Beste mede forummers,
Zoals elders al aangegeven ben ik sinds een week de eigenaar van een kity (1)637 vlak-vandikte bank. Opgehaald in het hoge noorden waar ik helaas niet de mogelijkheid had om hem werkend te zien, aangezien de verkoper (hij verkocht hem voor een vriend) geen krachtstroom aansluiting had. Dat is natuurlijk altijd een risico maar ik schatte de beste man wel in als betrouwbaar.
Eenmaal thuis gekomen heb ik hem uitgeladen en gelijk aangesloten om te zien of hij werkt. En dat deed hij, zonder problemen. Wat ik de volgende dag echter merkte was dat hij de verkeerde kant op draaide. En hiermee is de ellende begonnen
Even een korte reconstructie van mijn acties:
- poging 1 was het omwisselen van 2 fasen in de aansluiting (cee wandcontactdoos) in de schuur. Dit leidde tot het doorsmelten van de zekeringen van de krachtgroep in m'n woning en de krachtgroep in m'n schuur (automaat) welke uit ging.
- na bovenstaande is mislukt, heb ik de draden weer teruggezet in de vorige positie en opnieuw geprobeerd de motor te starten (zelfs situatie dus als voor de problemen) maar helaas met hetzelfde effect;
Inmiddels is de installatie van de groepenkast in m'n woning en schuur helemaal doorgemeten en gecontroleerd en deze is in orde nu. De krachtgroep in m'n woning (welke dus naar de schuur gaat) is nu voorzien van 20a smeltzekeringen IPV 16a. Dit omdat wellicht de aanloopspanning te hoog kon zijn.
Ik heb de motor losgehaald zodat alles beter zichtbaar is. Gelijk wat kapjes losgehaald om te zien hoe de aansluitingen er uit zien. Wat mij gelijk opviel was dat de aarde losgekoppeld was. Deze dus aangesloten en toch maar even opnieuw geprobeerd of de motor wil draaien. Nu volgde er direct na inschakelen een "plof/vonk" bij de motor en schakelde de krachtgroep in m'n schuur er uit. In de woning zijn de smeltzekeringen nog in tact (2 * 20 en 1 * 16 a omdat 1 passchroef defect was).
Ik vraag me nu af of ik niet de motor heb gemold.....
Hier wat foto's van motor, aansluitingen en aansluitschemas's:




Op dit moment is de schakeling conform de rechtersituatie op bovenstaande schema ( zie ook 2e foto, de pin links bovenin is nr 4).
Mocht ik alles weer aan de praat krijgen dan wil ik hem ook omzetten naar 220.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Zoals elders al aangegeven ben ik sinds een week de eigenaar van een kity (1)637 vlak-vandikte bank. Opgehaald in het hoge noorden waar ik helaas niet de mogelijkheid had om hem werkend te zien, aangezien de verkoper (hij verkocht hem voor een vriend) geen krachtstroom aansluiting had. Dat is natuurlijk altijd een risico maar ik schatte de beste man wel in als betrouwbaar.
Eenmaal thuis gekomen heb ik hem uitgeladen en gelijk aangesloten om te zien of hij werkt. En dat deed hij, zonder problemen. Wat ik de volgende dag echter merkte was dat hij de verkeerde kant op draaide. En hiermee is de ellende begonnen
Even een korte reconstructie van mijn acties:
- poging 1 was het omwisselen van 2 fasen in de aansluiting (cee wandcontactdoos) in de schuur. Dit leidde tot het doorsmelten van de zekeringen van de krachtgroep in m'n woning en de krachtgroep in m'n schuur (automaat) welke uit ging.
- na bovenstaande is mislukt, heb ik de draden weer teruggezet in de vorige positie en opnieuw geprobeerd de motor te starten (zelfs situatie dus als voor de problemen) maar helaas met hetzelfde effect;
Inmiddels is de installatie van de groepenkast in m'n woning en schuur helemaal doorgemeten en gecontroleerd en deze is in orde nu. De krachtgroep in m'n woning (welke dus naar de schuur gaat) is nu voorzien van 20a smeltzekeringen IPV 16a. Dit omdat wellicht de aanloopspanning te hoog kon zijn.
Ik heb de motor losgehaald zodat alles beter zichtbaar is. Gelijk wat kapjes losgehaald om te zien hoe de aansluitingen er uit zien. Wat mij gelijk opviel was dat de aarde losgekoppeld was. Deze dus aangesloten en toch maar even opnieuw geprobeerd of de motor wil draaien. Nu volgde er direct na inschakelen een "plof/vonk" bij de motor en schakelde de krachtgroep in m'n schuur er uit. In de woning zijn de smeltzekeringen nog in tact (2 * 20 en 1 * 16 a omdat 1 passchroef defect was).
Ik vraag me nu af of ik niet de motor heb gemold.....
Hier wat foto's van motor, aansluitingen en aansluitschemas's:




Op dit moment is de schakeling conform de rechtersituatie op bovenstaande schema ( zie ook 2e foto, de pin links bovenin is nr 4).
Mocht ik alles weer aan de praat krijgen dan wil ik hem ook omzetten naar 220.
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Laatst bewerkt: