2 nachtkastjes van notenhout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.168
868
Ulvenhout
Ik zou Osmo Satin gebruiken. Vrijwel geen glans maar het haalt het notenhout enorm op. Ik heb het laatst ook gebruikt op notenhout bij een spiegel en kapstok.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
ik ben erg benieuwt naar het eind resultaat. de fronten zijn erg mooi. ik wil ook weer zo project starten maar moet eerst wat bedenken.
waarom heb je niet voor Blum ladegeleiders gekozen die zie je niet en erg makkelijk af te stellen?
Skylt ken ik niet maar ken wel monocoat heb ik gebruikt om mijn salontafel erg makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
frontjes zijn erg mooi. Is de eerste foto van de omgevallen boom je achtertuin? DaaOp zo'n tuin ben ik wel erg jaloers op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik zou Osmo Satin gebruiken. Vrijwel geen glans maar het haalt het notenhout enorm op. Ik heb het laatst ook gebruikt op notenhout bij een spiegel en kapstok.
Bedankt voor de tip. Ik ga eens een proefpotje halen.
Ik zag dat er 4 versies zijn.
Welke zou het mooiste zijn?

2BB09FCD-ED43-413A-A078-008D610643D4.jpeg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
frontjes zijn erg mooi. Is de eerste foto van de omgevallen boom je achtertuin? DaaOp zo'n tuin ben ik wel erg jaloers op.

Ben de overige frontjes aan het maken en met het licht van de zakkende zon werd ik helemaal blij.

5D4756A7-45DF-40C0-8365-8F5B55B1A570.jpeg


Ik had eerst een groot huis met kleine tuin en schuur in de stad en dat heb ik omgeruild naar een klein huis met grote tuin en schuur net buiten de stad. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. Voor mij waren de 2 jaar lockdown echt geen straf. 😄
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
ik ben erg benieuwt naar het eind resultaat. de fronten zijn erg mooi. ik wil ook weer zo project starten maar moet eerst wat bedenken.
waarom heb je niet voor Blum ladegeleiders gekozen die zie je niet en erg makkelijk af te stellen?
Skylt ken ik niet maar ken wel monocoat heb ik gebruikt om mijn salontafel erg makkelijk.
Die ladegeleiders eigenlijk zomaar gekozen. Wilde wel push-to-open hebben maar ik heb niet veel tijd gespendeerd in het uitzoeken wat er allemaal is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Gaaf zo die frontjes. Geeft een mooi 3d-effect, lijkt wel een beetje op het werk van Escher.

Qua afwerking zou ik adviseren om sowieso een paar proefstukjes te maken.

Skylt geeft een volledig matte, nagenoeg onzichtbare afwerking. Het hout zal daarmee dus blijven zoals het nu is, en dus niet opgehaald worden qua kleur zoals olie dat wel doet. Maar misschien is dat ook juist wat je wilt?

Ik heb een tijdje geleden Osmo 3062 uitgeprobeerd op (amerikaans) noten, maar de uitwerking viel me een beetje tegen, het haalde de kleur minder op als gehoopt. Hetzelfde hout werd wel mooi donker met Tung olie.
Terwijl ik wel fan ben van Osmo 3062 op beuk en berken mpx. Op dat laatste (lichte hout) vind ik Tung wat teveel kleur geven.
Het is dus precies wat voor afwerking je wilt, welke behandeling je moet kiezen...
zit te denken aan Skylt. Wellicht een tung olie laag vooraf.
Ik weet niet of Skylt goed gaat icm olie, of die 2 elkaar niet 'bijten'.
Ik ga eens een proefpotje halen.
Bij verschillende zaken hebben ze proefmonsters/zakjes van 5ml Osmo, online zie ik ze op meerdere plekken voor 1,50 staan. Dan kan je inderdaad testen hoe het overkomt op jouw hout.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schitterend begin!
De afwerking wordt wel een dingetje vanwege de frontjes, je ziet de schaduw en licht kant tegelijk. Ik zou dan inderdaad zo mat mogelijk afwerken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Volgens de site van Skylt moet het mogelijk zijn om over een opgedroogde olie laag heen te schilderen.
Dus als ik eerst de kleur wat ophaal met tung olie, goed laat drogen en dan vervolgens 3 lagen Skylt titanium erover kan het best mooi worden.

Eerst maar weer eens een probleem oplossen.
Eerste lade gemaakt en perfect uitgemeten om vervolgens de volgende 5 laden een halve cm kleiner te maken.
Zucht….😒

Is gelukkig ontzichtbaar op te lossen door een 2,5mm strookje tussenlade en ladegeleider te plakken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Na wat experimenteren wordt het schuren tot korrel 150, insmeren met tung olie en dan aflakken met Skylt.
Dat ziet er dan zo uit.

D3789EF3-79C0-4766-B987-5DC0E6CA587E.jpeg

De kastjes zijn nu klaar om in de olie gezet te worden.

A80072A9-C04E-4066-ACC5-39C90FD24334.jpeg
64C2E45E-319A-4100-8A66-6D58942EC330.jpeg

De laden werken perfect. Klein duwtje tegen de voorkant en de lade schuift ver genoeg open om hem verder open te trekken. Met slechts kleine kracht duw je de lade weer vast. Is m’n eerste keer dat ik met push2open rails werkte.
66DA4182-A35C-46E6-8A90-97A67EA00FAF.jpeg

Ben benieuwd hoe de tekening van het hout er uit gaat zien. Heb de planken volgens het waterfall patroon gezaagd en gelijmd.

Zou het nodig zijn om de binnenkant ook te oliën en lakken?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Heel erg mooi!
Is het patroon gewoon willekeurig of zit er een logica in? En hoe heb je de stukjes allemaal zo gezaagd? Iedere keer de afkortzaag verzet tussen hoek en haaks?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Heel erg mooi!
Is het patroon gewoon willekeurig of zit er een logica in? En hoe heb je de stukjes allemaal zo gezaagd? Iedere keer de afkortzaag verzet tussen hoek en haaks?
Plank van 3cm dik schuin over de lengte in tweeën gezaagd met de lintzaag. De 2 schuine latten vervolgens met afkortzaag in stukjes gezaagd.

Het patroon heb ik zo willekeurig mogelijk gemaakt dat het bijna logisch is. 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Count Chocula

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wordt erg mooi! Je moet er haast een lichtontwerp bij gaan maken. Volgens mij kan dat kastje er 's avonds met kunstlicht compleet anders uitzien dan 's ochtends met een laagstaande zon. Ook fijn dat die push2open mooi werkt, dat is wel een gokje geweest met 6 laadjes...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.