Aankooptips basis bankschaaf #4

padawatje

Nieuw lid
21 aug 2026
1
0
Antwerpen, BE
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. In september start ik met een opleiding houtbewerking. Ik heb al wel wat gereedschap, maar nog geen handschaaf.
Er werd ons aangeraden om deze te kopen: Peaktool/ Luban bankschaaf #4 - Baptist , maar die is momenteel niet op voorraad.

Dus ik zoek een alternatief. De meeste gereedschaps winkels en DHZ zaken bieden de Stanley Bailey aan. Maar "het internet" doet mij geloven dat de kwaliteit van hedendaagse Stanleys niet zo best is.

Zijn er nog andere alternatieven ? Op Amazon vind ik veel goedkope schaven en sommigen daarvan zijn blijkbaar echt niet slecht, maar dat ken ik zelf momenteel moeilijk beoordelen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.696
1.297
Enschede, Twente
Dictum verkoopt de Luban/Peaktook onder eigen merk DICTUM en hebben ook een wat goedkopere lijn die Hatori heet.
IN principe is iedere redelijke 4 werkbaar te maken door wat tuning en mss updaten met een beter ijzer

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.589
898
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb geen idee hoe betrouwbaar hij als bron is, maar volgens Germán Peraire zijn de schaven van Dictum met een beetje moeite heel goed bruikbaar te maken. Hij was er in een serie over schaven erg positief over.

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
75
114
Ranst
Ik denk dat we mekaar daar gaan tegenkomen ;), ik heb de Axminster n°4 op de kop getikt, bij Dictum.
Eerst abonneren op de nieuwsbrief, en dan 10% korting scoren, Dictum rekent bij wat de schaaf kost geen verzendkosten.
Ik had zelf ook nog een Stanley Handyman, maar die is minstens even oud als ik, redelijke kwaliteit, maar alles staat of valt natuurlijk met het schaafmes.

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
623
304
Almen aan zee
De Luban van Baptist en de Juuma van Dieter Schmid komen uit dezelfde fabriek (Qiangsheng)
en hebben volgens mij dezelfde kwaliteitscontrole.
Ik werk met schaven van zowel Luban als Juuma en vind ze van beide merken fijn
en echt goede kwaliteit.
(beter dan de nieuwe Stanley's)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.