2” PVC naar 50mm met de Shaper

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.846
827
Antwerpen
Om wat meer zuigkracht te krijgen voor mijn lunchbox heb ik een dikwandig Y-stuk gekocht om op de Amerikaanse cycloon te zetten zodanig dat ik mijn twee stofzuigers samen kan laten werken. MAAR het Europese Y-stuk was 50mm binnen en de aansluiting op de cycloon was 2” (54mm) buiten,
Maar opgelost met de Shaper : Y-stuk in de Shaper geklemt, de ‘probe circle’ gebruikt en dan de binnenwand rondom met 2,5mm afgefreest ☺️
image.jpg

jorisvh

Post veel
werkt je cycloon nog goed als je er dubbel zo veel lucht door jaagt?
ik heb er recent een aan m’n bouwstofzuiger gehangen en op volle kracht vliegt fijner stof (bvb schuurstof) door de cycloon tot in de zak.
met stofzuiger op halve kracht werkt die wel goed.
nochthans is 4.500l/min (spec van de Makita VC4210) binnen specs van de cycloon (1.670-4.667 l/min, cycloonfilters.nl model 3).

voor vandikte schaven (grote spanen) valt het misschien mee.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.751
3.405
Er is toch niets veranderd aan zijn stofzuiger of cycloon? Dus de kans dat er nu meer lucht door gaat, lijkt me vrij klein.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.024
258
ik heb er recent een aan m’n bouwstofzuiger gehangen en op volle kracht vliegt fijner stof (bvb schuurstof) door de cycloon tot in de zak.
met stofzuiger op halve kracht werkt die wel goed.
Dat is opvallend, bij hogere snelheden werkt een cycloon eigenlijk beter.

jorisvh

Post veel
Het verbaasde mij ook maar dat is wat ik vaststel.
ik vermoed iets als dat de snelheid voldoende hoog moet zijn om de deeltjes tegen de wand te katapulteren maar onderaan voldoende laag om ze uit de stroming in de opvangbak te doen vallen.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.751
3.405
Je cycloon is ontworpen voor het debiet van een stofzuiger. Met 2 stofzuigers heb je eigenlijk een grotere cycloon en bijbehorende slangen nodig. In deze opstelling moeten je stofzuigers harder werken, omdat ze nog maar de helft van de leiding tot hun beschikking hebben.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.846
827
Antwerpen
tot nu toe zat op de 2” aansluiting van de cycloon een geribbelde festoolslang van 3X mm zowel op de aanzuig- als afvoerstut.
Vanaf nu zit er een 50mm slang op de aanzuig en 2 stofzuigerslangen van 3X mm op de afvoerstut.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.472
768
Moordrecht
Toch was dat bij mij ook het geval. Ik had zelf een Thien baffle gebouwd die het met een 1/2pk afzuiger meer dan prima deed, maar met mn 1 1/2PK niet meer, de helft kwam alsnog in de zak terecht, terwijl met de minder krachtige ik 400 gram in 5 jaar had verzameld

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.