Mag ik zo vrij zijn te vragen of je een schatting kan maken wat een verloopje nu kost aan materiaal?
Even "hardop" rekenen:
* Spoelen met PLA filament bevatten doorgaans 1kg materiaal.
* PLA kost voor zo'n spoel rond de 20,-- euro.
* De twee verloopjes van bovenstaande foto's wegen samen, ruim genomen, 50g.
Dat komt dan neer op
((50 / 1000) * 20) / 2 = 0,50 euro per verloop. In materiaal.
Ik denk dat ABS ongeveer net zo duur is, en PETG een kwart duurder. Zo bekeken zijn de verloopjes niet bepaald duur te noemen. Uiteraard moet de
duurzaamheid nog blijken.
Je zegt elektra te verwaarlozen - ik heb geen idee in hoeverre dit een factor is eigenlijk. Op bovenstaande verlopen heeft de printer gezamenlijk een uur of 6 à 7 staan ratelen en piepen, inclusief een verwarmd plateau en natuurlijk het verhitten van de "extruder". Hoewel ik het niet helemaal zeker weet, levert het apparaat dan een vermogen van ongeveer 120W.
En verder kost het (soms veel) teken- en ontwerptijd, uitproberen en miskleunen maken. Die miskleunen horen ook bij de leercurve natuurlijk. Ik denk dat ik tot nu toe, in die leercurve, drie of vier keer zoveel materiaal, misschien wel meer, verbruikt heb dan er aan nuttige voorwerpen is "overgebleven". Ik neem aan dat dat wel minder zal worden.
Wat zeggen de materiaalkosten over "productiekosten" in dit geval? Niet zoveel denk ik. Er zitten relatief veel arbeidsuren in als je zo zou rekenen, wat ik niet doe, want het is een hobby. Daarmee wordt de stuksprijs, juist omdat het maatwerk betreft, natuurlijk een stuk hoger.