Aanschaf DeWalt trekzaag DWS 774

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.486
253
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb zojuist een Dewalt trekzaag type DWS 774 besteld bij Toolmax.

Wil het hoofdzakelijk gebruiken voor het zagen van balkjes (dat had je al geraden) en voorhet zagen van sleuven voor houtverbindingen en dat soort dingen . Ik zie deze machine niet in de eerst plaats voor het maken van meubels maar vooral voor klussen. Deze Dewalt heeft een schaduwlijn als zaagstreep en is 1400 watt. en links en rechts verstekhoek van 48 graden. En een max zaagdiepte van 70 mm. Geen diepte-instelling geloof ik ( een nadeel).. Een aantrekkelijke prijs van 320 euro. Een compact machientje (belangrijk voor mijn mini-werkplaats)..Ik heb overwogen de min of meer vergelijkbare Bosch GCM 305 216D te kopen maar de Dewalt is wat compacter en wat goedkoper.

Een goede keuze?

""

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.469
639
hilversum
Voor klussen is die prima,
Met een beetje vindingrijkheid kan je veel met die machine. Dat er geen diepte stop op zit is jammer maar vast wel wat op te vinden.

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
30
10
Leuven (B)
Voor klussen is die prima,
Met een beetje vindingrijkheid kan je veel met die machine. Dat er geen diepte stop op zit is jammer maar vast wel wat op te vinden.
Wat voor suggestie heb je?
Deze zaag (en vergelijkbare in de DWS-77x serie) hebben een uittrekbare geleider die in zijn geheel scharniert. Als je de geleider dus in de hoogte blokkeert om een dieptestop te maken, trek je hem schuin omhoog naar voren. Alle snedes worden dus niet horizontaal maar lopen schuin op.
(Ik heb zelf een 777 en zoek al tijden naar een oplossing voor een dieptestop. Vrees dat het tzt een andere zaag gaat worden)

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.469
639
hilversum
Alleen een trekzaak/radiaal arm kan je in hoogte stellen, elke afkortzaag gaat volgens mij met een hoek.
Dus je zou een mal kunnen maken om de hoek te compenseren.(ik zaag het gros weg en dan na bewerken met de hand)
Voor de diepte stop met herhalende hoogte zou je een blokje onder de arm/scharnier punt kunnen zetten.
Evt. iets 3d laten printen of knutselen. Het is maar net hoeveel tijd je eraan wil besteden.

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
113
166
Den Haag
Ik heb een makita ls1018 waar het scharnier punt van de zaag op de geleiderails zit. Hierdoor kan je wel horizontale sleuven zagen. Echter doordat hij iets omhoog is gekanteld kan hij niet helemaal doorzagen tot de fence. Ik legde er dan gewoon een recht balkje tussen was dan direct een handig anti uitbraak hulp.
Het grootste nadeel vond ik dat de vertikale stijfheid van de constructie niet heel hoog is en dus de geleidestangen een milimetertje op of neer kunnen gaan, afhankelijk hoe hard je op de zaag drukt. Als het niet op de millimeter komt, werkt het prima; je kan er sowieso de bulk mee weghalen en dan met de hand nog even rechtsteken.
Uiteindelijk heb ik een zaagtafel gekocht voor sleuven (en andere zaken).

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
30
10
Leuven (B)
Ik heb een makita ls1018 waar het scharnier punt van de zaag op de geleiderails zit. Hierdoor kan je wel horizontale sleuven zagen. Echter doordat hij iets omhoog is gekanteld kan hij niet helemaal doorzagen tot de fence. Ik legde er dan gewoon een recht balkje tussen was dan direct een handig anti uitbraak hulp.
Het grootste nadeel vond ik dat de vertikale stijfheid van de constructie niet heel hoog is en dus de geleidestangen een milimetertje op of neer kunnen gaan, afhankelijk hoe hard je op de zaag drukt. Als het niet op de millimeter komt, werkt het prima; je kan er sowieso de bulk mee weghalen en dan met de hand nog even rechtsteken.
Uiteindelijk heb ik een zaagtafel gekocht voor sleuven (en andere zaken).
Ik zie op YouTube zo enorm vaak referenties naar de dieptestop op een verstekzaag. Close ups zien er toch altijd strak en recht uit. Zijn er dan bepaalde modellen die wel nauwkeurig zijn? Mijn zoektocht tot nu toe heeft nog weinig resultaat geleverd.
Alternatief met de zaagtafel werkt alleen voor klein materiaal. Zodra je bijvoorbeeld inkeping mogen wilt zagen in balken van een constructie, is de zaagtafel geen veilige en strakke oplossing. De handcirkelzaag is dan nog geschikter maar die heeft typisch een kleinere zaagdiepte dan de verstekzaag.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.122
1.458
Riemst
Als je echt een alleskunner wil is deze een betere keuze:

• radiaalzaag dewalt 220V, Doe-het-zelf en Bouw, Gereedschap | Zaagmachines, Gebruikt, Afkortzaag, 1200 watt of meer, 70 mm of meer

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
113
166
Den Haag
Ik zie op YouTube zo enorm vaak referenties naar de dieptestop op een verstekzaag. Close ups zien er toch altijd strak en recht uit. Zijn er dan bepaalde modellen die wel nauwkeurig zijn? Mijn zoektocht tot nu toe heeft nog weinig resultaat geleverd.
Alternatief met de zaagtafel werkt alleen voor klein materiaal. Zodra je bijvoorbeeld inkeping mogen wilt zagen in balken van een constructie, is de zaagtafel geen veilige en strakke oplossing. De handcirkelzaag is dan nog geschikter maar die heeft typisch een kleinere zaagdiepte dan de verstekzaag.

Op youtube ziet alles er altijd prachtig uit 😅
Ik zelf zit te kijken naar de makita ls1019, die net als de Festool kapexen (kapii??) vaste geleidestangen hebben waar de zaagkop over schuift. Ik verwacht dat die wel robuuster is in het vertikale vlak.

• Leuk
Waarderingen: MvdB

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.605
4.491
Ik heb een ls1219 gekocht. Is in mijn beleving een bouw zaag. Voor meer precies werk zou ik hem niet aanraden. De constructiewijze van dit soort machines geeft meer speling dan een echte radiaalzaag.

• Leuk
Waarderingen: MvdB

MvdB

Actieve deelnemer
13 mei 2018
30
10
Leuven (B)
Op youtube ziet alles er altijd prachtig uit 😅
Ik zelf zit te kijken naar de makita ls1019, die net als de Festool kapexen (kapii??) vaste geleidestangen hebben waar de zaagkop over schuift. Ik verwacht dat die wel robuuster is in het vertikale vlak.
Alle Kapexen die ik tegen kom, hebben een enkele geleidestang per kant (net zoals de Makita LS1018). Gezien hun reputatie verwacht ik dat de speling op die stangen gewoon een stuk kleiner is voor de Kapex? De LS1019 heeft twee stangen per kant dus ik kan me voorstellen dat die een stuk stabieler is.

Edit:
@chevy66 jouw LS1219 heeft ook twee stangen per kant, net als de LS1019. Je feedback tempert de verwachting al behoorlijk. In welk opzicht zie je speling?

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
113
166
Den Haag
Als je inkepingen in constructiebalken aan het zagen bent lijkt me dat een 'bouwzaag' zoals chevy66 dat noemt best prima zou moeten zijn. In mijn beleving heeft constructie wat hogere fout toleranties dan meubelbouw of kumiko

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.605
4.491
Als je die stangen een beetje stabiel wil maken, moeten ze een veel grotere diameter hebben en worden gegoten. Een stalen buis buigt gewoon makkelijk. Dan wordt de zaag erg zwaar en duur. Dus het blijft een compromis. Koop het beste dat in je budget en werkplaats past en behelp je met de tekortkomingen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
327
142
Delft
Veel afkortzagen hebben de rails horizontaal, eigenlijk alleen de 216mm dewalts niet. Daardoor zijn ze compacter en wat preciezer in mijn gevoel. Deze modellen zijn terug te leiden naar de Elu afkortzaag (ps174). Nadeel is dat je zonder trucage geen sleuven kan zagen. Tenzij je er een kleiner zaagblad op zet.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.486
253
Gem. Winsum (Groningen)
Als je die stangen een beetje stabiel wil maken, moeten ze een veel grotere diameter hebben en worden gegoten. Een stalen buis buigt gewoon makkelijk. Dan wordt de zaag erg zwaar en duur. Dus het blijft een compromis. Koop het beste dat in je budget en werkplaats past en behelp je met de tekortkomingen.
Zo heb ik ook ongeveer gekozen. Hoewel: ik had niet onderkend dat de trekfunctie niet horizontaal loopt. Maar ach ook een amateur moet compromissen sluiten en hoe erg het is zal ik ondervinden.
IK ontvang de zaag vandaag en ik zit me nu al te troosten dat je zeker als hobbyist die sleuven met de hand moet maken he . Hoe moet ik anders het bezit van die mooie houtbeitels en handkapzaagjes rechtvaardigen :)

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.910
441
41
Enkhuizen
je kan ook met een handcirkelzaag snedes naast elkaar maken. met 2mm hout wat nog bljjft staan en dan met een hamer die stukjes wegtikken en vlakken met een beitel.
Met deze zaag sleuven zagen kan niet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.605
4.491
Verdiep je in de mogelijkheden en de gevaren van een radiaalzaag. Je kan er mits goed afgesteld heel veel mee en erg precies.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.