Aanschaf schuifmaat

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
Ik gebruik een Mitutoyo schuifmaat die ca. 40 jaar oud is. Ik vertrouw hem niet erg meer. Misschien zou ik exacte maatstukjes moeten kopen (hoe heten die dingen?) om dat na te gaan, maar dat terzijde.

Nieuwe schuifmaten zijn er in vele prijsklassen dus wat is wijsheid. Het is echt voor de houtbewerking maar je meet ook nog wel eens wat anders. Je wilt exact meten. Die 0,05mm die je meestal kunt halen wil je toch gebruiken. (Ik ben bang dat een goedkope schuifmaat het wel laat aflezen maar dat het in werkelijkheid zo nauwkeurig is.)

Dan is er nog het niet perse noodzakelijke digitale aspect. Die van 40 jaar oud heeft dat natuurlijk niet. Schiet ik nou veel op met zo'n display?

Soms zie ik een schuifmaat bij LIDL liggen voor weinig. Zijn die goed?

Alvast bedankt voor de adviezen.

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
130
139
Aerdenhout
Waarom zou je Mitutoyo het niet meer goed doen? Ik heb er twee, ook beiden tientallen jaren oud, doen het prima... Als je die dingen een beetje zorgvuldig behandeld gaan ze best lang / vrijwel eindeloos mee.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.720
3.376
Ik heb een digitale gekocht, zodat ik niet steeds op zoek moet naar mijn bril. Maar de ouderwetse doet het nog prima. Is ook al een jaar of 40 in gebruik. Als hij wat ruimte krijgt, kan je hem met de kleine schroefjes aan de zijkant na stellen.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
Waarom zou je Mitutoyo het niet meer goed doen? Ik heb er twee, ook beiden tientallen jaren oud, doen het prima... Als je die dingen een beetje zorgvuldig behandeld gaan ze best lang / vrijwel eindeloos mee.
Ik had laatst een akkefietje waardoor ik dacht dat hij misschien niet meer zo zuiver is. Ik heb hem zeker zorgvuldig behandeld. Niet gespannen opbergen, heb ik ooit geleerd. Meetvlakken mooi schoon voor het meten, enz.
Ik hoef niet perse een nieuwe. Liever niet zelfs, ik ben gehecht aan het ding en gebruik gereedschap als ik het eenmaal heb, ook graag lang. Maar ja, het kan een keer einde oefening zijn.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.189
614
Noord-Veluwe
Nadat ik de mijne een keer in een emmer heb laten vallen was het einde verhaal. Was ook niet handig om hem in de borstzak van mijn stofjas te doen en dan later voorover te buigen... :eek::mad:

Ik heb ter vervanging bij Baptist een schuifmaat van Vogel gekocht en daar ben ik heel erg tevreden mee. Vogel is kwalitatief gezien gewoon echt goed. Maar een andere reden om voor deze te kiezen was dat die er was in een uitvoering voor linkspoten. Dat zie je niet zo erg vaak.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.840
820
Antwerpen
en als iemand jou nu een ‘gekalibreerd’ stukje uit metaal opstuurt (afmeting speelt niet echt een rol), kun je altijd crosschecken of je oude schuifmaat nog juist is

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.919
917
Enschede
ingoogni.nl
Je kunt een aardige indicatie van de toestand van je schuifmaat krijgen door een setje goede boren te meten. Die hebben een h6 tolerantie op de diameter, zie tabel voor de toleranties in μm, kijk bij assen.

Of, koop drie eindmaten. Klasse1 of zelfs twee is voldoende voor werkplaatsgebruik.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.221
3.396
Gaanderen
De meetstukjes heten eindmaten. Mijn ervaring met goedkope digitale schuifmaten zijn niet positief. De meetresultaten wijken nauwelijks af van die van een top merk. Alleen vallen er bij mij altijd schroefjes uit, batterijen gaan veel korter mee en ze schuiven net iets minder lekker. Ja, ik ben een verwende gereedschapsbezitter.

• Haha
Waarderingen: Roel22

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.738
2.432
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn ervaring met goedkope digitale schuifmaten zijn niet positief. De meetresultaten wijken nauwelijks af van die van een top merk.
als de metingen nauwelijks afwijken, dan maak ik mij niet druk over een digitale schuifmaat van 10 euro die af&toe (bij ons) in den aldi opduikt
de schuifmaat gebruik ik enkel voor hout
metingen vergelijk ik met mijn stanley winkelhaak
zie niet echt een verschil
kan aan mijn bril of aan mijn (soms tranende) ogen liggen
deze morgen na enkele maanden onderbreking weer mijn schuifmaat gebruikt
de lr44-batterijen hadden het begeven
denk dat ze ook bij andere digitale schuifmaten op een zeker ogenblik de geest gegeven zouden hebben
ben van die analoge schuifmaten met 1/10de afwijking oid afgestapt, omdat de digitale makkelijker afleesbaar zijn
ik maak nu pennen van 7 mm om in een gat van 8 mm te schuiven
wat speling is gn pb
de lijm vangt de opening op
en speling moet er zijn, omdat er anders geen lijm tussen kan
mijn machines (vvd, zaag + spilfrees) kan ik tot op 1/10de mm instellen
voel mij comfortabel werken

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.688
1.034
70
Veldhoven
Mijn oudste Mitutoyo (1970) gebruik ik minder omdat de nonius een stuk is weg gesleten. Komt omdat ik in het etui (ooit in India laten maken) ook een kraspen mee nam. Had hem altijd in mijn zak tijdens dertien jaar varen als scheepswtk.
Verder kan ik een klokschuifmaat aanbevelen. Alleen zorgen dat er geen spaanders op de tandheugel komen.
Digitale schuifmaten heb ik een haat-liefde verhouding mee. Gebruik hem weinig, en dan is net de batterij weer leeg of zoals mijn huidige het klepje zoek geraakt.
Ik heb er ooit een paar bij Aldi/Lidl/HBM gekocht om om te bouwen naar digitale uitlezingen op mijn metaaldraaibank, maar dat is er nog niet van gekomen.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
244
101
Delft
Bij goedkope electronische schuifmaten gaat het batterijtje veel sneller leeg dan bij een dure. Bijzonder irritant als het batterijtje steeds leeg is als je hem wil gebruiken.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
532
233
Noardeast-Fryslân
Gebruik die van mij regelmatig maar vind het batterijverbruik wel mee vallen. Houd uiteraard niet bij hoe vaak ik hem niet vervangen maar volgens mij is dat eerder 1-2 jaar dan enkele maanden.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
352
278
Schouwen-Duiveland
Neem ipv een LR44 eens een SR44 knoopcel om in je schuifmaat te doen. Dan merk je gelijk dat een SR44 veel langer meegaat dan een LR44.
En wat vaak ook een dooddoener is dat de schuifmaten in de koude werkplaats liggen en iedereen weet dat een batterij/accu vele malen korter meegaat als het koud is. En omdat het een presicie instrument is zou het beter zijn om die op een constante temperatuur(20 graden is de eik temperatuur) te bewaren in een huiskamer bv. Mijn goedkope digitale schuifmaten en micrometers liggen ook gewoon in de werkplaats.
Maar mijn Mitutoyo digitale schijfmaat en micrometers liggen in de huiskamer opgeborgen tot ik echt precies moet werken met een passing op de draaibank bv., dan komen die mee naar de werkplaats.

Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
669
320
Het Groene Hart
Belangrijk verschil tussen de goedkope digitale schuifmaten en de duurdere is volgens mij dat de goedkope vaak relatief meten en de dure absoluut. De goedkope moet je dus voor gebruik altijd eerst op 0 zetten.

Mijn digitale Mitutoyo kan ik op een bepaalde maat zetten, een week op de werkbank leggen en dan aanzetten en dan geeft hij precies de maat weer.

5 jaar geleden voor 100 euro gekocht bij HBM, daar kost hij nu helaas 160...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.