Aassnijplank HPL

GerritDW

Nieuw lid
9 apr 2025
3
2
Maarkedal
Hi

Plan om een aassnijplank te maken voor op mijn boot.
Heb een HPL plaat besteld van 8mm dik voor de bodem en HPL strips van 12mm dik voor de opstaande randen.
Eindresultaat moet er ongeveer zo uitzien:
710vezWLKCL.jpg
Suggesties om de opstaande rand aan de bodem te bevestigen?
Voorlopig dacht ik de opstaande randen voor te boren en door de bodem vast te schroeven met RVS schroeven van 40 mm lang, eventueel met epoxylijm ertussen.

• Leuk
Waarderingen: Henkies

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.474
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoi !

welkom als nieuw lid !

hpl ? dat is een kunststoflaag van meestal een fraktie van een mm op een binnenblad van vezelplaat, mdf, oid
voedselveilig en krasbestendig ?
ik zou eerder van een daartoe verkochte snijplank vertrekken

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
42
33
Oosterbeek
HPL kan ook massief zijn, dan wordt het vaak in de reclame industrie gebruikt als bijvoorbeeld een bord langs een sportveld.
Is beslist NIET geschikt om op te snijden, want: het gaat splinteren na verloop van tijd (lijkt op glassplinters) Het bindmiddel in HPL is Fenol hars en dat is bij mijn weten giftig. De plank op de foto lijkt eerder van zoiets als Polyprop, nylon of een soortgelijke kunststof. Vraag het de visboer op de markt, die werkt vaak met die kunststof snijplaten.

• Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.277
3.428
Gaanderen
Ik heb wel meer rare dingen gezien. Als zoiets in china wordt (na)gemaakt en er moet een prijs aan hangen die laag is dan pakken ze gewoon het goedkoopste wat aan de eis van de klant voldoet.
Ik zou er nooit met een goed mes op snijden. De snede is dan zo bot. Die kunststof waarvan ze snijplanken maken is veel beter geschikt. Ik dacht dat dat iets van POM is.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.204
1.145
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou het van HDPE maken. Beste manier om dat in elkaar te knutselen is volgens mij 'lassen' - ultrasoon vastsmelten. Maar met deuvels (van kunststof) en 'poxy gaat het denk ik ook wel - verder is er niet veel waar je PE mee kunt lijmen...

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
472
240
56
Luzy Saint Martin
HPL kan ook massief zijn, dan wordt het vaak in de reclame industrie gebruikt als bijvoorbeeld een bord langs een sportveld.
Is beslist NIET geschikt om op te snijden, want: het gaat splinteren na verloop van tijd (lijkt op glassplinters) Het bindmiddel in HPL is Fenol hars en dat is bij mijn weten giftig. De plank op de foto lijkt eerder van zoiets als Polyprop, nylon of een soortgelijke kunststof. Vraag het de visboer op de markt, die werkt vaak met die kunststof snijplaten.

HPL is een afkorting voor High pressure laminate. Ergo een aantal lagen papier gedrenkt in melamine hars en kruislings geperst met een toplaag van melamine of metaal in een bepaalde kleur en eventueel een profiel.
Deze “platen” zijn doorgaans 0,8 cm dik (dus net geen millimeter) en kun je alleen gebruiken als afwerking gelijmd op een ander materiaal.

Wat de vraagsteller beschrijft is vermoedelijk volkernplaat. In de volksmond bekend als “Trespa” wat feitelijk een merknaam is.
Beide zijn in essentie hetzelfde opgebouwd met dien verstande dat volkernplaat meer lagen en daardoor meer dikte heeft.
Deze platen zijn dus wel als zelfstandig materiaal te gebruiken zonder te verlijmen op een ondergrond.
Volkernplaat wordt bijvoorbeeld veel gebruikt voor gevelbekleding zoals afwerking van platte daken.
Het is zeer weerbestendig en daarom ook geschikt voor de toepassing in botenbouw.

In dit specifieke geval van de TS (topic starter) zou het dus een zeer goed materiaal zijn.

Het probleem is dat de bewerking nogal lastig is. Gereedschap wordt snel bot: zaagbladen. En de constructie vereist bepaalde technieken. Het materiaal werkt ook, dus je zult in je ontwerp daarmee rekening moeten houden.

GerritDW

Nieuw lid
9 apr 2025
3
2
Maarkedal
als je die boot betalen kan, dan kan er ook een snijplank van hoge kwaliteit bij !
Met alle respect maar ik vroeg naar advies over hoe de opstaande rand aan de bodem te bevestigen.
Ik werk in de financiële sector, advies over mijn financiën is niet nodig.

Inhoudelijk
Het betreft hier wel degelijk volkern platen (waarvan Trespa idd een voorbeeld is) - worden verkocht onder de naam HPL plaat.
Qua gebruik was ik vooral op zoek naar iets wat waterbestendig was. Het snijden beperkt zich tot het snijden van aas, doorgaans met een mes dat sowieso al bot is :ROFLMAO:. Voor slijtage van de plaat of het mes heb ik dus weinig schrik.
Plaatmateriaal was al besteld, hoe dit zich zal gedragen bij het snijden zullen we dus sowieso proefondervindelijk vaststellen. Gezien dit materiaal zich inderdaad lastig laat bewerken is er een bodemplaat op maat besteld samen met twee strips van 5cm breedte voor de opstaande rand. Zaagwerk zal zich dus beperken tot het afkorten van die strips...

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.474
Klein-Brabant, Vlaanderen
advies over mijn financiën is niet nodig.
het was niet mijn bedoeling om naar jouw financiën te peilen
mijn verontschuldigingen

vermits de plank voor aas is, speelt de voedselveiligheid niet mee

de benaming HPL wordt zowel voor een plaat met HPL-toplaag als een volkernplaat gebruikt
volkern zaag ik zonder problemen met een blad dat me rond de 100 euro kostte

lijmen kan je met TEC 7 oid

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.793
3.436
Je kan het prima boren en tappen, dan kan je het met rvs schroeven aan elkaar zetten. Zagen gaat prima met een vlak daktand blaadje. Kost voor een festool iets van 12 euro ex.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.