Vandaag weer even verder gewerkt aan het stoeltje, als eerste gestart met het zitvlak.
Wist nog niet precies wat ik zou doen met de kant afwerking heb eerst maar eens afgekant met en velling natuurlijk de hol/bol kant met het spookschaafje en de rechte zijden met de schaaf.
Even de zitting op het stoeltje en het geheel op me in laten werken.
Toch maar besloten wat ik in de eerste instantie wilde, afronden aan de bovenzijde en kantje breken aan de onderzijde en idem voor de rugleuning.
Rugleuning afronden, lekker werken op hoogte met m'n opzet werkbankje.
De zitting word middels 4 sleufschroeven (messing verchroomd) bevestigd op de dwarsregels van de stoel. Omdat het zitvlak toch minimaal zal gaan werken heb ik de gaten in de zitting een 3 mm wijder geboord als de schroefdikte zo kan het zitvlak fijn werken.
De gaten worden afgedicht met Coromandel proppen die geboord zijn op m'n Bosch boorkolom.
Gaten gepropt en afgewerkt nu kan het resterende houtoppervlak in de olie en zo is de rugleuning ook aangepakt.
Vervolgens het gehele stoeltje weer in de olie gezet en na een minuut of 10 droog gewreven.
Na deze laag word er nog een laag aangebracht en daarna word het stoeltje in de was gepolijst.
Waar ik nog niet uit ben is hoe de rugstijlen moeten gaan eindigen ten opzichte van de rugleuning, iets lager of gelijk of een lager als de hoogte van de rugleuning. De proppen van de rugleuning zijn nog niet verlijmd dus ik kan de rugleuning nog loshalen om de uiteinden van de rugstijlen af te korten en eventueel af te ronden. Eerst maar eens een paar daagjes het geheel laten bezinken.
groetnis, Roeland