400 Volt motor ombouwen naar 230 Volt?

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
139
43
Alkmaar
Aan je verhaal te horen en je meterkast ombouwen denk ik dat je een 1 fase meterkast hebt.

Heb je ook nagedacht over andere woonwensen rondom je woning? Bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrisch koken, airco, electrische auto of andere grootgebruikers?

Een 34A aansluiting geeft maar 7500Wh.Dat is wel weinig voor een modern huis.

Met 3 keer 25 geeft al 16500Wh en geeft dus meer ruimte op je aansluitingen.

Met 3 keer 25A aansluiting zal een 3 fase aansluiting naar je garage eenvoudig zijn, een automaat en de draad zijn je kosten.

Je meterkast aanpassen van 1 naar 3 fase is veel geld, maar die kosten moet je wellicht in de toekomst zelf toch al maken.

• Leuk
Waarderingen: rinus

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
240
78
Groningen
www.kiwood.nl
Ik heb me laten vertellen dat Felder zelf de 230 Volt versie 'maakt' van de standaard 400 Volt versie
door er een schakeling en iets met een condensator voor of in te zetten
(jullie lezen al dat elektra niet m'n sterkste kant is ;-)
Als ik op internet zoek vind ik foto's van afzuigers waarbij:
Felder 230V 1.5kW AF14 afzuiger een Motek EM80c-2 (221CF) enkelfase motor gebruiken.
Felder 400V 1.5kW AF14 afzuiger een Motek ET80c-2 (221CE) driefase motor gebruiken.

Dus niet dezelfde motor, en ook niet magisch om te bouwen.

Opties:

- VFD / frequentieregelaar, zoals ook al eerder genoemd.
- Een Motek EM80-c2 enkelfase motor zoeken, of vergelijkbare motor met zelfde bouwvorm en vermogen, en motor uitwisselen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.636
3.617
Gaanderen
Aan je verhaal te horen en je meterkast ombouwen denk ik dat je een 1 fase meterkast hebt.

Heb je ook nagedacht over andere woonwensen rondom je woning? Bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrisch koken, airco, electrische auto of andere grootgebruikers?

Een 34A aansluiting geeft maar 7500Wh.Dat is wel weinig voor een modern huis.

Met 3 keer 25 geeft al 16500Wh en geeft dus meer ruimte op je aansluitingen.

Met 3 keer 25A aansluiting zal een 3 fase aansluiting naar je garage eenvoudig zijn, een automaat en de draad zijn je kosten.

Je meterkast aanpassen van 1 naar 3 fase is veel geld, maar die kosten moet je wellicht in de toekomst zelf toch al maken.
Ik heb net mijn meterkast aangepast, maar ik vond het wel meevallen. Ik was voor 16 groepen en 5 aardlek kracht groep en fornuis groep en hoofdschakelaar een kleine 600 euro kwijt. Aangezien ik 3x25A nodig had, werd dit door de monteur van het energiebedrijf/liander aangesloten. Deze kasten zijn volledig voorbedraad. Je hoeft dus alleen aan de bovenkant van de automaten de draadjes erin te stoppen. Denk wel even om de verdeling over de 3 fasen. Ik heb zelfs een extra grote kast en kan nog voldoende uitbreiden.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik geen installateur nodig heb.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.