Dan mag je hem daar op afstellen toch. ze zijn getest tot 1.43 x de ontwerpdruk en hebben vaak veiligheidsfactor van 1.5. Dus afstellen op manometer moet gewoon kunnen tot 4bar.
Waar heb je die data gevonden?
Wat de testdruk is en de gebruikte veiligheidsmarge is heel erg afhankelijk van toepassing, hoogte van de druk en industrie waar het gebruikt wordt.
Wat ik kan vinden is vevor(?) Een merk uit de VS. Daar hanteren ze ASME normen. Daar ben ik zo niet direct in thuis, maar wat ik zo snel gevonden heb kan de marge tussen werk en testdruk met een beetje pech zomaar factor 1.1 zijn en geen 1.43.
Die 1.43 is trouwens een standaard veiligheidsmarge op materiaalbelasting. (Max. Verwachtte belasting op 70% van de rekgrens van het materiaal)
Nogmaals, waar komen die getallen vandaan?
Zou erg jammer zijn als Wim, of wie dan ook die dit overneemt, aan het sleutelen gaat en het deksel op z'n snuffert krijgt.
Excuus als ik wat paranoïde over kom. Ik heb mijn werk in het ontwerpen van instrumenten voor druktoepassingen. Met name gas/luchtdruk wordt vaak zwaar onderschat. Zelfs de mensen die er dagelijks mee werken verkijken zich er soms op. Met alle gevolgen van dien (ja zelfs bij 4 bar)...
Edit:
Uitgaande dat de Manometer nauwkeurig is is de 4 bar natuurlijk geen issue. Maar wat ik begreep twijfelde Wim daar al aan.
Edit 2:
Nu goed wakker te zijn alles nog even goed nagelezen en deze aanvulling voor de volledigheid:
De veiligheidsmarge op materiaal wordt bepaald op basis van de maximale werkdruk. De testdruk ligt tussen de maximale werkdruk en theoretisch maximale belasting van het materiaal in. Je mag de factor tussen testdruk en werkdruk en de factor op het materiaal dus niet bij elkaar optellen, deze zijn onafhankelijk van elkaar.