Adirondack van eikenhout

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
112
55
Waddinxveen
Mijn vrouw zag op vakantie in Noorwegen een Adirondack stoel en vroeg of ik er ook één kon maken. Mbv de bouwtekening op de Festool site ben ik aan de slag gegaan.
Ik had mazzel dat de lokale houthandel een 6 tal eikenhouten B-keuze planken had liggen van de juiste dikte voor 50 euro. Die heb ik een aantal maanden plat laten liggen, ondertussen heb ik de tekeningen op ware grote laten uitprinten.

De verschillende onderdelen heb ik netjes uitgeknipt en overgetekend op wat multiplex om mallen van te maken. Die heb ik zo nauwkeurig als ik kon uitgezaagd. Daarna heb ik met de multiplex mallen de onderdelen op de eikenplanken overgetekend. Dan een paar mm naast de lijn uitgezaagd, de multiplex mal met dubbelzijdige tape op het gezaagde onderdeel geplakt en met een compressie frees met lager de exacte vorm uitgefreesd. Dan alle kanten waar je aan kan zitten schuif gefreesd, alles schuren.

Vandaag heb ik de stoel in elkaar gezet, een paar onderdeeltjes moest ik opnieuw maken omdat de niet pasten.

Het resultaat:
IMG_0340.JPEGIMG_0341.JPEG

Zoals jullie kunnen zien moet ik alleen nog de bovenkant afronden, maar had ik vandaag geen tijd meer voor.

Daarna wil ik de stoel nog afwerken, de stoel mag best grijs worden. Met welke olie kan ik dat het beste doen? Iemand ervaring met een goed product voor eiken die buiten staat?

Wanneer ik weer wat planken op de kop kan tikken, dan wil ik een tweede maken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.