Achterwand kasten

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Je hier ook als particulier kopen, en het is zo donker qua afwerking dat ik het direct gebruik: Hardwood Betonplex bruin 250x125cm 4mm glad wbp
De prijzen zijn exclusief BTW, want ze zijn voornamelijk gericht op de zakelijke markt.
Mbt tot prijzen als je website opent word gevraagd of je prijzen met of zonder btw wil zien. Maar maakt niets uit want beide moeten deze betalen dus blijft gelijk alleen zakelijk klant kan het terugvorderen. Maar is eigenlijk sigaar uit eigen doos

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
715
109
Sterksel
Interessante topic waarbij de vraag op komt:

Gebruiken jullie een bovenfrees om als de corpus klaar is, de sponning te frezen waar de achterwand in past? Zo ja, welk freesjes gebruiken jullie daarvoor?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.067
557
Noord-Veluwe
Ik frees een groef van 6 mm diep op 6 mm van de onder- (lade) of achterzijde (kast). Soms doe ik dit ook op de zaagtafel. De breedte hangt af van het materiaal dat ik voor de bodem (lade) of achterwand (kast) gebruik. Meestal is dat 6 mm populieren multiplex. Soms dunner en heel soms dikker. Ik doe niet moeilijk met blinde groeven en zo. Gewoon over de volle lengte een groef. Bij laden komen de zijkanten toch tegen de voor- en achterkant i.v.m. stevigheid en er komt vrijwel altijd een vals front voor. Op die manier zijn er alleen aan de achterzijde van de lade gaatjes te zien. Nou, als ze zoveel moeite willen doen, dan gaan ze hun gang maar. Bij een kast zouden de gaatjes op die manier alleen aan de bovenzijde zichtbaar zijn. Bij mij is of de kast te hoog om me daar druk over te maken, of komt er een sierblad op, dus ook daarover maak ik me niet druk. Voor mij is dit de snelste methode. Niks geen sponning als de boel al in elkaar zit. Dat is me teveel werk. Naar mijn menig is deze aanpak ook steviger.

Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Waarom bij een kast de achterwand dan niet koud tegen het corpus aan schroeven? Zou dit niet net zo stevig zijn mits je voldoende schroeven gebruikt?
In mijn geval wordt de zijwand afgedekt dus dit zal niet zichtbaar zijn.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
894
192
Meestal maak ik een groef met de zaag nog voor de montage. Ik schroef de achterkant nooit, ik lijm + niet de achterkant erin. Met nieten van 26mm om de 5-7cm heb ik eigenlijk nog nooit een achterkant gezien die los ging. Niet voorboren, en redelijk voordelig in gebruik.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Erop schroeven is best veel werk als je corpus van materiaal is dat snel splijt. Dan moet je alles voorboren.
Ik had nu een corpus van meubelpaneel en vond het een crime om daar netjes een groef in te frezen. Melamine brak uit en ik had het idee dat de nieuwe frees bijzonder snel bot werd. Heb er uiteindelijk maar voor gekozen om de panelen iets in te korten en achterwand koud te monteren en vast te zetten met genoeg schroeven. Als ik dat meteen had gedaan was dat een stuk sneller geweest.
Maar of het minder stevig is? Op het eerste gezicht niet.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
64
29
Wezep
Maar of het minder stevig is? Op het eerste gezicht niet
Denk niet dat het minder stevig is. De achterwand is bedoeld om het kastje recht / haaks te houden.
Frezen in melamine probeer ik ook te voorkomen. Zaag ik het liever met de invalzaag scheelt ook met uitbreken.

jorisvh

Post veel
ik gebruikt een groefzaag op de paneelzaag (als het grote panelen zijn bv zijwanden van kolomkasten) of een groeffrees op de top (als het kleine panelen zijn bvb zijwanden van lades).
met een vingerfrees in een bovenfrees met geleider moet het ook prima lukken.

de groeven maak ik voor het in mekaar zetten.
voor kasten trek ik groeven in de zijwanden en zet ik regels voor de achterwand die ik langs achter vastschroef.
voor lades gelijkaardig: groeven in de zijwanden, voor&achter op de ladebodem en langs onder schroeven.

in melamine moet de zaag/frees erg scherp zijn om uitbreken te vermijden.
meelopend zagen of frezen (zodat de tanden de melamine in het materiaal slaan ipv er uit ) helpt. maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
met een bovenfrees zal een downcut bit helpen om uitbraak te vermijden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.