3" slick gezocht

Mic

Nieuw lid
2 jan 2021
5
0
Beste wensen allemaal!

Ik ben begonnen met het bouwen van een 4x6 m werkplaats. Het worden 3 douglas gebinten met mooie pen/gat verbindingen (en 4 schuine hoeklassen). Ik ben begonnen met een van de lassen voor de vloer en kwam er snel achter dat een 2" molenaarsbeitel lekker werkt maar dat een 3" slick me prettiger lijkt om de oppervlakken sneller voor te bewerken - plus zometeen de gaten voor de verbindingen. Deze Sorby is denk ik wat ik zoek, maar met de staat van Eurpa/de wereld is het lastig importeren uit Engeland.

Heeft iemand toevallig een slick die ik over kan nemen?

Groet,

Mic

scarf.jpg
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Beste wensen allemaal!

Ik ben begonnen met het bouwen van een 4x6 m werkplaats. Het worden 3 douglas gebinten met mooie pen/gat verbindingen (en 4 schuine hoeklassen). Ik ben begonnen met een van de lassen voor de vloer en kwam er snel achter dat een 2" molenaarsbeitel lekker werkt maar dat een 3" slick me prettiger lijkt om de oppervlakken sneller voor te bewerken - plus zometeen de gaten voor de verbindingen. Deze Sorby is denk ik wat ik zoek, maar met de staat van Eurpa/de wereld is het lastig importeren uit Engeland.

Heeft iemand toevallig een slick die ik over kan nemen?

Groet,

Mic

Bekijk bijlage 95743
1DDB6FE4-7EB7-44E1-B821-10810CE7231F.jpegDit zijn hele fijne jongens die zijn momenteel verkrijgbaar bij werkplaats techniek.nl
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Maar ze groeien niet, dus de breedste blijft maar 2" breed, toch?
Als je even kijkt bij werkplaatstechniek.nl dan zie je wellicht bredere versie, ofschoon ik mij afvraag waar je die nodig voor zou hebben, met de drie getoonde beitels redt ik me al 10 jaar met het maken van eiken gebintwerk in zowel 100x 100 t/m 300x300 mm
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Is het niet veelzeggend dat een leverancier als Diether Schmidt niet verder gaat dan 60 mm. Als er effectief vraag zou zijn naar 3" zouden ze die wel beschikbaar hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Ik heb mijn 15x15 cm douglas balken met deze gedaan.
Vooral het gewicht en de lengte waren waardevol voor mij. 8 zwaluwstaarten mee gemaakt.
 

Mic

Nieuw lid
2 jan 2021
5
0
Is het niet veelzeggend dat een leverancier als Diether Schmidt niet verder gaat dan 60 mm. Als er effectief vraag zou zijn naar 3" zouden ze die wel beschikbaar hebben.
Ja misschien. Ik heb een 1 1/2" en een 2" molenaarsbeitel en daar kom ik een heel eind mee, wat mij aanstaat aan een slick is het lange heft waardoor je (volgens mij) gecontroleerd met kracht kunt paren (wat is dat in het Nederlands..?). Breedte is wellicht geen halszaak maar leek me makkelijker om oppervlakten vlak te krijgen (2"x5"x7" pen en gat bv). Jack Sobon heeft het over brede slicks (2 1/2" - 3 1/2") en niet over smallere. Vandaar de vraag.

Ik denk dat de markt voor slicks niet zo groot is dus of het vraag/aanbod mechanisme overhand heeft vraag ik me af. Natuurlijk kan het met een 2" molenaarsbeitel ook allemaal, maar een 3" slick staat me meer aan. Plus het is weer eens tijd voor een cadeautje voor mezelf :)

Maargoed. Intussen kwam ik deze tegen. Nog niet helemaal wat ik in gedachte had, maa iemand hier ervaring mee?

TIS6000.png
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ja misschien. Ik heb een 1 1/2" en een 2" molenaarsbeitel en daar kom ik een heel eind mee, wat mij aanstaat aan een slick is het lange heft waardoor je (volgens mij) gecontroleerd met kracht kunt paren (wat is dat in het Nederlands..?). Breedte is wellicht geen halszaak maar leek me makkelijker om oppervlakten vlak te krijgen (2"x5"x7" pen en gat bv). Jack Sobon heeft het over brede slicks (2 1/2" - 3 1/2") en niet over smallere. Vandaar de vraag.

Ik denk dat de markt voor slicks niet zo groot is dus of het vraag/aanbod mechanisme overhand heeft vraag ik me af. Natuurlijk kan het met een 2" molenaarsbeitel ook allemaal, maar een 3" slick staat me meer aan. Plus het is weer eens tijd voor een cadeautje voor mezelf :)

Maargoed. Intussen kwam ik deze tegen. Nog niet helemaa

Bekijk bijlage 95776
Ja misschien. Ik heb een 1 1/2" en een 2" molenaarsbeitel en daar kom ik een heel eind mee, wat mij aanstaat aan een slick is het lange heft waardoor je (volgens mij) gecontroleerd met kracht kunt paren (wat is dat in het Nederlands..?). Breedte is wellicht geen halszaak maar leek me makkelijker om oppervlakten vlak te krijgen (2"x5"x7" pen en gat bv). Jack Sobon heeft het over brede slicks (2 1/2" - 3 1/2") en niet over smallere. Vandaar de vraag.

Ik denk dat de markt voor slicks niet zo groot is dus of het vraag/aanbod mechanisme overhand heeft vraag ik me af. Natuurlijk kan het met een 2" molenaarsbeitel ook allemaal, maar een 3" slick staat me meer aan. Plus het is weer eens tijd voor een cadeautje voor mezelf :)

Maargoed. Intussen kwam ik deze tegen. Nog niet helemaal wat ik in gedachte had, maa iemand hier ervaring mee?

Bekijk bijlage 95776
F6250A4D-05C5-49D4-8615-4169692AE104.jpegAls je jezelf dan toch een kanootje gunt 😜 mijn beste aankoop tot nu toe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.