stukje vuren heb ik in eerste instantie aan de bovenzijde boven het schuine deel horizontaal de hogte van de sponning weggefreesd. Daarna heb ik balkje met een paar passtukjes schuin gelegd om de schuine zijde erin te frezen.
Dit bleek de verkeerde volgorde.
Het lijkt me handiger om eerst de schuine zijde te frezen, parallel aan waar die uiteindelijk moet komen (rode lijn). Dan heb ik een groter schuin vlak om het balkje op te leggen, en kan ik dat in zijn geheel op diepte brengen.
Is dat een goede methode? (kan het nu nog niet uitproberen)
Wat voor frees zouden jullie hiervoor gebruiken?
Mijn grootste rechte frees is 20 mm diameter, moet ik een gotere hebben?
Met het huidige freesje krijg ik zichtbare lijnen doordat ik het balkje een paar keer heen en weer moet halen bij verschillende aanslagen. de lijnen op het balkje zijn ongeveer 1/2 mm door diverse spelingen, en met vuren makkelijk weg te poetsen, maar met teak weet ik niet of het zo makkelijk is...
bedankt voor jullie advies!