Met een hogere lucht snelheid kan je de zelfde hoeveelheid lucht, door een dunnere buis sturen. Dat geeft wel meer weerstand, dus wordt een deel van je debiet in warmte omgezet
Joris, ik heb met een behoorlijke portie stromingsleer in mijn opleiding en werk gehad; het gaat hier meer om waarom de afzuigunit van CamVac zo efficiënt lijkt te zijn; wat maakt dat ding bijzonder. Bij een gewoon schoepenrad zoals in mijn Felder afzuiger of een hbm’etje zie je veel meer verlies als je de doorvoer knijpt. Keer het eens om: een ventilator produceert een flow van 500m3/uur maar als je de doorlaat met 40 % vergroot wordt het 600 m3/uur; waar komt die 20 % extra benodigde energie vandaan?? Gaat de ventilator harder draaien of heeft hij minder inwendig verlies? Minder wrijvingsweerstand cq warmteopbouw? Het uittrede filter pakket blijft hetzelfde dus de energie daarvoor neemt ook met 20% toe. Nb voor een vloeistofstroom had ik de vraag niet zo gesteld, dan hangt het af van de pomp/motor efficiency maar voor gassen ligt dat anders.Dat is niet zo vreemd.
Bij een “ideale machine” zou de volumestroom constant blijven onafhankelijk van wat je er aan hangt. De stromingssnelheid zou dan omgekeerd evenredig zijn met de sectie van de buis. Maw halve sectie zou dubbele snelheid geven om dezelfde flow te houden.
In de praktijk neemt de volumestroom af naarmate de weerstand toeneemt.
Een kleinere sectie geeft een grotere weerstand om verschillende redenen:
- Omdat randeffecten (de stromingssnelheid is nul tegen de wand) toenemen: kleiner een cirkel, hoe groter de verhouding van omtrek / oppervlak, dus hoe groter het deel waar de stromingssnelheid =0 is.
- Hoe kleiner de sectie, hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans dat de stroming niet laminair (alle lucht beweegt enkel volgens de as van de buis) blijft maar turbulent wordt waarbij meer verlies optreedt
- …
Laatst bewerkt: