200x80 tafel zonder versteviging - kan dat?

Gelecalathea

Nieuw lid
15 feb 2021
1
0

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
144
45
Vanwege de constructie (verlijming van kleine delen) zal het met kromtrekken door werking van het hout wel meevallen.

Ik durf echter niet goed te zeggen wat zo'n blad onder belasting/gebruik doet, maar vermoed dat het zonder versteviging in de lengte richting tussen de poten op termijn wellicht wel doorzou kunnen zakken, want 26mm bij een overspanning van naar ik schat zo'n 160-180cm is best veel denk ik.

Je zou er aan de onderzijde in de lengte richting tussen de poten een aantal latten kunnen monteren (staand, dus met de korte kant tegen het blad en deze verlijmen, klemmen en schroeven, of er een stalen profiel onder kunnen monteren.. Dat zal het blad steviger maken.

Hier een link naar een eenvoudig voorbeeld wat met enige huisvlijt nog wel te maken is denk ik: DIY eettafel (van eikenhout) | A Cup of Life
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Verzakking van tafelblad met deze dikte is niet aan de orde. Wel is de vraag of je tafel niet gaat wiebelen in lengte richting.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan er 2 op elkaar lijmen, dan kloppen de verhoudingen met de poten wat beter.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Niet doorbuigen bestaat niet, maar wat is acceptabel? Volgens de website van Sagulator zal de tafel zonder versterking 2,8 mm doorbuigen met een belasting van 30 kg in het midden (bv. een kind). Dat valt dus goed mee. Versterk je in het midden met een ribbe van 10 cm breed (op zijn kant) dan krijg je 0,9 mm doorbuiging met belasting van 30 kg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Het blad op de foto is opgedikt, of aan de randen, of in 't geheel, maar geen 26mm dik, of ik moet een blinde vink zijn (gebeurt ook wel eens). 26mm zou redelijk wat overspanning moeten kunnen hebben, maar of het een mooie verhouding tov de poten geeft.. Voor de zekerheid zou ik die 26mm wel wat opdikken in deze constructie.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hier een link naar een eenvoudig voorbeeld wat met enige huisvlijt nog wel te maken is denk ik: DIY eettafel (van eikenhout) | A Cup of Life
Het is niet zo’n handig voorbeeld, vanwege de opdikking aan de korte einden van de tafel, daar word langshout op dwarshout gelijmd. Dat is een garantie voor het kromtrekken van de tafel in de breedte als de vochtigheidsgraad in huis verandert!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijmen en Scheppie

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het blad op de foto is opgedikt, of aan de randen, of in 't geheel, maar geen 26mm dik, of ik moet een blinde vink zijn (gebeurt ook wel eens). 26mm zou redelijk wat overspanning moeten kunnen hebben, maar of het een mooie verhouding tov de poten geeft.. Voor de zekerheid zou ik die 26mm wel wat opdikken in deze constructie.
Ook hier is dezelfde fout gemaakt die ik in het vorige bericht aanstip, dwarshout opdikken met langshout is een basale constructiefout die zich afstraft!

Fons
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Mocht je hem willen opdikken, de truc die ik altijd gebruik: Tafel in eerste instantie 20cm te lang maken. Aan beide kanten 10cm afzagen en die vervolgens als opdikstuk gebruiken. Zelfde met de breedte ,maar dan dus in de lengterichting.
overigens eens met overige opmerkingen: de voorbeeldtafel op je plaatje is dikker als 26mm..
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mocht je hem willen opdikken, de truc die ik altijd gebruik: Tafel in eerste instantie 20cm te lang maken. Aan beide kanten 10cm afzagen en die vervolgens als opdikstuk gebruiken. Zelfde met de breedte ,maar dan dus in de lengterichting.
overigens eens met overige opmerkingen: de voorbeeldtafel op je plaatje is dikker als 26mm..
Dit is ook wat ik meestal doe. Kopse kant komt er dan ook mooi uit te zien. Ik denk dat het doorzakken bij deze lengte wel meevalt, als je hem tenminste als tafel en niet als podium gebruikt. Opdikken over de lengte met 26mm dikke lat zal het in ieder geval iets stevige maken en ik denk ook dat de verhoudingen er dan beter uitzien. 26mm met zulke dikke poten geeft een raar beeld Ik denk ook dat je de poten niet stevig aan het blad kunt bevestigen omdat de schroeven niet diep in het hout kunnen.
Dus inderdaad wellicht 2 van zulke bladen op elkaar lijmen? Maar voor de prijs die je dan betaalt bij de Gamma kun je bij een houthandel ook gemakkelijk een eikenblad krijgen met de juiste dikte. Veel houthandels leveren kant en klare tafelbladen of zijn bereid deze voor je te maken. Je hebt dan ook nog eens een tafelblad gemaakt uit 2 meter lange planken ipv allemaal kleine stukjes.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mocht je hem willen opdikken, de truc die ik altijd gebruik: Tafel in eerste instantie 20cm te lang maken. Aan beide kanten 10cm afzagen en die vervolgens als opdikstuk gebruiken. Zelfde met de breedte ,maar dan dus in de lengterichting.
overigens eens met overige opmerkingen: de voorbeeldtafel op je plaatje is dikker als 26mm.
En dan wel even de hoeken in verstek zagen. Dan is het bijna niet te zien dat het een opgedikte tafel is. Ik heb dezelfde werkwijze als jij. Vooral op de kopse kanten komen door de nerf soms leuke figuurtjes in het zicht door het spiegelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Je kan soortgelijke platen vaak ook bij houthandels kopen. Degene die ik gezien heb zijn dikker dan die van de Gamma. Ik durf echter niets te zeggen over het kwaliteitsverschil.
Als je je woonplaats/ regio bij je info zet dan kunnen mensen misschien nog advies geven of er niet een goede houthandel in de buurt zit.
Van de poten zoals ze daar zijn moet je fan zijn. Persoonlijk zie ik ze liever volledig gelast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.