Advies en reacties gevraagd voor elk aspect incl hout aanschaffen voor tv meubels / battle station / bureau.

mourningwood

Nieuw lid
24 jun 2025
2
0
Woerden
Hoi mensen ik kom hier net kijken, zojuist dit forum gevonden en vraag gelijk om advies. advies voor elk aspect van houtkeuze tot lades maken.
Zal de komende weken hier nog wel veel rondkijken om wijzer proberen te worden, misschien heb ik dan minder domme vragen.

Ik werk als laseroperator in een fabriek en mijn enige ervaring met houtbewerken is dat ik een eiken bureau heb gebouwd zo'n 15? jaar terug. 153x106 cm blad.
Voor mijn PC setup / battle station. Zoals je op de foto's ziet zitten er wat scheuren etc in, achteraf gezien had ik niet die dwarsbalken eronder moeten schroeven wat het tafelblad een beetje uit elkaar heeft getrokken maarja. (ligt normaal ook een gigantische muismat op mijn bureau)

Ik heb ondertussen al geleerd dat houtlijm sterker is dan hout als je de hout fibers parallel aan elkaar lijmt, maar daar hield ik 15 jaar geleden nog geen rekening mee.

IMG-20250205-WA0004.jpg
1000013489.jpg1000013488.jpg1000013485.jpg1000016458.jpg

Nu ben ik een stuk ambitieuzer geworden voor mijn volgende battle station, en heb ik al wat bij elkaar getekend.

Wil mjin huidige 55" oled als secundaire monitor gaan gebruiken en dan een 77" oled als hoofd monitor. Zoiets ben ik dus van plan: links een hoog tv meubel voor mijn secundaire tv die over de vensterbank heen schuift, dan 2 iets lagere tv meubels (~73cm hoog) voor het hoofd scherm.

Ik zet mijn huidige bureau dan in het midden van mijn kamer zodat ik makkelijk een goede kijkafstand kan instellen (ik vind zelf een kijkafstand die ongeveer hetzelfde is als het schermdiagonaal wel prima voor gaming en films).

newlivingroomm.jpg

Zoals je misschien kon zien lopen er verwarmingsbuizen langs mijn muur en kan ik mijn meubels dus niet strak tegen die muur aan zetten. tenminste niet op die hoogte. Dus vandaar dat ik ze zo getekend heb dat ze alleen aan de bovenkant strak tegen de muur aan zitten, met een kabelgoot van 8cm diep eronder. Er zit geen achterplaat tussen de kabelgoot en het tafeloppervlak, dus als je 1 van de bovenste lades er uit haalt zou ik dan zo bij de kabelgoot moeten kunnen.

Ben overigens niet van plan om ladegeleiders of wat dan ook te gebruiken, die lades worden gewoon een houten doos die ik een andere houten doos in schuif. Hoeft van mij niet super soepel te gaan ofzo. Als t maar mooi is.

Mijn tv meubel is nu 50cm diep getekend, wellicht zal ik daar nog een paar cm vanaf kunnen halen maar niet veel iig, misschien hou ik het zo.

newlivingroomrear.jpg

Ik ben naar een houthandelaar in de buurt gegaan - hout exclusief in waddinxveen- , en ik vond die walnoot platen wel mooi. En die ietwat rode houtplaat van 7cm dik ook (€1700). Alleen die walnoot platen daar zijn 266 euro per m2. Een plaat van 300x80x2 cm is dan zo'n 639 euro.

1000016269.jpg1000016281.jpg

Een poging van mijn om de kosten een beetje in te schatten, walnoot vooral ingedeeld in platen van 300x80x2cm:

newlivingroommorewoodprices.jpg

Heb het nog niet exact berekend maar ik zal er richting de 10 nodig hebben voor wat ik wilde bouwen. Da's dus al €6400 aan walnoot. Plus 1700 voor die rode plaat. En dit is nog niet eens alles wat ik wil bouwen.
Maar aangezien mijn netto waarde minder dan 30k is en ik in een sociale huurwoning woon is €10.000 uitgeven aan hout misschien een beetje te veel van het goede. Toch nog verleidelijk omdat ik simpel ben en dit nu de grootste prioriteit in mijn leven heeft o_O

De houthandel kan zelf platen op maat zagen met hun tafelzaag, maar verder heb ik (bij mijn pa) thuis alleen maar cirkelzagen en normaal gereedschap.

Als jullie hier op reageren met opmerkingen of met advies of gewoon links naar mooie meubels voor inspiratie zou dat helemaal top zijn, van mijn part posten jullie hier gewoon plaatjes of linkjes naar andere meubels, ik kan nog wel wat inspiratie gebruiken.

Ik vroeg me vooral af

* Zou ik die walnoot nog moeten olieën? Wordt die dan een stuk donkerder of?
* is 266 euro per vierkante meter een normale prijs voor mooie hardhout platen van 2 cm dik?
* Hebben jullie advies voor houtsoorten en waar ik die zou kunnen kopen? Wellicht goedkopere die er wel mooi uitzien?
Ik ben wel op zoek naar een natuurlijke hout look in mijn woning zegmaar, ik wil geen multiplex met verf erop.

Ik heb nog niet eens uitgerekend hoeveel ik zou besparen als ik eiken houten planken zou gebruiken in plaats van die bredere platen, ga ik nog doen. maar de eiken platen waren bij die handel praktisch even duur als de walnoot platen, zat geen significant verschil tussen. Misschien als ik zelf planken aan elkaar lijm op platen te maken wel?

* Kan iemand advies geven over hout deuvels? Ik heb nog nooit met deuvels gewerkt en wil dat hier wel gaan proberen om lelijke zichtbare schroeven te voorkomen. Maar ik ben wel een beetje bang dat ze dan een millimeter scheef zitten en die lades er niet uitzien en ik weer opnieuw platen kan gaan kopen. Kan ik daar een gereedschapje voor kopen zodat ik ze super accuraat kan plaatsen? Heeft iemand een link naar een goede tutorial?
* als ik zo een dikke plaat van 7cm dik koop, kan ik die dan gewoon met deuvels vastmaken aan de rest van de tv meubel die wanden van 2cm dik heeft? Iemand nog specifiek advies voor zoiets?
* ik heb ook nog geen idee hoe ik die driehoekige platen boven mijn 55" scherm vast ga maken. Iemand een idee daarvoor?

cheers

mourningwood

Nieuw lid
24 jun 2025
2
0
Woerden
Overigens wil ook verder ook nog 2 andere meubeltjes maken: Ik wil als eerst een boekenkastje maken, denk ook tegen de muur aan vastboren. Planken van ~30 cm diep.
Ben er nog niet eens over uit of ik wel of geen massieve achterkant in die boekenkast wil hebben. Geen achterkant zodat ik die muurbedekking van latjes door de kast heen kan zien of gewoon helemaal aftimmeren?

Ga dit boekenkastje gewoon van eikenhouten plankjes maken denk ik, mooi oefenproject om mee te beginnen.
newlivingroommm.jpg
1000015751.jpg

Ik wil die brede latjes daar tegen de muur aanplakken.

,en dit soortvan keukenblokje vervangen met een mooie hardhouten creatie:

1000016459.jpg

Heeft iemand een idee voor massief hout wat qua kleur overeenkomt met dat nephout van mijn keukenblad en keukenkastjes?

Bonusfoto van mijn tv meubel tekening waar je het gat aan de achterkant kan zien waardoor de kabelgoot nog bereikbaar is:

newlivingroomNODRAWER.jpg

groetjes,

Bijlagen

• 1000016307.jpg
    1000016307.jpg
    114,1 KB · Weergaven: 8
  • newlivingroomversions.jpg
    newlivingroomversions.jpg
    84,1 KB · Weergaven: 7

jorisvh

Post veel
welkom hier, dat zijn leuke en ambitieuze projecten die je op stapel hebt staan!

gezien je ervaring met het eiken bureau en dat je er nu een hoop geld tegenaan wil gaan smijten, zou ik je inderdaad aanraden om hier voldoende vragen te stellen. wellicht krijg je betere antwoorden als je stapje per stapje werkt ipv zoveel vragen in 1 keer.

als ik het goed zie zijn die walnoot platen verlijmde panelen. die zouden stabiel moeten zijn, wat wil zeggen dat ze niet snel krom trekken maar wat niet wil zeggen dat ze niet smaller/breder worden afhankelijk van de luchtvochtigheid. daar ga je sowieso rekening mee moeten houden in het ontwerp (anders krijg je hetzelfde als met je eiken bureau).
als je in massief walnoot wil werken en beperkt bent in machines om zelf ruw hout te verzagen, schaven en samenstellen, is dat een goeie keuze.
die 266€/m2 is stevig maar ook niet van de pot gerukt. ruw Am.noten mag je 5.500-8.000€/m3 tellen. de platen zijn 13.300€/m3 maar je moet bedenken dat ze van ~1,5x zoveel ruw hout vertrokken zijn en er uren werk in zitten.
die zijn in principe per m2 niet duurder als ze breder zijn maar wel als ze langer zijn. panelen van 3m in stukjes van 40-50cm gaan zagen is dus een dure keuze.

die “rode plaat” lijkt mij een boolplank van een mahonie-achtige (sipo, sapele, …), redelijk dicht bij het hart, dus relatief kwartiers. als je die in 1 stuk houdt, zou die desalniettemin toch kunnen gaan vervormen. ik schat die plank 2,5m x 1m x 7cm. die zal dus 140kg wegen.

beide ga je moeten oliën (of wat anders). ter bescherming maar ook omdat de prachtige tekening dan pas mooi uitkomt.
het Am. noten gaat dan warmbruin met zwarttonen worden, met een afwisselende tekening. het rode hout wordt warmbruin met roodtonen met rechte lijntekening. of die 2 mooi bij elkaar passen is een kwestie van smaak, ik vind persoonlijk niet echt

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.006
Enschede, Twente
Gefineerd plaatmateriaal is ten eerste veel goedkoper dan massief hout, ten tweede makkelijker te verwerken en ten derde vaak mooier dan massief.
Afwijkende diktes (buiten de normale range, wat meestal 18 mm is) zijn op bestelling te krijgen. Of door middel van opdikken zelf te realiseren.
Laat je het maken, dan kun je voor diverse manieren van fineren kiezen. Dosse, gevlamd, rustiek, noem maar op. Ik heb goede ervaringen met Kuiper in Denekamp. De Arnhemse Fijnhouthandel verkoopt ook hun standaard producten (goede site om je even te oriënteren: AF.nl).
Als je in plaats van kantenfineer (trouwens niks mis mee — en Kuiper levert het op aanvraag mee zodat het matcht) massief hout gebruikt voor de afwerking van kanten, is de uitstraling honderd procent die van massief. Je kunt het zo perfectionistisch doen als je wilt. Ik heb wel eens voorbeelden gezien van eindnerf op de kopse kant van een gefineerde plaat. : )

Qua kosten gaat het al gauw de helft schelen, denk ik.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Charel09

jorisvh

Post veel
als een gevoel wil krijgen van de relatieve kost van verschillende opties Am. noten, kijk eens op de webshop van
ze hebben prijzen van losse planken (ruw en geschaafd) en panelen (gefineerd MDF en samengesteld massief).

heb er persoonlijk geen ervaring mee maar zie ze vaak als leverancier van makers die ik volg op social media.

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
42
14
Amsterdam
is 'zo iets' jouw beste aanbeveling ?
los van de prijs
Ik kan alleen aanbevelen wat ik zelf gebruik en dat is deze. En ze zijn te koop in diverse kleuren (ik heb een rode) en diverse prijzen (ik heb er 55,- voor betaald, maar je ziet ook aanbieders die ze voor 100,- verkopen). Vandaar mijn "zoiets".
Ik hoop dat het zo voldoende uitleg is?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.220
2.582
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan alleen aanbevelen wat ik zelf gebruik en dat is deze. En ze zijn te koop in diverse kleuren (ik heb een rode) een diverser prijzen (ik heb er 55,- voor betaald, maar je ziet ook aanbieders die ze voor 100,- verkopen). Vandaar mijn "zoiets".
Ik hoop dat het zo voldoende uitleg is?
dank voor de aanvulling
het was niet mijn bedoeling om jouw bijdrage te evalueren
tja, prijzen . . . het is een woekerwereldje

• Leuk
Waarderingen: EdZaagt

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
395
124
Midden Nederland
Leuk ambitieus project.

Om de kosten te drukken is noten fineer een goede keuze, geeft ook een heel mooi resultaat. Bij fineer moet je de randen wel van kantenband voorzien, ook van noten fineer in dat geval. Ik maak veel kasten en 95% is van melamine en fineer, ik maak nooit kasten uit massief.
Een deel van wat je daarmee bespaart kan je mooi voor lade geleiders gebruiken ;) toch wel echt een stuk fijner in gebruik dan "een doos in een doos".

Je zal alles wel moeten olieen of op een andere manier behandelen, of het nou fineer of massief is. En behandelen altijd aan beide kanten van de plaat ivm risico op krom trekken. Ik heb een foto bijgevoegd van noten fineer wat geolied is, krijg je meteen een helder beeld. Dit meubel was nog niet af maar meer voor de kleur van het noten fineer.

WhatsApp Image 2025-06-25 at 19.59.03.jpegWhatsApp Image 2025-06-25 at 19.59.04.jpeg

De driehoekplankjes kunnen misschien op zwarte stalen hoekprofielen? Combineert denk ik wel mooi met het walnoot.

Ik zie dat je in Woerden woont, zelf kom ik uit Werkhoven. Mocht je niet in staat zijn zelf notenfineer te zagen en van kantenband voorzien dan kan ik daar eventueel wat voor je in betekenen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.