Aansluiten softstart of DeWalt zaagtafel DW7492

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
469
218
Wetteren, Belgie
Als ik op mijn link klik, kom ik toch uit op een model met twee draden. Hoe het werkt en of een derde draad belangrijk is, weet ik niet. Zoals gezegd: ik ben geen elektronicus.
Maar... bij mijn machine werkt het al geruime tijd zonder één enkel probleem. Wel veel rustiger en stiller bij het starten. Doet dus wat het moet doen. Voor het monteren heb ik me gebaseerd op een filmpje op youtube. Vraag me niet meer welk.

• Leuk
Waarderingen: Eustace

Eustace

Actieve deelnemer
28 dec 2023
25
2
Groningen
@Eustace
Dat wat jij aardedraad noemt is de nuldraad. Ik raad je aan van de electriciteit af te blijven.
Het maakt vanzelfsprekend uit in het aansluiten, maar of de modules ook anders werken kan ik je niet vertellen.
In plaats van dat je zo denigrerend doet heb ik liever antwoord op mijn vraag.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.478
3.240
Je kan beide uitvoeringen gebruiken. Je moet ze alleen anders aansluiten. Hoe je ze moet aansluiten, staat er over het algemeen op.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.837
198
Rotterdam
Als zo’n schakelaar al een aardedraad heeft, is het niet de bedoeling dat deze onderbroken wordt. Dan dient de aardedraad alleen voor het aarden van de behuizing van de schakelaar.
Als de schakelaar geheel van kunststof is en dubbel-geïsoleerd, dan hoeft er geen aarde naar de schakelaar.

Als je een schakelaar tegenkomt die de aardedraad schakelt zou ik ‘m zeker niet kopen!

• Leuk
Waarderingen: Eustace

WGA

Nieuw lid
21 jan 2025
2
0
.Woodworking123
Hallo, ik ben pas nieuw op dit Forum en wil ook een softstart inbouwen in mijn DW7492

Wat ik me altijd afvraag over een softstart module:
De fase is de bruine draad (vanuit de muur gezien, en ook binnen de machine) en hoort op de rode draad van de softstart te komen.
Maar als ik de stekker in het stopcontact omdraai, dan zijn fase en nul toch gewisseld.
Of snap ik het nu niet.

Ik denk dat ik het eerst even test met een oude circelzaag die ik nog heb liggen...

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.347
1.029
Omgeving Leiden
Hallo, ik ben pas nieuw op dit Forum en wil ook een softstart inbouwen in mijn DW7492

Wat ik me altijd afvraag over een softstart module:
De fase is de bruine draad (vanuit de muur gezien, en ook binnen de machine) en hoort op de rode draad van de softstart te komen.
Maar als ik de stekker in het stopcontact omdraai, dan zijn fase en nul toch gewisseld.
Of snap ik het nu niet.

Ik denk dat ik het eerst even test met een oude circelzaag die ik nog heb liggen...
Electriciteit trekt zich niks aan van de kleur van een draad.
Dus het komt op afspraken aan. Bruin : fase Blauw de nul. Geel-groen de aarde.
Terecht merk je op dat als je de stekker omdraait ook de fase en nul verwisseld zijn. Maar....je weet niet hoe de draden in de wandcontactdoos zijn aangesloten door de installateur: is het rechter kontakt de fase of de nul? Wat komt er uiteindelijk op je bruine draad? Kan dus best de nul zijn. En toch werkt je zaagtafel prima, ook als je de stekker een slagje draait.

Het filmpje van @Blazer volgen en het komt in orde.

• Leuk
Waarderingen: WGA

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
89
11
Gelderland
Heeft iemand een dergelijke softstart toevallig in een Metabo DH330 gebouwd?

Ik heb dit geprobeerd, maar niet met goede resultaten. Volgens de verkoper van de softstart zou de vandiktebank een condensator voor de motor hebben, waardoor het niet werkt. Dat klopt volgens mij echter niet (maar ik hoor het graag wanneer ik het fout heb).
Iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
9
13
Assenede
Heeft iemand een dergelijke softstart toevallig in een Metabo DH330 gebouwd?

Ik heb dit geprobeerd, maar niet met goede resultaten. Volgens de verkoper van de softstart zou de vandiktebank een condensator voor de motor hebben, waardoor het niet werkt. Dat klopt volgens mij echter niet (maar ik hoor het graag wanneer ik het fout heb).
Iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?
Heb je een aansluitschema en/of typeplaat van de motor? anders is het nogal giswerk.

Op de site van Metabo vind ik dit:
1737496802337.png
Lijkt me een 1 fasige motor met een smoorspoel voor faseverschuiving (zodat hij kan starten)
Als dit klopt, zou je gewoon een sofstarter moeten kunnen gebruiken

Groet Joey

Laatst bewerkt:

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
89
11
Gelderland
Dank voor het opzoeken van het schema. Het leek me al onwaarschijnlijk dat er een condensator op de motor zou zitten.

Waar ik tegenaan loop is dat, na het inbouwen van de softstartmodule, de motor langzaam op toeren komt (so far so good), maar daarna ook weer langzaam in toeren terugloopt naar stilstand.

Zou er in de veiligheidsschakelaar een condensator zitten? (Of toch verkeerd aangesloten? :censored:)

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
9
13
Assenede
Zou er in de veiligheidsschakelaar een condensator zitten? (Of toch verkeerd aangesloten? :censored:)
Dat is een overnamespoel die ervoor zorgt dat jij de "aan" knop niet moet blijven induwen.

Probeer eens op "aan" te blijven duwen tot hij helemaal op toeren is en dan pas los te laten, mogelijks is die spoel bij het aanlopen nog onvoldoende bekrachtigd om de "aan" over te nemen

WGA

Nieuw lid
21 jan 2025
2
0
.Woodworking123
Electriciteit trekt zich niks aan van de kleur van een draad.
Dus het komt op afspraken aan. Bruin : fase Blauw de nul. Geel-groen de aarde.
Terecht merk je op dat als je de stekker omdraait ook de fase en nul verwisseld zijn. Maar....je weet niet hoe de draden in de wandcontactdoos zijn aangesloten door de installateur: is het rechter kontakt de fase of de nul? Wat komt er uiteindelijk op je bruine draad? Kan dus best de nul zijn. En toch werkt je zaagtafel prima, ook als je de stekker een slagje draait.

Het filmpje van @Blazer volgen en het komt in orde.

Dank voor je opmerking, Ik snap dat electra zich niets aantrekt van kleuren, ook al stop je er een paars gestippelde tussen😊
Ik ben ook geen elektricien, maar kan me prima redden met Electra.
Ik kreeg er een schema bij wat voor mij alles duidelijk maakt (zie foto)

Ik heb de volgende gekocht.
LSP CD330-16A

Ik ga als volgt aansluiten.
Rood naar de Fase van de schakelaar
Zwart koppel ik aan de bruine kabel die naar de motor gaat
Blauw naar de Nul van de schakelaar en de andere kant naar de blauwe kabel van de motor.
Kan niet anders, dit moet goed zijn.
Ben een paar weken uit de running, heb nu dus tijd om eea uit te zoeken.
Ik sluit het aan als ik weer mobiel ben en laat het weten.

Bijlagen

• Schema.jpg
    Schema.jpg
    164,1 KB · Weergaven: 4
  • Softstart.jpg
    Softstart.jpg
    186 KB · Weergaven: 5

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.