Advies eerste schaaf en ander gereedschap

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Intro:
Graag wil ik beginnen met meubels maken met de hand. Mijn ervaring met houtbewerking tot dusver is redelijk minimaal. Ik wil beginnen met het maken van kleine dingen zoals sieraden doosjes, kastjes en kisten. Later zou ik wellicht wat grotere kasten en bijvoorbeeld een werkbank willen maken.

Ik heb een al wat gereedschap verzameld in de loop der jaren:
Boormachine (Ferm)
Beitels (Lidl)
Compacte cirkelzaag (Worx)
Handzaag (Stanley 1-20-002)
Bovenfrees (Ferm)
Lijmklemmen
Schroevendraaiers
Stalen lineaal
Deuvel markeerpennetjes
Blokhaak (goedkoop ding)

Vraag 1:
Ik lees op verschillende plekken dat een #4 schaaf handig is. Nu ga ik vrijdag bij iemand kijken voor een Nooitgedagt schaaf #4 (Bailey model). Zijn dat in het algemeen redelijke, aan te bevelen, schaven? Ik lees verhalen over wisselende kwaliteit van de houten schaven, maar over de stalen schaven vind ik weinig informatie. De schaaf zou ik nette staat zijn, moet ik nog op bijzonderheden letten?

Vraag 2:
Volgens mij mis ik nog:
Slijpgereedschap
Mesje voor aftekenen en insnijden
Zaag voor zwaluwstaarten
Zweihaak

Mis ik dan nog essentieel gereedschap? Een kruishout en een grondschaaf lijken mij dingen die ik later pas nodig zou hebben. Voor nu wil ik het wat basis houden. Als ik mij hierin vergis hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Welkom kpkp,
Nooitgedagt metalen schaven zijn van goede kwaliteit. De meeste zijn echter wel met ribbelzool. Om oppervlakken vlak te schaven schaaft dit nagenoeg identiek als die met vlakke zool. Om kantjes te breken (bv. 45° kantje maken) zijn die echter minder geschikt. Daarom zou ik altijd voor vlakke zool kiezen.
Kruishout is volgens mij ook essentieel. Dit gebruik je om de juiste dikte af te tekenen nadat je 1 kant gevlakt hebt. Dan schaaf je tot je lijntje. Kost ook 2 keer niks. Zelf maken is natuurlijk ook een optie. Het pinnetje is gehard staal, dus niet met een spijker maken, maar bv. met kapot boortje.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Kijk bij een stalen schaaf altijd even of je de beitel goed heen en weer kunt draaien. Zorg dan wel dat de keerbeitel op niet meer dan 1 mm van het einde van het snijmes zit. Nooitgedacht zal de fout wel niet hebben gemaakt maar sommige schaven uit India kun je gewoon het mes niet heen en weer verschuiven. Kijk naar barsten in de behuizing. Kijken naar de schroeven, ook onder de beitel, of ze niet heel erg benaderd zijn. Kijk of de beitel met liefde is behandeld, dus is deze scherp en haaks. Kijk naar de knoppen. Beetje lak er af is niet erg maar als de handvatten verschillende keren gelijmd zijn dat mogelijk door vallen. En betaal niet te veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De Nooitgedagt 4 die ik heb vind ik zelf te klein.

Punten om op te letten bij een stalen schaaf:
Hoe groot is de opening? Als deze erg groot is, zeker bij een 4 dan is de schaaf voor het fijne werk waar deze voor bedoeld is bijna onbruikbaar. De opening is groot omdat de zool behoorlijk versleten is of er een vijl is gebruikt om deze te vergroten. Dit laatste wordt soms gedaan om de schaaf als roffelschaaf te gebruiken.

Wat is de staat van de zool en het lichaam? Bij zeer diepe groeven, scheuren, etc.: loop weg. De schaaf is mishandeld of bijvoorbeeld gevallen.

Hoever is de beitel versleten? De beitel hoort nog behoorlijk lang te zijn. Een kwalitatief hoogwaardige beitel (bijv. Hock, Veritas) kost een paar tientjes, als je deze al gelijk nodig hebt dan is de schaaf dramatisch minder waard.

Is de beitel netjes? Hij hoort vlak te zijn, recht geslepen en scherp te zijn, en er moeten geen verkleuringen zijn, geen dutsen of andere beschadigingen. Zeker verkleuringen of zelfs schuin geslepen beitels kosten je enorm veel tijd om weer in orde te krijgen. Er moet dan veel weggeslepen worden, wat je uiteraard allemaal lengte kost qua beitel. Bovendien: als je geen ervaring hebt wordt beoordelen of het probleem je techniek is of aan de schaaf ligt moeilijk tot onmogelijk. Geef daarom liever wat meer uit aan een exemplaar dat direct bruikbaar is.

Werkt de hoogteverstelling, en hoeveel speling zit erop? Soms wordt een schaaf uit losse onderdelen samengesteld, waardoor de verstelling niet echt lekker werkt. De verstelling loopt niet lekker, je moet ver doordraaien tot de beitel het hout raakt, soms kun je de beitel helemaal niet meer in het hout krijgen, etc. En grote speling op het instelwieltje zorgt ervoor dat het verstellen meer tijd kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Blokhaak (goedkoop ding)

Met goedkoop is niks mis, maar hij moet wel haaks zijn. Dat is makkelijk te controleren ( zie internet) maar essentieel.
Een keertje laten vallen kan het al nodig maken de blokhaak weer bij te stellen. Zie hiervoor ook internet.
Ik werk graag met een 'combination square', want dat vind ik handig werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Het gaat om deze schaaf: Marktplaats. Heeft een Nooitgedagt een andere maat dan een Stanley? Ik zie dat en nummer 4 vaak wordt aangeraden en ik zal toch ergens moeten beginnen. Een nieuwe schaaf vind ik eigenlijk wat te duur zo met mijn eerste stappen in de hobby. Het opknappen/afstellen van een schaaf lijkt mij al een interessante bezigheid. Uiteraard zou het jammer zijn om een kat in de zak te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jack Vriens

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De basis is bijna gelijk (breedte en lengte zool, hoek kikker) maar de handvaten zijn anders waardoor voor mij de schaaf heel klein aanvoelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp en HoutNerveus

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Nooitgedagt stalen schaven zijn goed. Misschien moet je hem even updaten. Paul Sellers heeft daar een video op YT over staan.
De winkelhaak is belangrijk Zelf heb ik al meer dan 40 jaar een winkelhaak van het merk Angelus, waar je ook een 45 graden aanslag hebt. Zoals gezegd: de haaksheid is het belangrijkste en deze Angelus is (ook na het vallen) nog steeds zuiver haaks. De zweihaak heb ik ook van Angelus. Bevalt ook goed.

Een kruishout is ook belangrijk. Je hebt het over een zaag voor zwaluwstaarten. Daar zou ik nog even mee wachten. Dan moet je al aardig gevorderd zijn met de andere houtverbindingen. Een mesje voor het aftekenen en insnijden vind ik niet essentieel. Een goed potlood voldoet ook. Pas als je in staat bent zeer zorgvuldige houtverbindingen te maken, wordt dat pas interessant. Een timmermansduimstok (Schuil) heb je nodig. en zoals je zelf aangeeft: slijpgereedschap. Zelf slijp ik de vouw op een bandschuurmachine en daarna op twee diamantstenen, bestelt bij Alie-express (heb er een review op dit forum geplaatst). Het laatste afwetten doe ik met een Belgische brok. Pas op: er zijn bij slijpen heel veel mogelijkheden en het kan ook duur worden.

Kijk ik naar mijn eigen startkit op school voor timmeren (1970) dan zat daar in:
- 16 inch en 22 inch handzagen (Duifje)
- 4 steekbeitels, van 6mm tot en met 25mm. (Nooitgedagt)
- houten hamer (Nooitgedagt)
- klauwhamer (Stirrup Brand)
- ruwschaaf en een zoetschaaf (beiden van Nooitgedagt, van hout)
- duimstok en timmermanspotlood (Schuil en Lyra)
- enkel en dubbel kruishout (Nooitgedagt)

Met deze set konden we al een heleboel maken. Wat ik vreemd vond dat er geen booromslag en boren bijzaten.
Veel kun je gewoon op marktplaats vinden, zoals je ook met de schaaf hebt gedaan.
Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: kpkp

kpkp

Nieuw lid
9 sep 2020
10
1
Vandaag heb ik de schaaf gehaald. Het geheel ziet best netjes uit. De beitel is wel wat scheef geslepen. Wat ik bij nadere inspectie thuis wel wat vreemd vond is dat er een Stanley beitel in zit.

Nu op zoek naar goede slijpmiddelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.