60 days Challenge

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
60 Days Challenge

Uitdaging of wedstrijd, we willen dat er zo veel mogelijk forummers deelnemen aan deze challenge.
Meedoen is belangrijker dan winnen.​

Wat is de uitdaging:​



Maak een werkstuk van gebruikt hout.
Het gebruikte hout moet herkenbaar zijn, en een groot deel van het werkstuk zijn.
Natuurlijk mogen er ook nieuwe materialen bij gebruikt worden.
Ook pallethout ed. valt hieronder.
Hergebruik is soms lastig te zien, maar als de bladeren er nog aan zitten dan grijpt de jury in.

Jullie zullen begrijpen dat de naam 60 dagen challenge aangeeft dat we de voorkeur geven aan werkstukken die je nu maakt of gaat maken. We letten bij de beoordeling op de gebruikte technieken en uitvoering van deze technieken. Om het wat toegankelijker te maken voor iedereen geven we voor deze opdracht de voorkeur aan eenvoudige materialen. Hergebruikt letterhout of hergebruikt dessert Ironwood krijgt geen hogere waardering.

Gereedschap​

Niet iedereen werkt met handgereedschap en we discrimineren elektrisch gereedschap niet, dus houden we het hier breed.

Gereedschap: maak een stuk handgereedschap
of oud hand- of elektrisch gereedschap dat weer werkbaar gemaakt is
Wat zijn de regels? Hoe meer je zelf gedaan hebt hoe hoger de waardering.


Vrije categorie​


Hierin vallen alle overige werkstukken.
De mooiste wint.​


De jury stelt de uitslag vast en bepaalt de regels. We gaan zorgen voor enkele mooie prijzen. Bij de vorige open dagen hout is gebleken dat er werkstukken mee terug genomen werden voordat de jury de werkstukken beoordeeld had. We maken om 13.00 uur de uitslag bekend.





Iedereen die een werkstuk meeneemt, heeft gratis toegang.

Jullie zullen begrijpen dat de naam 60 dagen challenge aangeeft dat we de voorkeur geven aan werkstukken die je nu maakt of gaat maken. We letten bij de beoordeling op de gebruikte technieken en uitvoering van deze technieken. Om het wat toegankelijker te maken voor iedereen geven we voor deze opdracht de voorkeur aan eenvoudige materialen. Hergebruikt letterhout of hergebruikt dessert Ironwood krijgt geen hogere waardering. Je moet het werkstuk meenemen naar de Open dag hout 2024.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.942
957
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Poeh. Net een praktikabel gemaakt (podium voor een dirigent) voor onze harmonie, voor het zomer concert van afgelopen juni. Van sloophout van de dirigent… nite bijzonder fraai, wel functioneel (en demontabel zodat het ook mee kan naar andere uitvoeringslokaties), maar valt dus buiten het 60 dagen venster. Bovendien past t Toch niet meer in de auto als ik al mijn bamboe hengel bouw zooi er in heb liggen 😉
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Ik heb hem nog niet hier gezien op het forum. Bovendien staat er "we geven er de voorkeur aan" en geen keuren het af :ROFLMAO:. 60 day challenge klinkt goed en we zijn niet zo streng in de leer.
Eigenlijk ga ik er helemaal niet over, want ik zit niet in de jury. (niemand nog)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.011
825
Nootdorp
De jury is bekend. Ik zal deze prachtige uitdaging op me nemen. Dus laat de werkstukken en vragen maar komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Welkom Henk als voorzitter van de jury. Eind oktober zijn de werkstukken in de Hanze Hal.
Het is misschien wel leuk als de deelnemers een stukje van het maakproces laten zien.
Gewoon een nieuw draadje aanmaken.
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
518
752
47
Breda
Ik heb nog een stapeltje eiken planken over van mijn badkuip project.
Als ik daar een badmeubel van maak telt dat zeker niet als gebruikt hout? 😄
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Heren Henk H is jury. Ik heb de eerste aanzet gedaan. Er zijn 3 categorieen. De laatste omvat alles wat niet in de eerste twee valt. Jullie doen dus altijd mee.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Het binnenwerk van mijn kistje komt uit een oude stijl,maar ik ben al langer bezig dan 60 dagen.
Weet de jury dat? En er staat: we geven er de voorkeur aan dat de werkstukken recent gemaakt zijn. Dat is wel zo eerlijk voor iedereen die nu begint. Ik heb een jaar of 10/12 de spullen gekocht voor het maken van handzagen. Heb er toen 1 afgemaakt. Bij de overige ben ik een paar weken geleden begonnen. Ja de tekeningen lagen er een handvat was half af. Wanneer ben je dan begonnen? Als je het hout koopt?
Ik denk dat we er soepel mee om moeten gaan, maar er zijn natuurlijk wel grenzen.
De moeilijke beslissingen laten we aan de jury.
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
802
850
de buurt van den bosch
Weet de jury dat? En er staat: we geven er de voorkeur aan dat de werkstukken recent gemaakt zijn. Dat is wel zo eerlijk voor iedereen die nu begint. Ik heb een jaar of 10/12 de spullen gekocht voor het maken van handzagen. Heb er toen 1 afgemaakt. Bij de overige ben ik een paar weken geleden begonnen. Ja de tekeningen lagen er een handvat was half af. Wanneer ben je dan begonnen? Als je het hout koopt?
Ik denk dat we er soepel mee om moeten gaan, maar er zijn natuurlijk wel grenzen.
De moeilijke beslissingen laten we aan de jury.
Als ik kom neem ik het gewoon mee.Mischien is het wel de moeite waard om het te laten zien.
Hoef ik ook geen entree te betalen:p.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
518
752
47
Breda
Als je ze uit het bad zaagt wel.:ROFLMAO:
Als ik dat daadwerkelijk zou doen zou ik een permanente ban krijgen hier.
En ik mag dan meteen ook op zoek naar een nieuwe mevr. mossel. 😬

Ik heb nog wel de afgekeurde badkuip versie 1 gevuld met eiken restafval van badkuip versie 2.
Volgens mij kan ik wel een badmeubel maken waarvan de helft uit afval/hergebruikt hout bestaat.
In iedergeval een leuke uitdaging.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.884
Gaanderen
Als ik dat daadwerkelijk zou doen zou ik een permanente ban krijgen hier.
En ik mag dan meteen ook op zoek naar een nieuwe mevr. mossel. 😬

Ik heb nog wel de afgekeurde badkuip versie 1 gevuld met eiken restafval van badkuip versie 2.
Volgens mij kan ik wel een badmeubel maken waarvan de helft uit afval/hergebruikt hout bestaat.
In iedergeval een leuke uitdaging.
Hout van afgekeurde badkuip is prima. Of de helft een groot (genoeg) deel is, is aan de jury. Ik breng het in bij onze definitie.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.011
825
Nootdorp
dag allen,

Als jurylid wil ik niet alle definities zeer strak maken en hanteren. Het gaat om de lol die we met zijn allen hebben. Ik zal wat reply's geven op de bovenstaande mails.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.