5 jaar geleden had ik een prachtige trap uit beuk. Nu...

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Men zei: "hij is 2x vernist, jullie doen de 3e keer". 3e keer, is nooit gekomen. 5 jaar later begrijpen we waarom. Actieplan hóóg nodig.

De vraag is: hoe krijg ik terug een mooie trap?
  • Men zegt: vernis moet je er eerst helemáál afschuren
  • Men zegt ook: je kan vernis altijd een extra laag bescherming geven. Beiden spreken elkaar tegen.

  • Zou het mogelijk zijn om enkel de lelijke plekken bij te schuren en dan de volle tredes enkele nieuwe lagen te geven?
  • Als ik de vernis er helemaal af moet halen, dan moet dat tot aan de rand, waar je onmogelijk geraakt?
  • Verder, wat is het verschil tussen een "parketvernis" (soms ook lak genoemd denk ik), "trapvernis" en een gewone vernis?

    Bedankt alvast voor jullie ervaringen.

20200730_080803.jpg

20200730_080820.jpg
20200730_080824.jpg
 

Bijlagen

  • 20200730_080824.jpg
    20200730_080824.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 15
  • 20200730_080820.jpg
    20200730_080820.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 20

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Actieplan hóóg nodig.
je doelt op die zwarte plekken, veronderstel ik
dat lijkt op slijtage
ik zie ze trouwens ook op de neus
als die enkel door tot op het blote hout te schuren verdwijnen, dan zit je met een uitdaging
schuur je de rest van de trede niet & zet je er een nieuwe laag op, dan zal het blote hout anders reageren dan het niet-geschuurde deel
dus helemaal opschuren, wangen inbegrepen
verven is een andere oplossing
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je bent door de laag waarschijnlijk en dus zit de vervuiling in je hout. Dat wordt schuren, schuren, schuren.....
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
2 woorden: Metabo lakfrees
Je bent door de laag waarschijnlijk en dus zit de vervuiling in je hout. Dat wordt schuren, schuren, schuren.....
Ik heb van mijn broer een lakfrees kunnen lenen, maar heb het uiteindelijk niet aan gedurft om de trap schoon te frezen. En dus werd het inderdaad schuren, schuren, schuren. Gelukkig met stofzuiger en op tijd op goed schuurpapier over gestapt en we waren nog niet door de lak heen zodat de trap niet heel vies was.

Ik heb drie schuurmachines gebruikt
- excenter schuurmachine met 150mm schijf
- kleine handschuurmachine
- Multimaster met delta en vinger schuurschijf

Begonnen met K80, toen K120 en als laatste K180, vervolgens tussen de lagen met K240 gematteerd met handschuurmachine. Niet vergeten iedere keer goed schoon te maken !

"We" hadden ook besloten om de trap wit te schilderen, dus een goede hechtprimer hielp mee. Ik moet nog wel wat herstellen omdat op de neuzen de verf op twee plekken niet goed heeft gepakt. Ik heb twee lagen hechtprimer, twee lagen matlak en een laatste laag parketlak gebruikt en dat lijkt een robuuste oplossing.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Optie 1: Alles eraf schuren, en erna in de (hardwax)olie zetten. Olie kun je wel makkelijk bijwerken. Het nadeel: je zit met meer onderhoud, want het beschermd minder als een goede (2K) PU lak.
Optie 2: schuren, en meerdere keren vernissen. Ik zou dan wel een goede vloerlak gebruiken, want zoals je ziet ga je snel door een laklaag heen. Als je niet genoeg schuurt krijg je te maken met verkleuringen, of blijf je de vlekken zien.

Deze site zet het heel aardig op een rijtje: Verschil tussen Hardwaxolie, Olie, Lak en Boenwas | Allesvoorparket.nl
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Voor harde houtsoorten gaat mijn voorkeur uit naar de oude glitsa op alcohol basis. Die wordt alleen steeds moeilijker te verkrijgen. Die lak wordt zeer hard en slijtvast.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ik had vernis op ogen, zeker geen olie.
De bedoeling is dat ik het enkele lagen geef en de komende 15 jaar niet naar moet kijken.

Glitsa ken ik niet: wat is het verschil met vernis?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Je wilde kale plekken bij kunnen werken. Dat gaat niet lukken met een lak. Hardwax is een olie/was mengsel. Doordat de was op het hout ligt kun je deze afwerking makkelijker bijwerken als eigenlijk alle andere. Het is een kwestie van de waslaag aanvullen.

15 jaar is haalbaar, met topkwaliteit lak. Zelfs op een trap. Maar beschadigingen moet je dan wel gewoon laten voor wat die zijn. Misschien kun je voor elkaar krijgen een trede in zijn geheel netjes bij te werken, maar door de (UV) veroudering van lak ga je meestal snel kleurverschillen zien tussen net gelakte en al jaren oude lagen.

Glitsa is een (uitstekend) merk, vooral bekend door hun traplakken. Dat soort lakken zijn meestal wat stroever, zodat je niet zo snel uitglijd op de trap.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
nadat ik een slechte ervaring gehad had met een vernis die de kleurverschillen tussen de verschillende doorlopende stroken hout nog accentueerde, heb ik 4 soorten vernis/lak op waterbasis vergeleken
mijn 1ste vereiste was het niet versterken van de kleurverschillen, dus een grondlaag die de kleur vastlegde, maar contrasten niet vergrootte
daarna kwam de gebruiksvriendelijkheid, waaronder de manier van aanbrengen
een grondlaag die op de adem pakt, heb ik laten vallen
uiteraard was de slijtvastheid ook een belangrijk criterium
uiteindelijk schoten enkel ciranova ecofix plus als grondlaag + ciranova fortico 1C als afwerkingslaag over
ze hebben ook 2C
het resultaat is schitterend, want je ziet amper dat het hout (europese eik) ingestreken is
ik heb ciranova rechtstreeks gecontacteerd & kreeg binnen de paar dagen een antwoord met goede raad
bijkomend voordeel is dat ze - als enige van deze 4 - via de (groot)handel gratis stalen van 100 ml leveren
die heb ik eerst uitgeprobeerd alvorens het geheel te bestellen
ze hebben ook hardwax + olieën mocht je die richting uit gaan
ciranova is een producent uit roeselare
dichter bij huis zal je moeilijk vinden
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even off topic, maar vanmiddag de eettafel nog een keer kaal gemaakt. Vier lagen TraeLyx in vijf minuten eraf, daarna via K80 naar K120, nog een keer 10 minuten. Van begin tot eind misschien 20 minuten werk.

Daarna poten kaalgemaakt en alles opnieuw in lak met pigment gezet.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-31 at 21.07.37.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-31 at 21.07.37.jpeg
    194,7 KB · Weergaven: 65

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo'n sporen had ik wel niet bij die van mij in het verleden. Zitten de mesjes allemaal goed?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik heb een tijd geleden een (oudere) beuken trap (meer rustieke trap) helpen doen.

Ik gebruik liever wax of olie, maar dat is persoonlijk. Wax / olie hebben voor een trap wel als nadeel dat het iets gladder kan zijn.

Metabo lakfrees: heb ik, hebben we paar stukken mee gedaan. Je moet er wel een beetje mee kunnen werken. De diepte van de afname kan je bijregelen. De machine moet je afsteunen op de vlakke zool achteraan. Als je vooraan drukt gaat hij veel dieper en ongelijkmatig het hout in en krijg je lelijke beschadigingen. Is niet geheel zonder risico....

Tip: krabmes / schraapstaal. Gaat zeer goed en kan je mee tot in de hoekjes komen. De trap eerst plaatselijk nat maken met een spons. Krabber iedere treden even bijslijpen met vijl en zetten met een wetstaal zoals je een schraapstaal zet (is de volle minuut werk).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat heb je met zon lakfrees gedaan? Laat deze nog sporen achter of wordt het wel glad?
Zo'n sporen had ik wel niet bij die van mij in het verleden. Zitten de mesjes allemaal goed?
Het laat geen voelbare sporen achter en na het schuren is alles glad.
Zo'n sporen had ik wel niet bij die van mij in het verleden. Zitten de mesjes allemaal goed?
De mesjes had ik uit voorzorg allemaal vervangen / gedraaid, de machine is nieuw maar wou het risico niet nemen. Aan hoe de mesjes worden gemonteerd kun je niet zoveel fout doen en zoals gezegd is merk van de pluimpjes niets na het frezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor harde houtsoorten gaat mijn voorkeur uit naar de oude glitsa op alcohol basis. Die wordt alleen steeds moeilijker te verkrijgen. Die lak wordt zeer hard en slijtvast.
Inderdaad een zeer slijtvaste lak die oude versie. Volgens mij is de uitgeharde lak zeer lastig kaal te schuren.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik ben persoonlijk niet de grote liefhebber van die harde lak- en vernissoorten. Als het erover gaat om de trap zo lang mogelijk spik en span te houden zullen ze het het best doen van alle mogelijke oplossingen. Een trap wordt echter belopen en na een paar jaar zal de afwerklaag beginnen slijten. Die grijze / zwarte verkleuringen zijn typisch op beuken trappen. Een laklaag is echt een harde laag die op het hout ligt, en bij een goede lak zal je enkel slijtage zien waar hij belopen is en op contactpunten met handen etc. Een olie trekt in het hout en de overgang tussen meer- en minder verkleuring verloopt veel geleidelijker. Je kan ook makkelijk en snel eens opnieuw met olie erover gaan als tussentijds onderhoud. Bij een laklaag ben je, eens je met verkleuring zit, al snel de boel aan het kaalschuren om het weer te krijgen zoals het was.
Een harde lak is zeer moeilijk bij te werken. Een olie zal sneller beginnen slijten, maar is makkelijker bij te werken en het geheel slijt veel natuurlijker / mooier. De trap veroudert op een natuurlijkere manier dan met die laklaag erop.

Maar dat is natuurlijk een zaak van smaak en goesting....
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bert, ik volg je punt wel. Maar als je bv. elke 3 a 5 jaar een nieuwe laag vernis geeft aan de tredes, zou je dan nog steeds die slijtage krijgen?
Ik zou sowieso starten met 3 lagen en ik gebruik 2k PU acryl satijnvernis.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Geen idee..... die zwarte verkleuringen zie je op heel veel oude beuken trappen. Ik snap wel dat je een moderne trap wil vernissen / lakken en in de originele kleur toestand wil houden hoor. Maar het is niet mijn ding....

in elk geval veel succes ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.