14 cm domino’s festool hardhout

Rob de bouwer

Nieuw lid
28 okt 2019
21
2
Ben op zoek naar festool domino’s 14 cm hardhout ( zijn meestal stokken van 75 cm) Mau/Sipo Je kunt dat makkelijk kopen maar moet dan meteen 18 stuks afnemen en dat kost je zo’n 120 euro Is er een verkoper die ze ook in kleinere hoeveelheden verkoopt (2 of 3 stokken)?
bij voorbaat dankend voor het meedenken
Rob
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik maak die eigenlijk altijd zelf in de houtsoort waar ik voor het project in bezig ben
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mbv de cilinderschuurmachine zorg ik dat ze goed passen.
Maar je kan ook kleine beetjes afnemen met de zaagmachine tot ze goed passen
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik maak het me niet te moeilijk en zaag ze op de lintzaag en de afronding doe ik met de frees (tafel of bovenfrees) dan zijn ze ook niet te glad en houdt de lijm goed.
 

Rob de bouwer

Nieuw lid
28 okt 2019
21
2
Terwijl ik begrepen heb dat die ribbeltjes nou net voor oppervlakte vergroting diende : dan zou de lijm meer grip hebben. En het hele idee van de domino’s is strakke passing
mmmm kom terug op mijn oorspronkelijke vraag : weet iemand waar ik domino’s of een klein aantal stokken kan kopen van 14 cm hardhout
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het zijn eigenlijk gewoon traditionele pen en gat verbindingen, die moet je zonder al te veel kracht handmatig kunnen sluiten, daar zitten ook geen ribbels in/op. Alle verbindingen die ik met zelfgemaakte Domino's zijn gemaakt zitten nog perfect, ook in de originele Domino's zitten verschillen in pasvorm sommige gaan te strak en andere zitten best los...

Kortom, maak het jezelf niet te moeilijk en goed is goed genoeg. Kijk anders nog eens naar
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je de domino’s niet glad maakt, heb je ook oppervlaktevergroting, alleen iets minder luxe :cool:
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Je zou in dit topic eens kunnen kijken, al loopt het daar niet echt storm:

 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Ik heb ooit een doos gekocht, volgens mij 14mm. Ik kijk het morgen even na. Locatie is Eindhoven.

Edit: het zijn inderdaad de 14mm sipo's, lengte 750mm. Bij interesse graag pb.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rob de bouwer

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Ik heb ooit een doos gekocht, volgens mij 14mm. Ik kijk het morgen even na. Locatie is Eindhoven.

Edit: het zijn inderdaad de 14mm sipo's, lengte 750mm. Bij interesse graag pb.
Als er interesse is, ik heb eventueel de 10mm Sipo stokken ook liggen. Ik kan deze eventueel per stuk verkopen indien hiervoor interesse is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob de bouwer

Rob de bouwer

Nieuw lid
28 okt 2019
21
2
Heb pb’s gestuurd naar Marijn en Willi Hoop dat ik dat goed heb gedaan ; ben niet alleen nieuw in het hele hout gebeuren Ook over de werking van dit forum heb ik nog veel te leren
Hartelijke dank voor alle reacties !!
met vriendelijke groet,
Rob
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
Hoi Rob, ik heb je een bericht teruggestuurd. Je hebt een profielbericht naar mij gestuurd, volgens mij is dat zichtbaar voor iedereen. Makkelijker is om op mijn naam te klikken en dan op 'start privé conversatie'
 
Laatst bewerkt:

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
als je ribbels wilt , iets dikker houden , en dan in de bankschroef , maar de ribbels zijn absoluut niet noodzakelijk , ouderwetsche penengat verbindingen zijn altijd glad en die krijg je ook never nooit meer los ....!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
als je ribbels wilt , iets dikker houden , en dan in de bankschroef , maar de ribbels zijn absoluut niet noodzakelijk , ouderwetsche penengat verbindingen zijn altijd glad en die krijg je ook never nooit meer los ....!
Die ribbels zijn wel degelijk functioneel. Een teveel aan lijm in het gat kan er dan uit (ervan uitgaand dat de strakste instelling gebruikt wordt), wat voorkomt dat je a. de domino niet diep genoeg krijgt en b. er geen lijm via 'ongewenste' wegen geperst wordt (en dat kan, weet ik uit eigen ervaring — dat het door de nerf gedrukt wordt).
Verder heb je bij de zachtere domino’s nog het effect dat door het vochtig worden (houtlijm bevat water) , de domino een beetje opzwelt — de ribbels houden dat binnen de perken, zodat je materiaal niet scheurt — de kracht van opzwellend hout moet je niet onderschatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.