Aanschaf Multi-Tool + Haakse Slijper

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
79
4
Eindhoven
Goedenmiddag allen,

Ik zit met het volgende rondom de aanschaf van 2 verschillende machines. Keuze voor Makita is al gemaakt aangezien ik al flink in dit platform geïnvesteerd heb.

Betreft Haakse Slijper;

Hebben jullie ervaring met de Makita DGA517 haakse slijper?
Deze klinkt erg aantrekkelijk en is de "goedkoopste" slijper die mee doet met de cadeauwinkel actie. Ook lees ik veel over de DGA508, die heeft echter geen regelbaare toeren. Of hebben jullie ander advies?

DGA517.jpg

Betreft Multi-Tool;

Ik twijfel tussen de Makita Multi-Tool DMT51 en DMT52.
Eigenlijk heeft de DMT52 heel veel voordelen over de DMT51, behalve Starlock, die bladen zijn ontzettend duur.

Nu verkoopt Oslo Tool een Starlock adapter is waarmee je de standaard OIS bladen op een Starlock machine kunt bevestigen, ziet er degelijk uit, kosten €40,-.

Heeft iemand hier ervaring mee en of een suggestie?

DTM52_C1R0.jpg

starlock-adapter-makita-edition-oslo-tool-company-starlock-adapter-2_1200x_edit_3683409188111907.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik heb laatst met zo'n accu slijptol moeten werken. Elke keer dat hij moest werken stopte hij er mee. Ik ben uiteindelijk maar een paar trappen afgedaald om er een met een snoer op te halen. Toen was ik zo klaar. Ik weet niet wat voor werk je er mee wil gaan doen? Een hoekje uit een tegel halen zal wel lukken.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
415
39
Enkhuizen
Ik heb de dga506.
Prima machine met voldoende power.
6mm staal doorslijpen of met een staalborstel er op is geen probleem.
Wel 5 of 6AH accu er op de lagere Ah hebben niet voldoende power voor zware klussen.
Zeer tevreden mee.
Toerental nooi nodig gehad.
Brake is wel erg handig staat heel snel stil.
En harder duwen op je slijpschijf zorg alleen voor sneller slijten van de schijf niet in sneller doorslijpen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Een laag of 8 dakbedekking remt ook zonder dat je op de schijf duwt. Ik beleefde er weinig plezier aan om elke keer te moeten wachten tot de slijptol weer op toeren was. En binnen 15cm stopte hij er weer mee. Was gewoon met een 5 amp accu.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Waarom kies je voor accu's? Zeker een slijptol vreet accu's. 9558HNRGK2 lijkt me een redelijk model als het perse een Makita moet zijn. Zou zelf denk ik weer een Fein kopen, die heb ik al jaren.
Qua multitool heb ik gekozen voor een model waar bijna alle typen bladen inpassen met een zo zwaar mogelijke motor: de Metabo MT400 quick.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
415
39
Enkhuizen
Een laag of 8 dakbedekking remt ook zonder dat je op de schijf duwt. Ik beleefde er weinig plezier aan om elke keer te moeten wachten tot de slijptol weer op toeren was. En binnen 15cm stopte hij er weer mee. Was gewoon met een 5 amp accu.
Dakbedekking met een slijpschijf :geek:
Probeerd het eens met een multitool dat vliegt er doorheen.

En accu gereedschap vreet idd accu's daarom heb ik ook 9 accu's en een duo en enkele snel lader.
Kan ik nonstop door als het nodig is.
Maar vaak is het even een boutje of iets doorslijpen.
De stekker erin steken duurt langer.
Zeker als je er weer net niet bij kan en een verlengsnoer moet pakken.
Nee hoor die accu slijper is voor mij een uitkomst.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Normaal doe ik dakbedekking met een stanley haakmes of cirkelzaag, maar dit was een overgang tussen twee daken en dan zitten er ook allerlei spijkers en schroeven in zo'n stuk. Een multitool is voor dit soort werk volstrekt nutteloos. Ik gaf mijn ervaring met een accuslijptol. Ik was niet enthousiast zeg maar. Het is leuk dat je 9 accu's hebt, maar vrij nutteloos als de machine elke keer stopt.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Voordeel van variable snelheid is dat je dan ook schuur- en poets gereedschap erop kunt zetten. De optimale snelheid voor metaal slijpen is soms te hoog voor ander werk.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Haakse slijper zou nooit met accu nemen, ook al kun je dikke procore accu's gebruiken. Met snoer is veel fijner.
Voor een multitool, ik zou FEIN kopen. Die lopen zo mooi rustig, jze wilt niet anders.
Wat de "interface" betreft, zou ik voor SDS Plus gaan en niet gaan knoeien met adapters die je kunt verliezen en die ook weer ruimte innemen.

3dmazter

10 aug 2014
1.857
415
39
Enkhuizen
SDS plus is voor boorhamers.
Adapters is inderdaad niet aan te raden.
Maar via bijv ecotools zijn alle aansluitingen te vinden voor een normale prijs.
De merk zaagjes zijn niet te betalen.

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
SDS plus is voor boorhamers.
Adapters is inderdaad niet aan te raden.
Maar via bijv ecotools zijn alle aansluitingen te vinden voor een normale prijs.
De merk zaagjes zijn niet te betalen.
I stand corrected:) Het is starlock plus of Starlock max.
De merkbladen zijn duur, maar gaan wat mij betreft lang(er) mee. Ik bestel de bladen in Duitsland en dan is het goed te doen.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
557
122
Als je echt langdurig power nodig hebt kies je willekeurig welke haakse slijper met een draad. Als je een wel eens wat wilt afbramen kun je voor een accu machine kiezen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.