acrylaat

jpeter

Nieuw lid
31 mrt 2022
5
0
drenthe
Heeft er iemand ervaring met acrylaaat draaien? Jaren geleden een acrylaat kegel gegoten ongeveer 50cm lang en grootste breedte 15cm. Ik zou die willen opzuiveren op de draaibank. Kan dat met houtdraaibeitels? Ook voor in/opspannen graag tips en advies.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wat ervaring met andere kunststoffen; trespa, ptfe en pvc. Het kan, mogelijk werkt een andere beitel beter, ik heb net in trespa vooral gewerkt met een afsteker van 3 mm breed, die prima werkte, maar zeer regelmatig geslepen moest worden.

Maar even een andere vraag: krijg je die kegel die maar aan 1 kant vast zit goed genoeg vast op je draaibank om 50 cm van de vaste kop nog zonder trillingen te kunnen draaien? En verwacht je op de draaibank een perfecte rechte lijn over 50 cm te kunnen maken uit de losse hand?

Zoals men in Duitsland wel eens zegt: elk houtdraaiprobleem is een opspanprobleem...
 

jpeter

Nieuw lid
31 mrt 2022
5
0
drenthe
Ik heb wat ervaring met andere kunststoffen; trespa, ptfe en pvc. Het kan, mogelijk werkt een andere beitel beter, ik heb net in trespa vooral gewerkt met een afsteker van 3 mm breed, die prima werkte, maar zeer regelmatig geslepen moest worden.

Maar even een andere vraag: krijg je die kegel die maar aan 1 kant vast zit goed genoeg vast op je draaibank om 50 cm van de vaste kop nog zonder trillingen te kunnen draaien? En verwacht je op de draaibank een perfecte rechte lijn over 50 cm te kunnen maken uit de losse hand?

Zoals men in Duitsland wel eens zegt: elk houtdraaiprobleem is een opspanprobleem...
 

jpeter

Nieuw lid
31 mrt 2022
5
0
drenthe
Dat opspannen is dus het volgende waar ik nog over puzzel. Dacht aan en klemmmal , steunbril, of andere hulpmiddelen , aan de kegel gescchroefd, geklemd, gelijmd... Het heeft geen haast maar is een mooie puzzel voor de komende tijd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heeft er iemand ervaring met acrylaaat draaien? Jaren geleden een acrylaat kegel gegoten ongeveer 50cm lang en grootste breedte 15cm. Ik zou die willen opzuiveren op de draaibank. Kan dat met houtdraaibeitels? Ook voor in/opspannen graag tips en advies.
Acrylaat draaien kan - beetje afhankelijk van wat voor acrylaat - gietpolymeer voor pennenblanks draait goed (voor zover kunststoffen goed draaien op een houtdraaibank - je kunt het beter verspanen alsof het metaal was), PMMA (perspex) not so much...
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Er zijn 2 soorten PMMA: gegoten en geextrudeerd.
Gegoten PMMA is duurder maar goed bewerkbaar. Geextrudeerd PMMA is goedkoper maar veel brosser. Het breekt een beetje als glas en is eigenlijk alleen gemaakt voor en geschikt voor gebruik als ruit. Van gegoten PMMA kun je zo'n beetje alles maken.
'Plexiglas' is een merknaam voor gegoten PMMA. Niet alle acrylglas is plexiglas.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Geëxtrudeerd staat ook onder spanning, als je dit gaat bewerken kan dat inderdaad problemen opleveren.
Wij drukken wel eens plexiglas, maar dan moet het gegoten zijn, als het geëxtrudeerd is dan gaat het zeker scheuren.
Van dat PMMA wist ik niet, weer wat geleerd.
 

jpeter

Nieuw lid
31 mrt 2022
5
0
drenthe
Dat opspannen is dus het volgende waar ik nog over puzzel. Dacht aan en klemmmal , steunbril, of andere hulpmiddelen , aan de kegel gescchroefd, geklemd, gelijmd... Het heeft geen haast maar is een mooie puzzel voor de komende tijd.
Acrylaat draaien kan - beetje afhankelijk van wat voor acrylaat - gietpolymeer voor pennenblanks draait goed (voor zover kunststoffen goed draaien op een houtdraaibank - je kunt het beter verspanen alsof het metaal was), PMMA (perspex) not so much...
bedankt hier kan ik wel wat mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.