Bedankt voor de tekening, komt zeker van pas.
Ik herhaal nog even drie vragen die ook belangrijk zijn:
- Is verlijmen de beste manier om de frontpaneeltjes op het metaal vast te zetten en welke lijm gebruik ik hier dan voor?
- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden ivm vervormingen?
- Het hout heb ik nog niet besteld. Kan ik onmiddellijk aan de slag gaan met het hout dat ik hiervoor bestel? Ik woon nu, in een redelijk vochtig huis, dus ik veronderstel dat ik het ook niet goed droog zal krijgen. Vormt dit een probleem als het toch voor een badkamer is?
Nogmaals bedankt voor alle antwoorden van iedereen!
Je vraag over frontpaneeltjes vastlijmen op metaal, bedoel je hout op metaal verlijmen?
Als dat je vraag is ; nooit doen, Hout zet vooral uit in de breedte en metaal werkt eigenlijk niet; kortom problemen.
Als je hout met metaal verbindt dan altijd boren en schroeven en doordat hout vooral in de breedte uitzet ervoor zorgen dat je sleuven maakt in het metaal zodat de schroeven door de werking van het hout kunnen schuiven.
Zeker in een badkamer door de grote hoeveelheid vocht en damp moet je rekening houden met een paar procent werking in de breedte.
Verlijmen is vooral voor hout met hout verbinden.
Als lijmsoort is D3 goed; die kan goed tegen vochtige omstandigheden, gewoon van Bison ofzo.
Ik weet niet hoever je ervaring strekt maar als je verlijmt en gaat klemmen dan meteen de lijm die er tussenuit komt met bijv een verfkrabber verwijderen want zodra lijm uithardt heb je veel meer werk als je gaat schuren.
Voor de houtsoort; hier heb je een link over allerlei houtsoorten en toepassingen; http://www.houtinfo.nl/ , daar kan je vinden welke houtsoorten het meest geschikt zijn voor vochtige omstandigheden.
Zowiezo een aantal hardhout soorten of misschien wel steigerhout oid?
En bijv grenen wordt veel in sauna's gebruikt dus ook dat lijkt me een geschikte houtsoort.
Wellicht dat anderen hier op het forum je daar ook nog goede adviezen over geven.
Ik heb zelf wel'ns een eiken aanrechtblad gehad maar dat was ivm water geen succes, ondanks regelmatig lijnolie te gebruiken toch kromtrekken en scheuren.