Adembescherming

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Misschien een beetje laat, maar ik vraag me af of het zinvol is om nu nog een verse luchtkap aan te schaffen.
Ik draai nu al een aantal jaren, maar behalve een microclene 760 achter de draaibank maak ik eigenlijk geen gebruik van adembescherming.
Er wordt nogal eens gezegd, dat bepaalde houtsoorten giftig zijn, ( naar mijn mening geldt dit dan voor alle houtstof), de een wat meer dan de ander, maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe geen last ondervonden.
Ik heb wel mondkapjes geprobeerd en zo‘n gelaatsscherm met filters, maar daar kan ik niet mee werken.
Onlangs heb ik zitten kijken naar een JSP luchtkap, maar de vraag is of deze geschikt is. Als je een beetje surft op het web, zegt de een dat de kap teveel herrie maakt en een ander vindt hem weer te zwaar en er zijn ook gebruikers welke hem geweldig vinden. Om nu zo‘n kap aan te schaffen en dadelijk weer in de kast te gooien is ook weer zo‘n dingetje ( mijn kasten puilen al uit). Zijn hier mensen die zo‘n kap gebruiken en hierover ook een eerlijke mening kunnen/willen geven?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Waarom kun je daar niet mee werken? Misschien zit er een oplossing in die hoek in plaats van zo'n dure kap?
Met mondkapjes beslaat mijn bril steeds en kan dan ook slecht gewoon door mijn neus ademen.
Zo‘n half gelaatsmasker heeft voor mij ook het nadeel van slecht door m‘n neus ademen en het zit helemaal niet fijn.
Wat ik me afvraag is of je wel zoveel meer fijnstof inademt tijdens deze werkzaamheden en de hoeveelheid welke je inademt door de dag welke door alle voertuigen, fabrieken e.d wordt uitgestoten.
 
Ik gebruik al jaren een verse lucht kap van JSP (gekocht bij Axminster -goedkoper dan in Nedeland en Duitsland). Mijn ervaring is dat het gewicht best mee valt en als ik in mijn neus peuter er geen houtstof smurrie te vinden is. Nu moet ik er bij vermelden dat er in mijn werkplaats daarnaast ook een fijnstof filter draait waarmee ook het nodige uit de lucht wordt gehaald. M.i. echt noodzakelijk want je kunt maar een keer je longen verpesten, herstel is niet meer mogelijk.

M.vr.gr. Jan
 
Ik heb alle mondkapjes al geprobeerd maar vind het allemaal niks. Behalve deze van 3M. Geen last van beslagen bril en past goed. Wel even koekelen voor de prijs verschillen. 1 nadeel, de elastiekjes zijn zwak. Maar ons zijn zuinig dus als ze breken naai je er zelf 2 aan.
Voor het echt zware stof werk heb ik een masker met motor van 3M op de rug wat perfect werkt.
 

Bijlagen

  • shopping.png
    shopping.png
    11,5 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en vandikte

jorisvh

Post veel
Ik heb alle mondkapjes al geprobeerd maar vind het allemaal niks. Behalve deze van 3M.
+1, die zijn hier ook de standaard sinds lang.

heb al vaak overwogen om naar een halfgelaatsmasker bv 3M 6500 over te stappen maar ben bang dat dat niet compatibel is met m’n bril en die kan
ik bij het werk niet missen.
even proberen in de winkel was de laatste tijd helaas niet mogelijk...
mensen met goeie ervaring met halfgelaatsmaskers + bril?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik gebruik een halfgelaatsmasker en ben brildragend.
Dat gaat heel goed.
Als ik ga schuren zet ik het fijnstofilter aan en de houtmotafzuiger met fijnstoffilter en het halfgelaatsmasker en gehoorbescherming.
Ben ik alleen aan het draaien, dan sta ik zonder het hele spul aan de draaibank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ben brildragend en heb ook nog eens een baard. Sinds een paar maanden gebruik ik het halfgelaatsmasker van Moldex met FFP3 filters. Zit echt prima, sluit goed af en m'n bril beslaat totaal niet. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Had ik echt veel eerder moeten doen.


Het enige nadeel is dat er na gebruik wat condens in het masker zit. En omdat ik het masker bewaar in een opbergbox moet ik dit eerst droog maken voordat ik het kan opbergen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan een paar van die kleine zakjes silicagel in je bewaardoos stoppen. Werkt ook bij gereedschappen die je droog wil houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Ik heb zo'n JSP 'powered respirator' en het valt me wel op hoeveel zut er op die outerfilters zit na wat klussen. Verder heb ik het nogal snel warm en het is wel heerlijk zo'n beetje luchtstroom langs m'n gezicht te voelen, dat koelt wel een beetje in de hete schuur. Heb ook halfgelaatmaskers (en normale volgelaat) geprobeerd, maar dat bevalt mij toch wat minder goed doordat het wat strakker zit en wat sneller zweet en dan te vochtig wordt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Misschien wat tegendraads maar ik vermoed dat analytisch gezien het risico van houtstof wel meevalt voor de hobbyist in de zin dat - afgezien van allergieen of overgevoeligheid - de meesten van ons zonder persoonlijke adembescherming toekunnen. Vooropgestekd dat je bij schuren de stofafzuiger aan hebt staan, en ruimteafzuigjng, en bij sommige irriterende houtsoorten een maskertje opdoet. Zie ook AktieRadius nummer 113.
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten en mathieu

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Brildrager hier, met een 3M 6502 met quick release en FFP3 filters. Werkt prima met mijn bril, en die quick release gebruik ik veel. Als ik een stofmasker op heb heb ik meestal ook oorbescherming op, en als ik dan even de schuur uitloop hoef ik niet weer de hele tuigage opnieuw aan te brengen.
Ik heb m'n oren al verkloot (tinnitus), dus ben zuinig op alles dat nog wel goed functioneert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.