Advies gevraagd: Boardgame tafel pootbevestiging

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Voor een aankomend project ben ik alvast aan het tekenen gegaan. Het wordt een game tafel die omgebouwd kan worden tot eettafel.
De tafel krijgt een vak ik het midden waar je bordspellen kunt laten liggen, en vervolgens kunt afdekken met houten platen.

Bijvoorbeeld zoals deze uitvoering:

Doordat de binnenkant van het tafelframe zichtbaar is, wil ik geen bouten in het zicht hebben.
Dus een standaard metalen tafelpootbevestiging is niet mogelijk (zie onderstaand).

Daarna ben ik aan het ontwerpen gegaan als onervaren meubelmaker (zeg maar gerust, geen ervaring)
Dus ik vraag aan de mensen met meer meubelkennis:
- Lijkt dit haalbaar?
- Voorziet iemand nog problemen met de constructie?
- Is het een probleem als ik de tafelrand zou schroeven aan het frame? (ivm uitzetten van het hout)
- Zou de tafel kunnen gaan doorzakken? (opbouw is erg degelijk, maar weet niet hoe ik dit zou moeten berekenen)




158383389.jpg



Onderstaande verbindingen zijn ontworpen obv verschillende tafelontwerpen die ik online vond:

tafel expl1.png
jgdfghs.png

Naamloos1.png

Naamloos3.png


Doorsnede bovenaanzicht:
Naamloos.png
 
Laatst bewerkt:

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Ik heb zo'n zelfde tafel al eens gemaakt. Daarbij een multplex plaat als onderdeel en daar onder de poten met elk 2 bouten en dan het boven gedeelte erop.

Fred
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik heb zo'n zelfde tafel al eens gemaakt. Daarbij een multplex plaat als onderdeel en daar onder de poten met elk 2 bouten en dan het boven gedeelte erop.

Fred

Dat ziet er wel goed gelukt uit! ooit nog aan de eiken versie toegekomen? of is het bij vuren gebleven.

Zijn er nog dingen waarvan je ze nu anders zou doen? ervaring waar ik van zou kunnen leren 😋
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Dat ziet er wel goed gelukt uit! ooit nog aan de eiken versie toegekomen? of is het bij vuren gebleven.

Zijn er nog dingen waarvan je ze nu anders zou doen? ervaring waar ik van zou kunnen leren 😋
Die eiken versie is er nog niet was en is nog steeds de bedoeling. Mijn dochter is verhuisd en hier moet die nieuwe tafel op ingepast worden maar daar zijn ze het nog steeds niet over eens.
Veranderingen aan het eerste ontwerp..... Ja de opstaande rand iets minder hoog, verlichting in de binnenbak,en misschien een aantal usb-poorten in de zijkanten.

Fred
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Alvast even een mini testdoorsnede gemaakt. wou eigenlijk kijken of je met een moersleutel wel goed bij de bouten komt, maar dan moet ik eerst ook even een miniatuur moersleutel maken hmmm :unsure:

20200728_103332(1).jpg
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Leuk project, hoe ik het aangepakt heb kan je hier zien : Game tafel

Mooie inspiratie, lijkt ook al erg op de video die ik gelinkt had
Heb je de bovenplaten gefineerd met vacuüm? of uiteindelijk toch geklemd met lijmklemmen?

Edit: Wat voor dikte onderplaat heb je gebruikt? ik neig naar 15mm multiplex, is dat dik genoeg?
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mooie inspiratie, lijkt ook al erg op de video die ik gelinkt had
Heb je de bovenplaten gefineerd met vacuüm? of uiteindelijk toch geklemd met lijmklemmen?

Edit: Wat voor dikte onderplaat heb je gebruikt? ik neig naar 15mm multiplex, is dat dik genoeg?
De onderplaat was 18 dacht ik.

Voor de fineer had ik klemmen gemaakt met CLS balkjes met een lichte kromming en dan rondom met lijmklemmen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Alvast even een mini testdoorsnede gemaakt. wou eigenlijk kijken of je met een moersleutel wel goed bij de bouten komt, maar dan moet ik eerst ook even een miniatuur moersleutel maken hmmm :unsure:

Je zou de ronde moeren van Auping kunnen gebruiken. Die worden in de Auronde bedden gebruikt, ogen elegant en zijn met een pennetje te draaien. Ze leveren een stevige hoekverbinding, krijg je met z'n tweeën nog niet los ;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Kan ook anders. Koop op MP de goedkoopste Auronde die je tegenkomt. Ieder bed heeft 8 setjes moer, kunststof bus en draadeind, dus precies het benodigde aantal.
Zet vervolgens de planken en poten weer op MP, daar zijn altijd liefhebbers voor. Ik heb eenpersoons bedden verbreed tot 180cm door los gekochte zijkanten 20cm in te korten. Het verplaatsen van de boringen was goed te doen.

Tip: hoog bed in Zwolle, het staat er niet nadrukkelijk bij maar deze poten zijn op seniorenhoogte.
Er wordt voor losse setjes hoge poten grof geld gevraagd. Die kan je dus waarschijnlijk voor je totale aankoopbedrag (of meer...) weer kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.