Ik heb al mijn Festool-gereedschap altijd netjes en schoon opgeslagen (in de systainers) en ik werk nooit in regen of vochtige omgeving. Het is in mijn werkplaats wel iets vochtiger dan in mijn huiskamer, dat wel. Maar ik ben een hobbyist die voor zijn plezier met hout werkt en regen haat. Daarbij komt dat ik altijd in mijn werkplaats hobby omdat ik daar alles bij de hand heb.
Na een half jaar na aanschaf van de bovenfrees en draadloze invalzaag (met 2 opladers) kwam er oxidatie (roestvorming) op de geleiders van de bovenfrees. Ik had toen ToolNation gebeld en hen dit probleem voor gelegd. Een werkplaatsmedewerker vertelde mij toen dat dat normaal was. Met dat antwoord was ik niet te vreden en daarom nam ik contact op met Festool Nederland. Daar werd mij verteld dat roestvorming op de geleiders (en dat al na 6 maanden) niet mocht gebeuren. Zij adviseerde mij om de bovenfrees (onder garantie) naar Toolnation/Dirksen? op te sturen. Dat had ik dus ook gedaan, samen met de acculader van mijn invalzaag. Omdat die tijdens het opladen van een lege accu een irritant hoog piepgeluid maakte. Over die oplader had ik natuurlijk voor verzending ook even contact opgenomen met zowel Festool als ook ToolNation. Ook die opsturen was geen probleem. Oja, en de knop "borg-draaiknop" van de bovenfrees zat "los". Ik kon deze wel gebruiken om de ingestelde hoogte vast te zetten, maar er je voelde gewoon dat die "moer en knop" niet goed aan elkaar vast zaten.
Een tijd later kreeg ik beiden terug. Op deze reparatie's kreeg ik x weken garantie. ??? Alles zag er keurig en netjes uit. Behalve dat de oplader na 2 keer gebruikt te hebben, begon te piepen tijdens het opladen van een lege accu. En de "nieuwe" geleiders van mijn bovenfrees na enkele weken (2 maandjes ?)weer begonnen te roesten. Ik had toen weer Festool gebeld en werd ik doorverbonden met hun werkplaats. En toen kreeg ik te horen dat roestvorming op de geleiders normaal was. (Wat ik toen dacht was; "%$%^$%$^&^&$@!X".)
En die borgknop (knop met moer) heb ik zelf maar met goede secondenlijm vast gemaakt en die zit nu nog steeds goed vast.
Hoe denk je dat ik nu over Festool denk ? Behalve dat zij best wel innovatief zijn. En te weten dat mijn bovenfrees nog geen jaar oud is en niet veel gebruikt is.
Sorry, vergeten te vertellen dat ik mijn gereedschap (bijna) nooit invet of met olie behandel. Wel maak ik alles stofvrij en schoon met borstel, kwastje en (niet lachen) de stofzuiger. Een beschadiging door een zandkorel kan ik nog inkomen, maar dan zie je "krassen" met roest en niet rondom. Wat misschien wel zou kunnen (hoewel dat niet zou mogen) is dat de huidvetten van mijn handen/vingers de roestvorming veroorzaken ?
Nee, ik denk helaas dat er bij Festool ook word bezuinigd en/of verkeerde inkopen van materialen zijn gedaan.