Advies draaibankkeuze gezocht

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een beetje advies. Ik heb de optie om vanmiddag een Jet JML-1014 te kopen. Ik ben nog niet zo lang bezig met houtdraaien, heb de oude houtdraaibank (boormachine in stelling) van mijn opa onlangs uit het stof gehaald. Ik loop inmiddels wel tegen de beperkingen van deze constructie aan en ben dus op zoek naar een beter model. Ik draai met veel plezier onderstellen voor lampjes die ik met een lasersnijder ontwerp. Op den duur lijkt het me leuk om eventueel ook kommetjes te proberen.

Lijkt de aanschaf van een Jet JML-1014 voor 225 euro (incl beitels) verstandig, in mijn geval?

Ik hoor graag jullie advies!

In het algemeen weet ik eigenlijk vrij weinig van houtdraaien (behalve YouTube), het lijkt me heel leuk om eens te kijken in de werkplaats van iemand met ervaringen. Mocht iemand daarvoor openstaan, dan hoor ik het heel graag! Ik woon nog even in Zwolle (deze zomer verhuis ik naar Velp).

Guus
 

Bijlagen

  • IMG_0332.JPG
    IMG_0332.JPG
    43,3 KB · Weergaven: 43
  • C91DE3D3-D652-4789-885B-15D2C10EB9CB.JPG
    C91DE3D3-D652-4789-885B-15D2C10EB9CB.JPG
    96,7 KB · Weergaven: 39
  • 604A3F48-62D5-4FA7-B14A-DC785399FD99.JPG
    604A3F48-62D5-4FA7-B14A-DC785399FD99.JPG
    94 KB · Weergaven: 49
  • 00ED0B39-8004-4785-AE8D-E796E097D0BF.JPG
    00ED0B39-8004-4785-AE8D-E796E097D0BF.JPG
    168,3 KB · Weergaven: 47

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De schroefdraad op de aandrijfas op de jet JML 1014 is 1 inch 8 tpi.

De Europese standaard is M33x3.5.

Het is handig om deze laatste te hebben omdat je dan je vierklauw later naar een grotere machine kan meenemen. Indien je kiesr voor een vierklauw met een M 33x3.5 moet je een adapterstuk hebben als je die op de Jet gebruikt.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik zie dat een nieuwe gelijkaardige draaibank met standaard schroefdraad M33x3.5. slechts 299 E kost met 5 jaar garantie. Ik keek bij Willy Vanhoutte maar je vindt die ook in NL ( Baptist)

1622702075857.png
Groeten
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De schroefdraad op de aandrijfas op de jet JML 1014 is 1 inch 8 tpi.

De Europese standaard is M33x3.5.
Da's waar, maar voor die 1x8 maat is op zich voldoende 'gereedschap' te verkrijgen. Er zijn ook grotere banken hier te koop die een 1x8 draad hebben, dus meenemen naar een grotere bank is, hoewel het de mogelijkheden beperkt, niet bij voorbaat uitgesloten. De aanwezigheid van een 1x8 tpi spindel is dus een overweging maar zou geen showstopper hoeven zijn.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb die advertentie ook gezien Guus. Dat bank is vooral voor klein werk gebruikt (zie ook de boorkop die voor het inspannen van het hout wordt gebruikt). De beitels die er bij zitten zijn ook voornamelijk voor fijn werk bedoeld. Voor het maken van wat groter werk op dit bankje zul je nog wat zaken moeten aanschaffen, te beginnen met een klauwplaatje die al vlug richting de € 200 gaan. Ik denk dat het inderdaad verstandiger is om even bij Baptist te kijken naar de Record Power draaibankjes, of naar de Nova Comet ( nu in de aanbieding incl. Een klauwplaat, en wat acc.).
Dan ben je wel meer geld kwijt, maar heb je wel iets waar je beter mee uit de voeten kunt voor wat je er nu mee wilt doen. Voordeel van deze nieuwe draaibankjes is dat wanneer je werkstukken groter worden, je het bed nog kunt verlengen voor meer ruimte tussen de centers. En deze bankjes hebben allemaal een elektronische toerenregeling ( en meer vermogen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Voor het kleine verschil in prijs, de garantie en de veel universelere M33, en het feit dat die nieuw is en dus nog geen sleet heeft, is het voor mij duidelijk wat ik zou nemen.

Ik heb zelf al een tiental jaren een Woodfast 305 dat is exact dezelfde , en wordt nu verdeeld door, Record Power Zij noemen het DML305. Ik heb daarnaast ook al 5 jaren een moderne zware comfortabele draaibank met Frequentie regelaar (electronische toerentalregeling).
Ik werk meer op de Woodfast (met de 6 manueel te verleggen versnellingen) dan op de grote draaibank.

Ik koos heel bewust voor geen elektronica op de kleine draaibank dan kan dat ook stuk gaan. men kan zo ontzettend snel riemen om zetten dat op deze kleine banken de elektronica niet gemist wordt.
Ik heb ook de bedverlenging.

Deze kleine draaibank zal ik nooit wegdoen, dat is zeker. Een uiterst warm aan te bevelen. draaibank.

Kleine draaibanken met frequentieregelaar beginnen aan iets rond de 900 euro.Goedkopere draaibanken hebben , indien aanwezig , een ander regelsysteem, dat minder goed is en er toch wel vaak pannes opleveren.

Voor mij persoonlijk: of geen elektronische regeling of een regeling met behulp van een echte frequentieregelaar.

groeten
Ornament

www.houtsnijden.eu

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als je nu nog in Zwolle woont is Dalfsen ook niet ver en mag je bij mij ook je licht eens opsteken. Ik heb een Twister FU 180.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie advies. Het heeft me echt geholpen in het maken van mijn keuze. Ik heb de Jet aan me voorbij laten gaan. Super. Ook dank voor jullie aanbod, Wim en de Haan. Heel leuk om eens te kijken hoe het er uit kan zien! Groeten, Guus
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ook een oudere jet 1014 en nog een grotere. Toendertijd zaten de centers niet goed tegenover elkaar. Dat is vooral lastig bij nauwkeurig draaiwerk o.a. pennen. Verder een prima bank hoor. 100 euro voor een oude vind ik meer dan genoeg. Ja dan de waarde van de andere gereedschappen dat bepaalt de prijs. Nu heb ik een FU 180 en dat is echt een verschil maar dat is ook een hele andere prijs. De 1" schroefdraad was geen probleem met een adapter. Koop je nu nieuw is mijn advies koop er een met m33 en een frequentieregeling.
De houtdraaierij (forumsponsor) heeft een mooi assortiment. (Wehl bij Doetinchem)
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ha allemaal,

Ik neem het e.e.a. even in overweging. Ik heb gister vast wat randapparatuur overgenomen van een mede-forummer, ook een bedreven houtdraaier. Hopelijk rij ik ergens komende week nog een keer langs voor een stofafzuiging en kunnen we dan ook samen nog wat draaien. Ik hoop voor de zomervakantie een lesje te kunnen nemen en dan op basis van alle info een goede keus te kunnen maken.

Als ik dit zo hoor ben ik blij dat ik de Jet links heb laten liggen. Ik ben overtuigd van de voordelen van een frequentieregelaar en een M33 schroefdraad. De FU 180 zit ruimschoots in een andere prijsklasse, maar ziet er wel aantrekkelijk uit. De aanbieding van de Baptist klinkt ook niet gek. Ik ga ook zeker nog even neuzen in Wehl. Daar heb ik in een week tijd van veel verschillende mensen wat van gehoord, en op fietsafstand van mijn ouders is dat een mooi uitje.

Nogmaals dank voor jullie reacties. Wanneer het ei gelegd is zal ik me zeker melden. Mocht je in de tussentijd nog iets te binnen schieten, laat het gerust weten!

Groeten,

Guus
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Ha allemaal,

Ik ben inmiddels verhuist. Na 5 dagen schilderen kan ik geen kwast meer zien en kan ik niet wachten om met wat anders bezig te gaan…

Wat dachten jullie van deze aanbieding: Teknatool houtdraaibank Nova Comet II DR incl. G3 chuck samen voor 630 euro. Iemand ervaring met dit apparaat/deze chuck? Ik begreep dat het om een combinatie gaat van frequentie regeling en het verleggen van de snaar…
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Op zich wel leuk, maar je zult eerst moeten bedenken wat je wilt gaan draaien.
De motor is niet bijzonder sterk kwa vermogen.
Volgens mij heeft de machine geen echte frequentie regelaar en het gewicht van de machine is niet zo hoog.
Maar het hangt er gewoon vanaf wat je met de machine wilt gaan draaien en wat je budget is.
Ik zou even de moeite nemen en in Wehl langsgaan.
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Super! Dank voor de tip! Ik heb meteen contact gezocht!

Suf.. ik check marktplaats (bijna) dagelijks, maar deze heb ik gemist!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.