Achterkant schaafbeitel vlakken

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
Beste houtbewerkers,

Ik probeer al een tijdje mijn Kunz nr.4 schaafbeitel scherp te krijgen, maar ben nog steeds niet helemaal tevreden.
Nu nog een poging aan het doen en ben begonnen met de basis, het vlak krijgen van de achterkant. Heb gisteren mijn diamant slijp/wetsteen binnen gekregen, dus vanochtend gelijk aan het werk gegaan. Ik ben al zeker een half uur bezig maar krijg het stukje links bovenin op de foto niet vlak (hopelijk te zien op de foto)… toch maar verder gaan of maar de ‘ruler trick’ proberen? Het liefst wil ik het voor mekaar krijgen zonder de 'ruler trick.'
 

Bijlagen

  • IMG_7344.jpeg
    IMG_7344.jpeg
    186 KB · Weergaven: 88
  • IMG_7345.jpeg
    IMG_7345.jpeg
    119,5 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
ik heb nog even een duidelijkere foto gemaakt…
 

Bijlagen

  • IMG_7346.jpeg
    IMG_7346.jpeg
    93,9 KB · Weergaven: 71
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.043
851
Omgeving Leiden
De achterkant van een schaafbeitel vlak je zodat de dekbeitel goed aansluit. Dus alleen de eerste 5 mm hoeft vlak te zijn. Je kan nog even volhouden of eens kijken wat de rulertrick voor je kan betekenen.
Biedt dat geen uitkomst dan kan je altijd nog verder gaan met het vlakken.
Je schrijft dat je niet tevreden ben over de scherpte. Rob Cosman heeft in een video een vergelijk gemaakt tussen slijpen met 3000 en 6000 grit. En afwetten van de snede met polijstpasta scheelt ook. De DMT op de foto is 360 grit; ik neem aan dat je de beitel slijpt met fijnere slijpstenen.

Wat mij hielp is om de snede te bekijken met een vergrootglas, dan zie je goed of er nog ergens een braampje aan hangt.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
De achterkant van een schaafbeitel vlak je zodat de dekbeitel goed aansluit. Dus alleen de eerste 5 mm hoeft vlak te zijn. Je kan nog even volhouden of eens kijken wat de rulertrick voor je kan betekenen.
Biedt dat geen uitkomst dan kan je altijd nog verder gaan met het vlakken.
Je schrijft dat je niet tevreden ben over de scherpte. Rob Cosman heeft in een video een vergelijk gemaakt tussen slijpen met 3000 en 6000 grit. En afwetten van de snede met polijstpasta scheelt ook. De DMT op de foto is 360 grit; ik neem aan dat je de beitel slijpt met fijnere slijpstenen.
Dankje voor je reactie… ik ga nog even verder!

Het wetten van de beitel doe ik verder met een Cocitule dubbelzijdig 1200/4000. Maar die kon ik voorheen niet vlakken, vandaar dat ik de diamant slijpsteen erbij heb gekocht. Stroppen heb ik de laatste keer niet gedaan… zal dat ook nog proberen, dankjewel voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
307
128
In principe moeten achterkant en voorkant met dezelfde grit geslepen worden. De achterkant met 4000 en de voorkant met 10000, is nog steeds een snijkant/snede van 4000 scherpte.

Stroppen heb ik de laatste keer niet gedaan
Dat maakt echt veel verschil.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
In principe moeten achterkant en voorkant met dezelfde grit geslepen worden. De achterkant met 4000 en de voorkant met 10000, is nog steeds een snijkant/snede van 4000 scherpte.
Goed om te weten! uiteindelijk is het de bedoeling dat ook de achterkant met de Coticule blauw/Pyrenees wordt gewet.
Stroppen heb ik de laatste keer niet gedaan
Dat maakt echt veel verschil.
Dan ga ik zeker stroppen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Die secundaire vouw zou ik laten voor wat ze is. Met een slijphulp kan je dat eventueel nog doen, maar zeker niet uit de hand. Uiteindelijk brengt dit weinig en achteraf heb je alleen maar extra werk om die weer weg te krijgen (volgens mij is dit een trucje om slijphulpen te verkopen).
Je stappen zijn ook te groot. Een cotticule is om af te werken, de laatste stap. Volgens mij is het ook geen echte cotticule want daar wordt geen grid opgegeven.
Eerst in vorm brengen met diamant. Dan kan je in stappen van pakweg 500/1000/2000/4000 afwerken en dan polijsten met de cotticule of op strop.
Met enkel 1200/4000 zijn de stappen te groot.
Verwacht ook niet dat je van de eerste keer een piekfijn resultaat krijgt. Ook slijpen en wetten heeft een leercurve.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
387
138
Volgens mij is het ook geen echte cotticule want daar wordt geen grid opgegeven.
Dat weet ik wel zeker, want een couticule is een natuurlijke steen en heeft geen twee zijdes met verschillende grits. Bovendien is een couticule een heel fijne steen voor afwerking, ter indicatie vergelijkbaar met minimaal grit 4000 van een synthetische steen.

Verder eens met bovenstaande. Spendeer nog een half uur om alleen de eerste 5 mm van de achterkant te vlakken. De rest is alleen voor het oog. Test ook met de keer beitel, mogelijk is die niet perfect vlak en dan geeft het ook problemen.
Bouw de grits op: 240 - 800 - 1200, en wat je daarboven nog wilt.
Volgens Rob Cosman moet je tot 10,000 gaan. Ik stop bij 1200 en polijst de snede op een strop met wat fijne polijstpasta. Ieder z'n voorkeur.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.886
926
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de tips! Deze steen heb ik:
Tja. Niet alle info van kato is even betrouwbaar - ook al ben ik over het algemeen wel tevreden over aanbod en service ;-)

formeel mag dit geen coticule heten want het is een BBW. zelfde afzettingsgesteente en vergelijkbare werking maar andere samenstelling. Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat een coticule alleen voor afwerking zou zijn. Een snijvlak herslijpen met een coticule is niet aan te raden maar verder kun je veel verschillende stappen met een coticule doen, afhankelijk van hoeveel water je gebruikt en hoe dik de slurrie is die je maakt…
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v en mathieu

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
362
156
55
Luzy Saint Martin
300€ voor een wetsteen 🫣
Ik ging die dingen “Belgische brokken” zoals ze toen nog heette, gewoon zelf halen in een Ardeense steengroeve. Gratis dus.

Als toen geweten had wat de huidige prijzen had ik rijk kunnen worden 😉

Datalles gezegd hebbende: het zijn wat mij betreft wel de fijnste steentjes die er zijn om mee te wetten! (Fijn als in prettig)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
300€ voor een wetsteen 🫣
Ik ging die dingen “Belgische brokken” zoals ze toen nog heette, gewoon zelf halen in een Ardeense steengroeve. Gratis dus.

Als toen geweten had wat de huidige prijzen had ik rijk kunnen worden 😉

Datalles gezegd hebbende: het zijn wat mij betreft wel de fijnste steentjes die er zijn om mee te wetten! (Fijn als in prettig)
Een wandeling in die omgeving kan ook mooie vondsten opleveren.
Ik heb er enkele jaren geleden een loeizwaar brok schiefer met witte lijnen er in mee naar huis gesleurd. Er zijn enkele mooie wetstenen uit gekomen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.886
926
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een bbw van Ardennes Coticule en een aantal coticules (brokken) uit een ‘lading afval’, ooit gekregen van een mede forum lid. Ik gebruik eigenlijk zonder uitzondering de ‘afvalcoticules’ - die moest ik uiteraard wel eerst zelf vlakken…
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
119
25
Breda
Het is eigenlijk nog erger dan ik dacht… nog een half uur gewet… ik kom op geen enkele plek tot aan de snede. Het lijkt wel of er een bolling in zit, dat zou toch niet mogen (volgens Matt Estlea). Toch maar de ruler trick toegepast, in ieder geval een beter resultaat en inderdaad stroppen maakt het verschil.

Ik snap dat ik alleen de laatste 5mm moet vlakken, maar dan heb ik geen balans op de wetsteen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
387
138
Een bolling is inderdaad vervelend om te vlakken. Afhankelijk van de breedte hoef je niet veel materiaal weg te halen, dus dat is fijn. Maar het is ook moeilijk om de beitel vlak te houden en niet te laten schommelen zodat de bolling erin blijft.

Eén optie is om de spiegel te vlakken op een bandschuurmachine, als je die hebt. Omdat je dan niet zelf op en neer beweegt, is de kans op schommelen nihil.

Als het toch met de hand moet, is mijn methode om twee vingers op de beitel te houden: één op de bolling, waar ik wat druk mee uitoefen; één vinger met heel lichte druk op de achterrand, zodat de voorkant iets omhoog wordt gehouden. Alleen druk zetten bij de duwende beweging, geen druk op de terugweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.043
851
Omgeving Leiden
- Houd even een stalen liniaal met de 'scherpe' rechtop dwars en haaks op de achterkant van de beitel.
Zie je ergens een kier dan weet je ook of de beitel daar hol of bol is.
- maak de achterkant van de beitel zwart met een permanente marker. Een paar keer ermee over je slijpsteen en dan kijken waar de beitel slijpsteen heeft geraakt

Zo krijg je zicht op wat er met je beitel aan de hand is.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.912
2.703
Gaanderen
Neem anders waterproofschuurpapier. Begin met P 80 en dan oplopend tot je aan de korrel van je steen bent. Scheelt je een nieuwe steen die je weinig nodig zult hebben. Of vraag iemand met een bandschuurmachine
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.