Aanschaf kettingzaag.

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
hoi jurrian,klopt 90cm is niet zo lang maar ik wil het hout dan ook gebruiken om er een kolf voor een luchtbuks uit te maken en heb tijd genoeg om het te laten drogen,daarom wil ik ze ook ong 5cm dik zagen,en de kortere zijn ong 40cm lang dat zal toch wel gaan met een stihl ms 290,4pk??
Normaal is een stam iets langer dan een meter wel fijn, het bed van de lintzagen is namelijk vaak om de meter ondersteund. Maar goed, ff een plankje of 2 balkjes er onder en gaan vooral omdat de stam een forsere diameter heeft. Ik zit niet in de buurt maar 2 stammen aan schaaldelen van 5 cm zagen is hier binnen een half uur gebeurd. Maar ook even in jou omgeving opzoek gaan naar iemand met de een lintzaag levert wel mooi strakke schaaldelen op. Als je het met de kettingzaag gaat doen die je hebt (wat best kan) lever je per stam minstens 1 schaaldeel in aan zaagverlies.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als het een mooi, recht stuk zonder knopen (tak aanzet) is, kan je het ook klieven met twee wiggen. Dan heb je handzame delen die op een lintzaag kunnen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
A613F64C-5F4B-4FE8-A557-CFD1CBE156BE.gif
dit lijkt mij wel een geschikt dingetje Om een boom mee te zagen. Let ook vooral op de beschermende petjes, veiligheidsjeans, Pearl monturen en een paar stevige handschoenen…..
Echte kerels toch
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ja dat moet makkelijk gaan. Zoals Leo zegt van 2 kanten zagen, om en om dan kun je ook met een kort blad toch dik hout zagen/schulpen. Om teleurstelling te voorkomen schrijf ik zo'n stam rondom af, de koppen met een instelbare waterpas, daarmee kun je beide koppen onder gelijk hoek afschrijven. Met een gewone waterpas is zo'n gedoe je moet de stam precies goed leggen. En als het kan altijd met de draad mee schulpen, ook met kettingzaag gaat dat beter als tegen de draad in zagen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.