Advies cirkelzaag

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
102
43
Waddinxveen
Ik heb afgelopen jaar een lounge bank met tafel (douglas), twee kippenhokken (douglas), een aantal kledingkasten (grenen) en een ladekast (MDF) gemaakt allemaal met de Makita invalzaag en lineaal. Dit was voordat ik aan zaagtafel (DeWalt) had, maar wel een afkortzaag, ook van Makita.
Wanneer ik alles opnieuw zou kopen zou ik weer van Makita gaan, het werkt wel heel fijn. De afkort zaag weet ik niet zeker of ik die opnieuw zou kopen, ik werk nu een paar weken met een korte lineaal met hoekaanslag en dat werk eigenlijk ook best goed, alleen niet zo snel als de afkortzaag.

Ik heb nagenoeg geen ervaring met andere merken, maar ik zie veel professionals er mee werken en ik vind het dus ook erg prettig werken.

Succes met kiezen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Even los van het merk (en de discussie over de kwaliteit van bepaalde merken), ik zou persoonlijk altijd voor een invalzaag met lineaal kiezen tov een losse cirkelzaag (tenzij je een grote zaagdiepte nodig hebt).
Je legt de lineaal op 2 aftekenstreepjes en zagen maar, niets geklooi met een lat die je op je werkstuk moet klemmen met lijmklemmen.

Je schrijft dat je balken wilt zagen (2x3 en 2x4, ik ga uit van inch, dus 5x7 en 5x10 cm?), en ik denk dan ook in de lengte doorzagen tot 2 smallere stroken en niet afkorten tot 2 delen van zeg maar een meter lang? Want voor afkorten is een hand-cirkelzaag (invalzaag idem) niet geschikt, daar heb je een afkortzaag voor nodig.
En het materiaal moet groot genoeg zijn (ook in de breedte) om je zaag veilig over te laten geleiden en/of een geleidingslat op aan te brengen. Een smalle balk van 5 cm ) in 2 repen van 2,5 cm zagen zal een uitdaging worden, hoe zorg je immers dat je in het midden blijft over de gehele lengte?
En een plaatje van 10 x 20 cm zagen gaat ook niet omdat dat niet te klemmen is.
Mogelijk heb je dus meerdere of andere machines nodig. ik denk misschien een tafelzaag voor het schulpen van de balken (en andere kleine houtbewerking), en een invalzaag met lineaal om grote platen eerst in handzaam formaat te zagen (en de kleinere delen dan weer op de tafelzaag).

Zelf gebruik ik voor 90% de zaagtafel, en alleen voor onhandelbare stukken (grote platen of echt lange en zware balken) de invalzaag.
Ik heb deze zomer een eiken balk van 6 x 30 cm van 4 meter lang moeten schulpen, dat is met de Festool gedaan. De rest van de bewerkingen (nadat ik de geschulpte delen op lengte had afgekort) weer op de zaagtafel.

Ik heb trouwens een Scheppach CS55 in de aanbieding die je voor weinig mag overnemen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.300
3.438
Gaanderen
Als het gebruik is zoals hierboven beschreven door klusrob dan is een afkortzaag en een zaagtafel de beste oplossing. Kan het ook anders? Ja ik heb diverse youtube filmpjes gezien van amerikanen in de houtbouw die met een cirkelzaag afkorten. Kan het ook met een invalzaag? Ja festool heeft hiervoor een toebehoren.
Kleinere plaatjes zijn ideaal te zagen op een zaagtafel. Kan het ook met een invalzaag? Ja met behulp van een mft tafel en wat hulpstukken hiervoor. Ik heb het allemaal gedaan maar geef de voorkeur aan de beschrijving van klusrob.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.