Achterwand kasten

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Ik heb al verschillende kasten gemaakt, van zowel multiplex, MDF als meubelpaneel maar heb altijd moeite met het vinden van een geschikte achterwand. Ik heb een enkele keer een 9mm multiplexplaat gebruikt, wat uiteraard stevig is, maar wel een beetje overkill voor een standaard kast.
Nu wil ik voor een volgend project het corpus optrekken uit 18mm zwarte meubelpaneel en zoek daar een passende achterwand bij. Die zijn er lastig te vinden voor een niet professional.
De panelen, afgekant met ABS, kan ik gewoon bij de bouwmarkt halen maar daar is geen passende achterwand bij.

Het liefst zou ik een 6mm dikke lakboard plaat vinden van 122x244 met een zwarte kant welke ik zo kan plaatsen. En dan liefst niet voor de hoofdprijs.....

Heeft iemand een goed idee?

Unilin heeft een heel assortiment, maar moeilijk verkrijgbaar zonder BTW nummer merk ik.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Ik heb al verschillende kasten gemaakt, van zowel multiplex, MDF als meubelpaneel maar heb altijd moeite met het vinden van een geschikte achterwand. Ik heb een enkele keer een 9mm multiplexplaat gebruikt, wat uiteraard stevig is, maar wel een beetje overkill voor een standaard kast.
Nu wil ik voor een volgend project het corpus optrekken uit 18mm zwarte meubelpaneel en zoek daar een passende achterwand bij. Die zijn er lastig te vinden voor een niet professional.
De panelen, afgekant met ABS, kan ik gewoon bij de bouwmarkt halen maar daar is geen passende achterwand bij.

Het liefst zou ik een 6mm dikke lakboard plaat vinden van 122x244 met een zwarte kant welke ik zo kan plaatsen. En dan liefst niet voor de hoofdprijs.....

Heeft iemand een goed idee?

Unilin heeft een heel assortiment, maar moeilijk verkrijgbaar zonder BTW nummer merk ik.
Volgens mij is lakboard er niet in 6 mm. Hardboard is meestal wit en 3 mm.

Misschien zwarte mdf een alternatief

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.067
557
Noord-Veluwe
Ik gebruik standaard 6 mm populieren multiplex. Dat verwerkt makkelijk, is licht en toch stevig, en het is zo'n beetje het goedkoopste hout dat je kunt krijgen. Persoonlijk vind ik lakboard geen fijn spul. En zoveel goedkoper dan populieren multiplex is het ook niet. Nadeel kan inderdaad wel zijn dat je het zelf moet schilderen als je het niet in een naturel kleur wilt houden. Maar ik heb geen hekel aan schilderen. Zou ook niet handig zijn met een houten huis... 😁

• Leuk
Waarderingen: twdi

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
261
79
Ik snap je probleem. Dit soort platen zijn bij de gewone bouwmarkt niet te vinden. Zakelijk/professioneel zou ik 10mm gemelamineerd spaanplaat adviseren. Maar daar heb je niets aan. Komen de kasten tegen een wand? Is deze wand een beetje netjes afgewerkt/af te werken?
Je kunt er namelijk ook voor kiezen om achterin/ bovenin ieder kast een staande regel te zetten. Je kunt 2 van die regels uit een zwart meubelpaneel van 30cm zagen. Bij hoge kasten kun je er 1 toevoegen in het midden en/of onder.
Met deze regels wordt je kast stevig en makkelijk te bevestigen aan de wand, verder is het gewoon open.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
894
192
Ik gebruik tegenwoordig regelmatig Betonplex 4mm. Voor mij is het donker genoeg, en de prijs is erg goed voor een hardhouten plaat van die afmetingen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
5.5mm multiplex is inderdaad waar ik nu ook naar kijk alleen is de kwaliteit daarvan erg wisselend.
Ik ben nog geen 4mm betonplex tegengekomen in mijn zoektocht.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.067
557
Noord-Veluwe
Hier hebben ze ook 4 mm betonplex.

Is niet bepaald goedkoop trouwens (4x zo duur als populieren multiplex van 4 mm dik). Dan pak ik liever even de verfspuit. Scheelt een hoop centjes.

• Leuk
Waarderingen: Musicus

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
894
192
Duur? € 7,56/m2 excl. BTW valt toch wel mee? Waar koop je die plaat populier voor € 7,15?

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Hier hebben ze ook 4 mm betonplex.

Is niet bepaald goedkoop trouwens (4x zo duur als populieren multiplex van 4 mm dik). Dan pak ik liever even de verfspuit. Scheelt een hoop centjes.
Is ook niet in zwart coating of film

jorisvh

Post veel
Ik denk dat de alternatieven die je zoekt even moeilijk te vinden zijn als de traditionele oplossing: gemelamineerde spaanplaat van 8mm (wat in VL de standaard is) of 10mm (wat in NL de standaard lijkt als ik oa het Baars&Bloemhoff assortiment bekijk).

Hier in VL ken ik zeker een aantal platenhandels die ook aan particulieren leveren en die afgekante stroken meubelpaneel en bijpassende ruggen kunnen leveren, vaak ook in voor particulieren hanteerbare maten zoals 2m44x1m22 ipv 2m80x2m10.

Zijn er die in NL dan niet? Of is het daar of bouwmarkt of puur prof handel.

Als de kasten niet al te groot zijn kan je er ook gewoon ruggen uit de 18mm meubelpanelen zagen. Totale overkill maar dat materiaal kost toch niet veel..

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.067
557
Noord-Veluwe
Op diezelfde site. Zie

Betonplex 4 mm (hebben ze maar in 1 soort) = €45,90 m2
Populieren multiplex B/BB 4 mm (ze hebben ook 3 mm, maar ik wilde de vergelijking niet teveel scheef trekken) = €11.39 m2

Vandaar mijn opmerking over 4x zo duur.

Ik ga er vanuit dat de meeste forumleden niet zakelijk inkopen, dus vandaar de prijzen inclusief BTW.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Op diezelfde site. Zie

Populieren multiplex B/BB 4 mm (ze hebben ook 3 mm, maar ik wilde de vergelijking niet teveel scheef trekken) = €11.39 m2

Ik ga er vanuit dat de meeste forumleden niet zakelijk inkopen, dus vandaar de prijzen inclusief BTW.

En eigenlijk omdat het toch afgewerkt word is b/bb kwaliteit niet eens nodig dus kwa prijs is die nog duurdere variant

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.067
557
Noord-Veluwe
Dat kan zeker kloppen. Maar staar je bij B versus C niet alleen dood op de "echte" defecten in het hout. Ik heb gemerkt dat het algehele oppervlak van het populieren bij C vaak veel minder glad en vlak is dan bij B. Daarmee bedoel ik dat er veel vaker bundeltjes vezels of soms zelfs hele stukjes hout los zitten of los raken bij het schuren. Met name de punten van de kathedralen hebben die neiging. Gerepareerde defecten zie je na verven nauwelijks meer, maar dit soort uitbraak van vezels juist wel. Wil je dus een strak oppervlak hebben, dan ga je bij C-kwaliteit veel meer moeten vullen en schuren.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
894
192
Op diezelfde site. Zie

Je hier ook als particulier kopen, en het is zo donker qua afwerking dat ik het direct gebruik: Hardwood Betonplex bruin 250x125cm 4mm glad wbp
De prijzen zijn exclusief BTW, want ze zijn voornamelijk gericht op de zakelijke markt.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Inmiddels heb ik 2 platen 9mm MDF gehaald welke ik zwart ga schilderen.
Dat was voor mij de snelste en goedkoopste oplossing.

Ik heb nu gezien dat de 2 houthandels waar ik met enige regelmaat bestel in België de lijnen van Unilin voeren en dus ook 8mm gelamineerde spaanplaat in het assortiment hebben. Dat zijn dan wel meteen platen van 207 bij 280 maar die kunnen uiteraard verzaagd worden. Wellicht voor in de toekomst mits het uitkan.

Dank voor alle adviezen!

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
204
43
Oss
Inmiddels heb ik 2 platen 9mm MDF gehaald welke ik zwart ga schilderen.
Dat was voor mij de snelste en goedkoopste oplossing.

Ik heb nu gezien dat de 2 houthandels waar ik met enige regelmaat bestel in België de lijnen van Unilin voeren en dus ook 8mm gelamineerde spaanplaat in het assortiment hebben. Dat zijn dan wel meteen platen van 207 bij 280 maar die kunnen uiteraard verzaagd worden. Wellicht voor in de toekomst mits het uitkan.

Dank voor alle adviezen!

Die hebben ze hier in nederland ook zelfs bij jou in de buurt ( tilburg of den bosch ) egger heeft die standaard in het assortiment

zwarte mdf ( valchromat ) heeft ook gewoon 8 mm zwarte mdf had die eventueel hier ook nog wel gehad

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.337
1.065
Ulvenhout
Ik zou graag weten waar ik dat als particulier in kleine oplage kan kopen. Want vaak is het probleem dat er alleen aan bedrijven wordt geleverd....

jorisvh

Post veel
Ah, ik realiseerde me niet dat je zo dicht bij de grens zat.
In België hebben platenhandels de meest courante melamine decors soms in 2m44/2m50x1m22/1m25 of 3m05x1m22/1m25.
Dat zal bij Unilin wellicht basic white, front white of elegant black zijn.
Andere decors enkel in 2m80x2m07. En 8mm dan nog vaak met verschillende decors aan voor- & achterkant zodat ze hun voorraad beperkt kunnen houden.

Als je toch de grens oversteekt is Martens niet zo heel ver

Hun hoofdmerk is Pfleiferer maar hebben blijkbaar ook wat unilin.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.