Aansluiting inschakelautomaat met vertraging voor houtmot afzuiging

rdol

Actieve deelnemer
1 apr 2018
26
1
69
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Ik heb deze inschakelautomaat gekocht Einschaltautomatik 3Ph

Anders gezegd.... als ik op een (220V of 380V) masteraansluiting een machine aanzet, dan start direct op beide (220V en 380V) slave aansluitingen mijn houtafzuiging.

Na het stoppen van bijv. mijn zaagmachine draait dan nog enkele seconden mijn afzuiging door.

Althans.... dat is de bedoeling. Ik moet wellicht nog wat veranderen aan de afzuiginstallatie.

Die (380V) afzuiginstallatie met een standaard aan/uit schakelaar (KJD18 - met nullastbeveiliging). Slaat niet vanzelf aan.... ik vermoed dat ik alle fasen van de kjd18 in de afzuiger gewoon kan doorverbinden (dus de schakelaar doet dan niets meer; de machine staat dan altijd onder spanning als de inschakelautomaat via het slave stopcontact hem aanzet). Echter heb nog twijfels. Het lijkt me dat dit wat eleganter moet kunnen.

Iemand nog wat wijze woorden voor mij...?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Het is precies zoals je zegt: de kjd18 kan er tussenuit.
Als test kan je je zaagmachine aanzetten en dan met de schakelaar de afzuiging aanzetten.
Dan de zaagmachien uit: even later (nalooptijd) schakelt de afzuiger dan af.

jorisvh

Post veel
De nullast functie moet er tussenuit. Dat is niet erg want de klibo heeft die functie ook.
De hele KJD overbruggen is de eenvoudigste manier om dat te doen.
Daarmee ben je een eventuele thermische beveiliging die in het stuurcircuit van de KJD zit ook kwijt maar voor een afzuiger lijkt me dat verantwoord (althans ik vond het verantwoord omdat ik geen zin had om het ingewikkeld te maken 😉).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en Musicus

wmdebruin

Actieve deelnemer
11 mei 2020
39
49

Ik heb exact dezelfde automaat en idd ook geschakeld met een 380V afzuiger. Werkt prima als je er idd voor zorgt dat de nullast-schakelaar op de afzuiger niet meer wertk. Bij mij is dat gedaan door de schakelaar open te maken en door een wig te blokkeren zodat deze altijd aanstaat. Dit is echter niet de meest fraaie oplossing dus ik ben geïntereseerd in een foto / schema o.i.d. waaruit blijkt hoe de schakelaar er helemaal tussenuit of overbrugd is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.845
3.466
Gewoon de ingaande fasedraden verbinden met de uitgaande. Als je onbeklede kabelschoentjes hebt, kan je ze koppelen met de ripca 565 geisoleerde verbinders.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Ik heb dezelfde automaat en heb ook de schakelaar van de afzuiging omzeild.
Ik heb een nieuwe 5 aderige kabel gelegd met aan de ene kant een 3 fase stekker en de andere zijde direct aangesloten op de motor van de afzuiger.
De schakelaar zit nog gewoon op de machine, maar werkt dus niet meer.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.171
971
Enschede, Twente

Anders gezegd.... als ik op een (220V of 380V) masteraansluiting een machine aanzet, dan start direct op beide (220V en 380V) slave aansluitingen mijn houtafzuiging.

Na het stoppen van bijv. mijn zaagmachine draait dan nog enkele seconden mijn afzuiging door.

Althans.... dat is de bedoeling. Ik moet wellicht nog wat veranderen aan de afzuiginstallatie.

Die (380V) afzuiginstallatie met een standaard aan/uit schakelaar (KJD18 - met nullastbeveiliging). Slaat niet vanzelf aan.... ik vermoed dat ik alle fasen van de kjd18 in de afzuiger gewoon kan doorverbinden (dus de schakelaar doet dan niets meer; de machine staat dan altijd onder spanning als de inschakelautomaat via het slave stopcontact hem aanzet). Echter heb nog twijfels. Het lijkt me dat dit wat eleganter moet kunnen.

Iemand nog wat wijze woorden voor mij...?
Bij mij werkt dat naar behoren, dus zonder kunstgrepen. Misschien heb je de stekkers niet allemaal gelijk aangesloten & ligt het daaraan? (Dus de verschillende fases op dezelfde manier erin schroeven.)

rdol

Actieve deelnemer
1 apr 2018
26
1
69
Nieuwleusen (nabij Zwolle)
Heb de draden in de afzuiger doorverbonden (nul en aarde lopen niet via de KJD). Daar ergens een foutje gemaakt en had sluiting. Gauw weer rechtgedraaid. Nu is er iets anders stuk.... de inschakelautomaat blijft continu spanning leveren op de slave contacten voor de afzuigunit. Kortom... die gaat niet meer uit. Ik heb de versie inschakelautomaat met een extra schakelaar voor handbediening (met 3 standen Auto-Nul-Hand). Elke stand daarvan doet niets.... de afzuiger blijft draaien.

Heb ik iets kapot gemaakt....?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.