Adapter voor Draaibank

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vervang de as. Er zijn hobbyisten die graag zoiets van metaal draaien. Ja die moet je zoeken maar er zijn hier ook forum leden die metaaldraaien. Je bank word er een stuk gewilder door met een m33 as. Je kunt ook een verloop laten draaien.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vervang de as. Er zijn hobbyisten die graag zoiets van metaal draaien. Ja die moet je zoeken maar er zijn hier ook forum leden die metaaldraaien. Je bank word er een stuk gewilder door met een m33 as. Je kunt ook een verloop laten draaien.
Hangt af van het type. Bij een shortbed ja, bij een long bed nee. Bij een short bed ga je in principe niet op de kop draaien en maakt de draad op de kop niet uit. Ik heb een long bed.Als ik daar een nieuwe as voor laat draaien blijf ik met een probleem voor de draad op de kop (waar ik altijd draai op deze machine). Dat is linkse draad en die kan je niet zomaar vervangen door rechtse draad. Je kan de draairichting uiteraard omkeren, maar dan verlies je tamelijk veel capaciteit omdat de beitelsteun niet ver genoeg naar links kan. En een opspanplaat of klauw blokkeren met een schroefje tegen het losdraaien en draairichting behouden lijkt me geen goed idee. En dan blijft de vraag of een volledige revisie van deze draaibank economisch verantwoord is. As, motor van 1 /1/2 pk, frequentieregelaar en wat klein materiaal gaat rond de duizend euro kosten. Tel daar de aanschafprijs van de draaibank bij en je hebt een nieuwe in de categorie Eco Twister.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik kan je verhaal niet helemaal volgen Mathieu. Waarom zou er een nieuwe motor en een frequentieregelaar op moeten? Die machines lijken al een jaar of 50 zonder dit alles te functioneren. Als je de motor de andere kant op laat draaien, dan heeft het andere eind van de as linkse draad nodig. Je hoeft zelfs geen nieuwe as te draaien. Je last het schroefdraadgedeelte op en dan snij je er m33 op.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Chevy, je kent deze machine duidelijk niet.
Vijftig jaar geleden had men geen frequentieregelaar, snelheid veranderen was riem omleggen. Draaibanken werden bijna uitsluitend voor spindeldraaiwerk gebruikt en dan is het vaak niet nodig om snelheid aan te passen. Bij het draaien van een schaal is dat een ander verhaal.Daar begin je op lage snelheid en bouw je op. Je gaat altijd de maximale snelheid proberen te halen zonder trillen. Met drie of vier trappen op de riem ben je snel uitgeregeld. Bovendien zijn we vandaag in 2022 en hebben we wel frequentieregelaars. Ook houtdraaiers zijn verwend en willen niet voortdurend de riem omleggen. Als instapper maakt dat niet uit, maar een gevorderde houtdraaier wil een frequentieregelaar.
De motor die er standaard inzit is een 1 pk. Dat is voor spindelwerk voldoende, maar voor schalendraaien erg krap, zeker voor de diameter die er op de machine kan. En ergens een motor uit sloop van op Marktplaats gaat niet lukken. Er kan vanwege plaatsgebrek maar één specifieke type motor in.
Op de kop zit nu linkse draad. Aan de andere kant rechtse. Afdraaien van de as tot M33 gaat niet vanwege de MK3 in de as. Dan moet je dat gat ook nog dichtlassen en een MK2 boren. En M33 links bestaat niet volgens mij.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Dus is een adapter dan de makkelijkste en goedkoopste optie. De rest is leuk maar niet noodzakelijk. Die oude engelse motoren zijn enorm voor het opgegeven vermogen. Daar is vast een modernere compacte motor voor te vinden met meer vermogen. En anders plaats je een tussen as op de plaats van de motor en hang je er een grotere motor aan de buitenkant aan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hangt af van het type. Bij een shortbed ja, bij een long bed nee. Bij een short bed ga je in principe niet op de kop draaien en maakt de draad op de kop niet uit. Ik heb een long bed.Als ik daar een nieuwe as voor laat draaien blijf ik met een probleem voor de draad op de kop (waar ik altijd draai op deze machine). Dat is linkse draad en die kan je niet zomaar vervangen door rechtse draad. Je kan de draairichting uiteraard omkeren, maar dan verlies je tamelijk veel capaciteit omdat de beitelsteun niet ver genoeg naar links kan. En een opspanplaat of klauw blokkeren met een schroefje tegen het losdraaien en draairichting behouden lijkt me geen goed idee. En dan blijft de vraag of een volledige revisie van deze draaibank economisch verantwoord is. As, motor van 1 /1/2 pk, frequentieregelaar en wat klein materiaal gaat rond de duizend euro kosten. Tel daar de aanschafprijs van de draaibank bij en je hebt een nieuwe in de categorie Eco Twister.
Ja voor een klein beetje meer heb ik mijn UG shortbed gekocht inclusief alle dingen. En ik ging uit van een shortbed maar er zijn ook andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.