Achterkant schaafbeitel vlakken

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
Eén optie is om de spiegel te vlakken op een bandschuurmachine
Heb ik helaas niet...

Neem anders waterproofschuurpapier. Begin met P 80 en dan oplopend tot je aan de korrel van je steen bent. Scheelt je een nieuwe steen die je weinig nodig zult hebben.
Zat ik inderdaad ook aan te denken... en dan plakken op een stuk glas ofzo.
- Houd even een stalen liniaal met de 'scherpe' rechtop dwars en haaks op de achterkant van de beitel.
Zie je ergens een kier dan weet je ook of de beitel daar hol of bol is.
Ga ik doen, bedankt voor de tip!
- maak de achterkant van de beitel zwart met een permanente marker. Een paar keer ermee over je slijpsteen en dan kijken waar de beitel slijpsteen heeft geraakt
Had ik vandaag gedaan, maar dan alleen de eerste paar mm. Vandaar dat ik er achter kwam dat ik bij het vlakken niet tot aan de snede kom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.908
2.702
Gaanderen
Bij waterproof schuurpapier op glas is water onder en boven het papier voldoende. Dit hoef je niet te lijmen.
Niet teveel water eronder doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
235
22
Gouderak
Mijn advies: ga NIET die hele achterkant vlak proberen te maken, heeft echt geen enkele zin.

Je keerbeitel zit HOOGUIT een milimeter van de snijkant af op de vlakke kant. Meer vlak maken dan dat is gewoon verspilde moeite. Als je de vouw slijpt moet je toch elke keer ook het laatste randje van de achterkant meenemen, en zo schuift het vlakke stukje gewoon elke keer wat op.
De oplossing heb je dus al: de ruler truuk toepassen, dat is de meest efficiente manier.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.132
1.779
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij japanse schaafbeitels, haal je de grote oneffenheden uit de schaafbeitel met een hamer en voorzichtig tikken. Een japanse schaafbeitel heeft een harde achterkant met daarop een zachter stuk staal gesmeed.
Die combi kan dat schijnbaar hebben.
Paul Sellers doet het ook met de beitels van oude Stanleys etc. Zo'n puntje als bij Remon zou je voorzichtig een tikje kunnen geven.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.